نگاه

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۶۴

بازار سرمایه آماده راه‌اندازی قراردادهای آتی ارز

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: بازار سرمایه آماده راه‌اندازی قراردادهای آتی ارز است، اما بانک مرکزی تصمیم نهایی درباره عملیاتی شدن این بازار را خواهد گرفت.

شاپور محمدی در گفت‌وگو با ایبِنا اظهار کرد: بانک مرکزی اعتقاد دارد که بازار نقدی ارز باید در بازار پول شکل بگیرد اما در عین حال، بر اساس قانون باید اوراق مشتقه ارز همانند قرادادهای آتی یا قرادادهای سلف در بازار سرمایه معامله شود.

سخنگوی شورای عالی بورس در ادامه گفت: اساسا هر گونه اوراق بهادار باید در بازار سرمایه معامله شود، بنابراین اگر بازار نقدی مناسبی به وجودآید و یک قیمت مرجع در آن شکل بگیرد، بازار سرمایه آمادگی راه‌اندازی بازار قراردادهای مالی این اوراق را دارد.

همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مصوبه شورای عالی بورس نیز از حدود ۳ سال گذشته وجود دارد که راه‌اندازی و معامله بازار قراردادهای آتی ارز در بازار سرمایه را مجاز و قانونی کرده است.

محمدی درباره زمان راه‌اندازی قراردادهای آتی ارز گفت: زمان‌بندی و جزییات راه‌اندازی این بازار وابسته به تصمیم بانک مرکزی است، اما در ارکان بازار سرمایه آمادگی راه‌اندازی این بازار جدید از مدت‌ها پیش تا به امروز وجود دارد بطوری که فرابورس و بورس کالا از ماه‌ها قبل، بسترها، سامانه معاملاتی و سایر موارد مرتبط با این بازار را آماده کرده‌اند تا با همکاری بانک مرکزی هر زمان تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شد، این بازار در بورس راه‌اندازی شود.

معاملات الگوریتمی کسب سود با سرعت بالاست

سید مصطفی رضوی، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بازارهای مالی در جهان معاصر، مکانیزه‌شدن آنهاست. در واقع بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بازار سرمایه اعم از سفارش‌گذاری، معاملات و پس از معاملات از حالت دستی خارج شده و به سمت الکترونیکی شدن در حال حرکت است. این الگو می‌تواند در ایران نیز اجرا شود. نام‌هایی نظیر «معاملات اتوماتیک»، «معاملات خودکار»، «معاملات جعبه سیاه»، «معاملات الگو» و... در کل به فرآیند به‌کارگیری رایانه در انجام معاملات با استفاده از برنامه‌نویسی اطلاق می‌شود که می‌توانیم از اصطلاح معاملات الگوریتمی به جای آنها استفاده کنیم. این سیستم‌ها قابلیت انجام معامله و کسب سود با سرعت بسیار بالایی را دارند که عملاً برای انسان غیرممکن است. الگوریتم‌ها و قواعد معاملاتی می‌تواند مبتنی بر زمان‌بندی معاملات، قیمت خرید و فروش، حجم معامله یا هر مدل ریاضی دیگری باشد. چنانچه این معاملات به درستی در کشور بومی‌سازی و اجرا شوند علاوه بر فرصت‌های کسب سودی که برای معامله‌گر ایجاد می‌شود، عملا می‌تواند موجب افزایش نقد شوندگی بازار سرمایه نیز شود.

وی افزود: از دیگر مزایای این مدل معاملات می‌توان به اجرای معاملات در بهترین قیمت‌ها، انجام درست معاملات، زمان‌بندی دقیق و مناسب معاملات، کاهش هزینه‌های معاملات، امکان تست استراتژی براساس داده‌های تاریخی و داده‌های واقعی و سیستماتیک شدن معاملات از طریق حذف احساسات معامله‌گران در تصمیم‌گیری و اجرای معاملات نام برد. پیش‌نیاز این فعالیت‌ها، شفافیت، تقارن اطلاعاتی، توسعه تحلیل‌های علمی و دقیق‌تر از صنعت و دیده‌بانی رصد بازار و نظایر آن است که الزاماً با توسعه سازوکارهای الگوریتمیک بهتر شکل می‌گیرد و مراقبت می‌شود.

به گفته رضوی، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه در چند سال گذشته به این معاملات توجه ویژه‌ای نشان داده اما زیرساخت‌های اجرایی معاملات الگوریتمی نیز باید ارتقا یابد و دستورالعمل‌های موجود در این زمینه نیز اصلاح و به‌روزرسانی شود. از طرفی وجود این ابزارها به خودی خود نمی‌تواند موجب رونق بازار شود؛ چرا که عموم سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه هنوز به همه جوانب و ساز و کارهای اجرایی این معاملات آگاه نیستند و در نتیجه نیاز به توسعه فرهنگ در این خصوص احساس می‌شود. برگزاری تورنمنت‌ها و مسابقه‌هایی نظیر لیگ ستارگان بورس و مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه می‌تواند هم اقبال به بازار سرمایه را زیاد کند هم موجب ارتقای دانش فعالان حرفه‌ای این بازار شود. به همین منظور سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس اقدام به برگزاری مسابقه معاملات الگوریتمی کرده‌اند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس اظهار کرد: بدین‌ترتیب زمینه حضور نیروهایی با دانش عمیق‌تر و قدرت تحلیل بیشتر در بازار پدید می‌آید و فین‌تک‌ها و نهادهای دانش‌بنیان جایگاه بهتری در بازار می‌یابند؛ به نحوی که ارزش حضور آنان ملموس‌تر شده و ارزش افزوده ناشی از این حضور تخصصی در اقتصاد نمایان می‌شود. به علاوه این رویداد فرصت مناسبی برای نظام ناظر بر بازار نیز است تا سازوکارهای نظارت را ارتقاء بخشد و آسیب‌های احتمالی را شناسایی کنند.

 

ارسال نظر