شاخص‌ها سبز شدند

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۶۱

گروه بورس| روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۱۲۰۹ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۶۶ هزار و ۹۱۰ واحدی بالا رفت. در عین حال شاخص کل هم وزن با ۳۱۹ واحد افزایش به رقم ۲۷ هزار و ۴۴۲ واحدی رسید.

شاخص آزاد شناور نیز هم جهت با شاخص اصلی ۱۴۸۵ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۷۹ هزار و ۶۵ واحدی رشد کرد. همچنین شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۱۰ هزار و ۶۴ و ۱۵۶۸ واحد افزایش یافتند. در این روز، نمادهایی در گروه کانه‌های فلزی چند رشته‌ای‌ها پالایشی‌ها و خودرویی بیشترین تاثیر را در روند نوسان شاخص کل داشتند.

با گمانه‌زنی‌ها در مورد آزادسازی قیمت خودرو امروز قیمت سهم‌های این گروه نیز روند رو به افزایشی را تجربه کرد. بطوریکه نمادهای پر معامله‌ای همچون سایپا، ایران خودرو، زامیاد، پارس خودرو، گروه بهمن همگی نزدیک به پنج درصد رشد قیمت را تجربه کردند. در بسیاری از نمادها سهامداران برای خرید سهام این شرکت‌ها در صف ایستادند.

از طرفی معامله گران بازار سهام امروز شاهد افزایش قیمت‌ها در گروه بانک و موسسات اعتباری بودند. در این گروه ۲۱۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

همچنین نفتی‌ها شاهد نوسان قیمتی کمتر از دو درصد رو به پایین بودند اما در گروه محصولات شیمیایی بسیاری از شرکت‌ها با ضرب آهنگ آرامی شاهد کاهش قیمت سهام‌شان بودند.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۶۳۷ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۱.۵ میلیارد سهم و اوراق مالی بود.

   تداوم روند صعودی شاخص کل فرابورس

آخرین روز این هفته معاملاتی در فرابورس ایران با دادوستد بیش از یک میلیارد و 18 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 78 میلیارد ریال در مجموع بازار‌ها به پایان رسید که به معنی افزایش بیش از 20 درصدی حجم معاملات نسبت به روز گذشته است.

شاخص کل فرابورس ایران در روز چهارشنبه 14 آذرماه 97 پس از 15 واحد صعود، در ارتفاع 1844 واحدی قرار گرفت تا به روند افزایشی چند روز اخیر خود ادامه داده باشد. نماد‌های «ذوب» و «دماوند» بیش از سایر نمادها در این رشد سهیم بودند و مانع اثرپذیری بیشتر این نماگر از معاملات منفی در نماد «زاگرس» شدند.

ادامه رصد نماد‌های فرابورسی بیانگر آن است که نماد «مادیرا» امروز بیشترین افزایش قیمت و نماد «حسیر» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند و سه نماد «مادیرا»، «کگهر» و «ذوب» عنوان پُربازدید‌ترین‌ها را از آن خود کردند.

نگاهی به آمار معاملات سهام نشان می‌دهد که در روز گذشته، در مجموع 430 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 383 میلیارد ریال در دو بازار اول و دوم میان معامله‌گران جابه‌جا شده است که در این میان نماد «ذوب» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت.همچنین در سه تابلو بازار پایه امروز 578 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 97 میلیارد ریال دست‌به دست شد.

از طرف دیگر، بازار ابزار‌های نوین مالی روز گذشته میزبان معامله 9 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 598 میلیارد ریال در قالب معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و ETF بود. از جمله سایر رویداد‌های دیروز این بازار توقف نماد معاملاتی «تسه9509»بود که به علت پایان اعتبار این سری از اوراق تسهیلات مسکن که در تاریخ 15 آذر 95 صادر شده‌اند صورت گرفت. بنابراین، نماد معاملاتی مذکور و نیز نماد «اخزا605» به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اوراق، در پایان معاملات روز گذشته متوقف شدند.

 

ارسال نظر