نگاه سهام‌داران پس از «سی‌اف‌تی» به «اس‌پی‌وی»

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۶۰
نگاه سهام‌داران پس از «سی‌اف‌تی» به «اس‌پی‌وی»

گروه بورس| مسعود کریمی| روز چهار‌شنبه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم «سی‌اف‌تی» در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد. بر همین اساس، روز گذشته معامله‌گران بازار سهام کشور تحت تاثیر 2 عامل اثر‌گذار از جمله تصویب اصلاحیه «سی‌اف‌تی» و پتانسیل رشد قیمت اغلب صنایع و شرکت‌های بورسی به دلیل رسیدن سهام شرکت‌ها به کف قیمتی خود بودند که در نهایت برآیند کلی داد و ستد‌ها حاکی از افزایش نماگر اصلی بورس تهران بود. به هر روی، با توجه به صحبت‌های اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر آن که اصلاح “ اس پی وی “ به‌زودی توسط اروپایی‌ها ثبت می‌شود پیش بینی می‌شود که این مهم در راستای توسعه مراودات مالی با اتحادیه اروپا مفید واقع شود.  و بر فضای  عمومی معاملات بازار سهام تاثیر مثبت بگذارد. در همین حال اغلب صاحب‌نظران بازار سرمایه بر این‌باروند، در صورت ایجاد کانال ارتباطی و تعامل مستقیم با 1+4 در حوزه صادرات، واردات، تسهیل در دسترسی به منابع حاصل از صادرات و فروش نفت، چشم‌انداز مثبتی برای بازار سرمایه و بطور کلی اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد. اما در صورتی که اتحادیه اروپا در ثبت «اس‌پی‌وی» تعلل زیادی از خود نشان دهد یا به نوعی شاهد کارشکنی‌هایی در این زمینه باشیم شرایط بازار سهام نیز تحت تاثیر این مهم با تغییراتی همراه خواهد شد. به هر حال، سهامداران تالار شیشه‌ای این روز‌‌ها تحت تاثیر ریسک‌های بین‌المللی بزرگی اعم از کاهش قیمت جهانی نفت و به تبع آن تغییر روند قیمت کالا‌های اساسی که بطور مستقیم در صنایع داخلی اثر‌گذارند قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در نقطه مقابل این مهم و در تحولات داخلی مشاهده می‌شود که گمانه‌زنی‌هایی هم از بی‌توجهی دولت در بودجه 98 نسبت به بازار سرمایه که 25 آذر تقدیم مجلس خواهد شد وجود دارد. به هر روی، حذف مدیران بازار سرمایه در جلسات تنظیم پیش‌نویس بودجه سال آتی می‌تواند پیامد‌های نامناسبی از جمله تداوم ابهام در فضای کلی تالار شیشه‌ای را در بر داشته باشد.

   اثر کوتاه‌مدت

در همین رابطه، سیدیاسر شریعت معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک در خصوص واکنش بازار سرمایه به اصلاحات “ سی اف تی “ و تاثیر آن بر روند معاملاتی بورس تهران در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: بطور معمول وقایع صرفا سیاسی مانند موضوعات “ سی اف تی “ یا مواردی مشابه آن، شوک‌های مثبت یا منفی کوتاه‌مدتی را وارد بازار سهام می‌کند. این در حالی است که چنین عواملی به تنهایی نمی‌توانند منجر به تغییر روندی در کلیت بورس شوند. وی خاطرنشان کرد: موضوعات اقتصادی و اثر‌گذاری آنها در صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند عاملی در راستای تعیین جریان معاملات بازار سهام کشور محسوب شوند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که نقش پارامتر‌هایی همانند قیمت‌های جهانی، وضعیت صادراتی‌ها و واکنش شرکت‌ها در مواجه‌ با این دست از بازار‌ها که طی ماه‌های آتی با آن رو به رو هستند نیز از دیگر‌ متغیر‌های تاثیرگذار در کلیت بازار سرمایه لحاظ می‌شوند.

سیدیاسر شریعت تاکید کرد: در نوبت گذشته که «سی‌اف‌تی» در شورای نگهبان رد شد شاهد تاثیر کوتاه‌مدت این مهم در جریان داد و ستد‌های بازار سهام بودیم. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود با توجه به اصلاحات جدیدی که در لایحه بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم صورت گرفته است نیز به صورت کوتاه‌مدت شاهد اثر‌گذاری آن در روند معاملاتی بازار سهام باشیم. معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک ابراز داشت: در صورتی که این مهم بتواند مقدمه‌ای برای توسعه روابط مالی با اتحادیه اروپا در نظر گرفته شود می‌توان شاهد اثر‌گذاری جدی “ سی اف تی “ در بازار سهام بود اما در غیر این صورت، ایجاد تغییر مستمر بعید به نظر می‌رسد.

   3 عامل اثر‌گذار

از سویی دیگر، مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییر مدار معاملات بازار سهام در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: رفتار مثبت بازار در معاملات روز گذشته به صورت مستقیم به موضوع “ سی اف تی “ ارتباط ندارد چرا که قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به داد و ستد‌های چند وقت اخیر به نقطه جذابی رسیده است. به گفته وی بازار در شرایطی که شاهد موضوعات کوتاه‌مدت است، باز هم به سود سهام شرکت‌ها «EPS» توجه خواهد کرد. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به موارد قابل اهمیت در بازار سرمایه نیز تصریح کرد: موضوعاتی پیرامون قیمت نفت، روند حرکت کامودیتی‌ها و در نهایت قیمت ارز می‌بایست برای معامله‌گران بازار به نوعی تعیین تکلیف شوند. این در حالی است که با توجه به اصلاح لایحه بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم می‌بایست در انتظار اثر‌گذاری این مهم در قیمت ارز نیز باشیم.

مهدی افنانی با ارزیابی گزارش‌های اخیر که وارد کدال شده است نیز عنوان کرد: بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها توانسته‌اند فروش خود را با توجه به موضوع تحریم به نوعی حل کنند. در نقطه مقابل در کنار برطرف شدن مشکلات کامودیتی‌ها و شفاف شدن قیمت ارز جهت بازار مشخص خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند مثبت بازار سهام طی چند روز اخیر، گفت: به عقیده برخی از فعالان رشد بورس به نوعی جنبه حمایتی داشت اما معتقدم که در حقیقت قیمت‌‌ بسیاری از سهم‌ها به جذابیت رسیده است که این مهم می‌تواند از دلایل افزایش بازار محسوب شود. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود چنین نوسان‌هایی تا زمانی که قیمت‌ها به نقطه تعادلی برسند تداوم پیدا کنند. وی افزود: در صورتی که قیمت نفت کمتر از 70 دلار در نظر گرفته شود و تهدیدی برای کامودیتی‌ها وجود نداشته باشد، این نقطه می‌تواند نقطه تعادلی برای بازار در نظر گرفته شود.

   بحران بازار

این تحلیلگر بازار سرمایه وضعیت کلی بازار سهام را بحرانی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اتخاذ سیاست‌های جدید همانند قوانین مربوط به بازگشایی نماد شرکت‌ها با توجه به نوسان 20 درصدی طی 60 دقیقه یا مواردی همانند عرضه اولیه، می‌بایست مدیریت بازار کمی با احتیاط بیشتری گام بردارد تا نقدینگی را به نوعی از دست ندهیم. وی گفت: بطور کلی اقدامات تازه باید با توجه به شرایط موجود بازار صورت بگیرند و این طور نباشد که دستورالعمل‌ها فقط در زمان‌های صعودی یا نزولی قابلیت اجرا  پیدا کنند.

 

ارسال نظر