۵ راهکار رقابت‌پذیری نهادهای مالی اسلامی

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۱۹

مدیرعامل سمات گفت: رقابت‌پذیری نهادهای مالی اسلامی در سال‌های اخیر نسبت به نهادهای مالی متعارف در جهان کاهش یافته و این امر زنگ خطرها را به صدا درآورده است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، 5 راهکار رقابت‌پذیری نهادهای مالی اسلامی را در کشور تشریح کرد.

به گزارش سمات، حسین فهیمی درنشست تخصصی نقش نهادهای مالی اسلامی در ثبات اقتصادی و کنترل تورم ارزی که در محل دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: بازار مالی اسلامی از حدود 20 سال قبل به صورت سازمان یافته در جهان معرفی و نهادهای مالی با چهره‌اسلامی تاسیس شد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای مالی اسلامی از همان ابتدای تاسیس با وجهه ثبات و پایداری وارد عرصه شدند و بحران‌های مالی جهان نیز نشان داد که این نهادها کمترین آسیب‌ها را به خود دیدند.

مدیرعامل سمات ادامه داد: همین امر باعث شد تا نهادهای مالی اسلامی مورد استقبال کشورهای غیر مسلمان قرار گیرد به طوری که انگلیس در قاره اروپا گوی سبقت را از سایر کشورها ربود و بازار مالی اسلامی گسترده‌ای را تاسیس کرد.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری در جهان است که دارای نظام مالی اسلامی بر مبنای شرع و فقه شیعه است، افزود: فعالیت‌های غیر اسلامی بر خلاف سایر کشورها، صنعت مالی ایران را تهدید نمی‌کند.

مدیرعامل سمات خاطرنشان کرد: اما واقعیت این است که رقابت‌پذیری نهادهای مالی اسلامی در سال‌های اخیر نسبت به نهادهای مالی متعارف در جهان کاهش یافته و این امر زنگ خطرها را به صدا درآورده است.

فهیمی ادامه داد: بطور حتم هرگونه نارسایی در حوزه نظام مالی اسلامی، کل فعالیت‌های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرارمی دهد و به جای کمک به بخش واقعی اقتصاد به وجود می‌آورد به‌طوری که هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها با مشکل تامین منابع مالی گران قیمت روبرو هستند. مدیرعامل سمات مهم‌ترین نقدها و راهکاری بهبود نهادهای مالی اسلامی را به شرح زیر اعلام کرد:

نقد اول: پیچیدگی نهاد یا ابزار مالی اسلامی به معنای امکان تخطی بیشتر از مبانی شریعت

راهکار بهبود: ضرورت رویه‌گذاری و استاندارد‌گذاری فعالیت‌های مالی اسلامی برای کاهش هراس‌ها و افزایش کنترل‌ها

نقد دوم: نگرانی‌های عمیق در مورد عقود مشارکتی به عنوان تهدید بزرگ صنعت بانکداری.

راهکار بهبود: حرکت به سمت عقود مبادله‌ای به جای عقود مشارکتی

نقد سوم: عدم توجه به سیاست‌های کلان و مسوولیت‌های اجتماعی در نهادهای مالی اسلامی

راهکار بهبود: ضرورت توجه به مقاصد شریعت و ارزش‌های اسلامی در تبیین مسوولیت‌های اجتماعی در نهادهای مالی اسلامی

نقد چهارم: بی‌پاسخ ماندن مفاهیم مالی حیاتی

راهکار بهبود: توجه نهادهای سیاست‌گذار و بانک مرکزی به استفاده از ظرفیت کمیته‌های فقهی به روش متفاوت از نهادهای مالی اسلامی

نقد پنجم: فقدان رقابت‌پذیری در مقایسه با مالی متعارف

راهکار بهبود: توجه به توان رقابت‌پذیری نهادهای مالی اسلامی در مقایسه با رقبای متعارف در تجهیز منابع و ارایه خدمات مالی

 

ارسال نظر