بخش خصوصی اوراق بدهی منتشر کند

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۳۷

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که زیر ساخت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه هر کشوری به شمار می‌رود. به ویژه زیر ساخت‌های حمل و نقل ریلی یکی از شاخص‌های توسعه هر کشوری است، بطوری که تجربه تاریخی نشان می‌دهد هر کشوری که توانسته مسیر توسعه را طی کند به حمل و نقل ریلی روی آورده است. به گزارش سنا، شاپور محمدی عنوان کرد: زمانی که از اثر زیر ساخت‌ها در اقتصاد صحبت می‌کنیم می‌دانیم آثار مثبت درونی و بیرونی بسیاری دارد و بطور قطع توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی برای هر کشوری حیاتی است.  

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه در دنیا تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی مبتنی بر اوراق بدهی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: طی سال‌های اخیر حجم تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی از طریق بازار سرمایه افزایش داشت هرچند بخش عمده‌ای از این اوراق توسط دولت منتشر شد و اگر بخش خصوصی نیز وارد این حوزه شود شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهیم بود. محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 9000 میلیارد تومان گردش اوراق در بازار سرمایه صورت می‌گیرد، عنوان کرد: این به معنای حجم 6 برابری بازار بدهی طی دو سال اخیر است و بازار سرمایه تمایل دارد علاوه بر دولت بخش خصوصی نیز اوراق بدهی منتشر کند.

سخنگوی سازمان بورس افزود: بین سال 1390 تا 1395 مجموع اوراق بهادار بخش ریلی منتشر شده از طریق بازار سرمایه حدود 92 میلیارد تومان بود اما در سال 1395 این رقم به 51 میلیارد تومان افزایش یافت و در سال 1396 به 135 میلیارد تومان رسید.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان اینکه کل اوراق بخش ریلی در سال جاری که از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده تاکنون به 160 میلیارد تومان رسیده است تاکید کرد: این میزان سرمایه‌گذاری اندک است و بازار سرمایه این انعطاف را دارد که با استفاده از ابزارهای مالی مختلف در تامین مالی بخش‌های مختلف حمل و نقل به ویژه ریلی مشارکت کند. محمدی با اشاره به اینکه اگر راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتواند تضمین مورد انتظار خریداران را به سازمان بورس ارایه کند قطعا از طریق بازار سرمایه تامین مالی در حجم بسیار بالاتری محقق می‌شود گفت: وظیفه قانونی ماست که به اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه کمک کنیم و وزارت راه و راه آهن می‌توانند از امکانات بازار سرمایه بهره‌برداری کنند و مسیر و مقررات این بازار کاملا شفاف است.

 

ارسال نظر