رویداد

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۶۰

ورود صندوق‌های فروش و اجاره املاک به بازار سرمایه

یک مسوول سازمان بورس با بیان اینکه مدل صندوق‌های قابل معامله برای سهم‌های تخصیص یافته هر صنعت در سبد سهام عدالت هنوز در حد لایحه است، گفت: صندوق‌های املاک و مستغلات با تحصیل املاک و اجاره داری، در فرصت مناسب اقدام به فروش دارایی‌ها می‌کنند. محمد رضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس از اعلام جزییات سازوکار فعالیت صندوق‌های تأمین مالی جمعی تا یک هفته آینده خبر داد و گفت: ابلاغیه شورای عالی بورس برای صندوق‌های تامین مالی جمعی تهیه شده اما مصادیق نهادهای مالی که باید عاملیت این صندوق‌ها را بر عهده گیرند، باید از سوی هیات‌مدیره سازمان بورس تهیه شود تا اینکه مشخص شود چه نهادهای مالی با چه ویژگی‌هایی می‌توانند پلتفرم کراود فاندینگ‌ها را مدیریت کنند. این مقام مسوول یاد آور شد: حداقل سرمایه‌گذاری برای این صندوق‌ها 1000 واحد 100 هزار تومانی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذار برای ورود به صندوق‌های کراود فاندینگ حداقل 100 میلیون تومان پول نقد در اختیار داشته باشد و اظهار نماید که این منابع را می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و اگر هر زمانی مدیر صندوق از وی منابع بیشتری را درخواست نماید، می‌تواند این آورده را با توجه به آگاهی کامل به عملکرد صندوق افزایش دهد. معتمد از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری فروش و اجاره املاک و مستغلات خبر داد و گفت: تفاوت این صندوق با صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان به گونه‌ای است که با تحصیل املاک و اجاره داری آن، در فرصت مناسب اقدام به فروش دارایی‌ها می‌کنند. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه این صندوق‌ها به دنبال خرید و فروش تسهیلات خرد و تخصیص آن به متقاضیان خرید مسکن نیست، پیرامون آخرین اقدام‌ها برای تعیین مدل واگذاری سهام عدالت به بیش از 49 میلیون ایرانی گفت: متولی سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی است اما با همکاری سازمان بورس مدل مورد بررسی برای آزاد‌سازی سهام عدالت میان مشمولان، بر اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) برای سهم‌های تخصیص یافته از هر صنعت پیشنهاد داده شده که هنوز در حد لایحه و بررسی است.

آغاز رقابت پربسامد در بازار سرمایه

نخستین رقابت معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه با هدف تلاش در جهت رسیدن به استانداردهای جهانی، مشارکت بیشتر نخبگان حوزه‌های فناوری اطلاعات و مالی در بازار سرمایه، گسترش و بسط مفاهیم نوین بازار سرمایه به جامعه، معرفی فرصت‌های شغلی فعالان حوزه معاملات الگوریتمی در سطح کشور، معرفی قابلیت‌های نرم افزاری و ابزارهای معاملاتی نوین به افراد جامعه و همچنین ارتقای دانش حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه برگزار می‌شود. در همین رابطه یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس به سنا، گفت: بازار سرمایه طی نیم قرن زیست اقتصادی تغییرات بسیاری را تجربه کرده و نحوه سفارش‌گذاری و معاملات یکی از مهم‌ترین تغییرات در این مدت است. در طول پنج دهه هم شیوه سفارش‌گذاری در بازار سرمایه دگرگون شده و هم استراتژی‌های خرید و فروش سهام توسط سرمایه‌گذاران به بلوغ رسیده است. مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس  عنوان کرد: استراتژی‌های خرید و فروش از ابزارهای ساده نمودارهای تحلیل تکنیکال و سیگنال‌های بنیادی روی کاغذ شروع شد و اکنون به الگوهای تماما الکترونیکی خرید و فروش رسیده است.  فلاح با تاکید بر اینکه اکنون تبلور هر دو پیشرفت فوق الذکر را می‌توان در معاملات الگوریتمی یافت، افزود: معاملات الگوریتمی در بازارهای مالی الکترونیکی، به معنای استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای و ماشین به جای انسان، برای ورود سفارش‌های معاملاتی است. فلاح جزییات برگزاری نخستین مسابقه معاملات الگوریتمی را تشریح کرد و گفت: در «مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه» تیم‌هایی سه نفره (متشکل از یک متخصص فناوری اطلاعات، یک متخصص مدیریت مالی و یک سرپرست به عنوان مسوول تیم) به مدت چهار هفته معاملاتی به رقابت می‌پردازند . طبعا ذات این مسابقه الکترونیکی است و در واقع، الگوریتم‌ها به رقابت می‌پردازند نه افراد بطور مستقیم . از این رو، شرایطی برای این مسابقه در نظر گرفته‌ شده که برآورنده این هدف باشد . ممکن است در بازار واقعی افراد به صورت ترکیبی از معاملات الگوریتمی و عادی فعالیت خود را پیش ببرند ولی در اینجا هدف، مسابقه با ابزار فوق است. از این رو، تصمیم بر آن است که تیم‌ها مداخلات انسانی را در طول ساعت بازار انجام ندهند. به این جهت، مسابقه‌دهندگان باید الگوریتم خود را در یک سرور ایزوله بارگذاری کنند و سرویس‌های مورد نیاز خود را از طریق API مشخصی در اختیار آنها قرار می‌گیرد، دریافت کنند . با این حال، چون ممکن است خطایی ناخواسته در الگوریتم پدیدار شود، تیم‌ها می‌توانند در طول روز، فعالیت الگوریتم خود را متوقف کنند .

یاسر فلاح اضافه کرد: همچنین با توجه به پویایی این شیوه، پس از ساعت معاملات تیم‌ها اجازه بازبینی الگوریتم خود را خواهند داشت . همچنین یک نفر از مسابقه‌دهندگان در یک روز از هفته در محل مسابقات حاضر خواهد شد. مسابقات مطابق معمول بازار سرمایه از ساعت 9 تا 30: 12 انجام خواهد شد .

دبیر کمیته اجرایی رقابت معاملات الگوریتمی بازار سرمایه ادامه داد: این مسابقات در سه بخش اوراق بهادار با درآمد ثابت، خرید و فروش سهام و حل مساله است . دو مسابقه اول به صورت پیوسته بوده و مسابقه حل مساله تنها در هر هفته یک بار توسط برگزارکنندگان مسابقه طراحی می‌شود .

 

 

ارسال نظر