چشمان نگران سهامداران به گروه بیست

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۶۶
چشمان نگران سهامداران به  گروه بیست

گروه بورس|

مشاهده آخرین روز کاری بازار‌های جهانی، نشان می‌دهد که ترس و هیجان شاخص‌ها را به تنگنای ریزش و نزول رسانده است. بطوری که شاخص  S&P 0.22 درصد حرکت رو به پایین داشت، نزدک 0.25 درصد منفی شد، DJIA 0.11 درصد نزول را تجربه کرد، شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۶ درصد رشد کرد، شاخص بورس استرالیا ۰.۶ درصد و شاخص نیکی ژاپن‌ ۰.۴ درصد افزایش یافتند؛ اما شاخص سهام شانگهای ۱ درصد سقوط کرد. در آخرین هفته نوامبر، ریزش اکثریت شاخص‌های بورسی را در حالی مشاهده می‌کنیم که شاخص‌های جهانی طلا و نفت خام روند رو به رشد داشتند. البته با توجه به سابقه ریزش‌های اخیر نفت، ‌رشد 1.7 درصدی شاخص این کالا در کنار رشد 0.3 درصدی شاخص طلای جهانی، چشمگیرتر است. از سوی دیگر نرخ‌های فدرال رزرو در حال خنثی‌سازی هستند. در واقع  اخیرا جرومی پاول، رییس فدرال‌رزرو اعلام کرد که نرخ بهره امریکا تنها اندکی پایین‌تر از نرخ بهره خنثی است، دلار و نرخ سود اوراق قرضه افت کردند. این موضوع در حال مطرح شده است که کمتر از ۲ ماه پیش پاول گفته بود نرخ بهره راه درازی برای رسیدن به نرخ خنثی در پیش دارد.

   G20، انتظارات و توقع‌ها

آنطور که به نظر می‌رسد، اکنون تمام بازیگران بازارهای مالی در سراسر دنیا، در انتظار برگزاری و نمایان شدن نتایج 2 جلسه مهم جهانی هستند. اولین جلسه که تحت عنوان نشست G20 در آرژانتین در حال برگزاری است، می‌تواند به جنگ تجاری چین و امریکا پایان دهد یا در آتش این جنگ بدمد. اخباری که در هفته‌های اخیر منتشر می‌شد، گاهی آنقدر منفی بود که به ناکارایی نتیجه صلح در این جلسه منجر می‌شد، ‌اما هرچقدر که روز شمار رسیدن به این اجلاس به پایان نزیک می‌شود، برآیند اخبار نیز مثبت می‌شود. بر اساس موضع‌گیری‌های دو کشور در هفته‌های اخیر، روزنه امیدی برای رسیدن طرفین به توافقی پایدار وجود دارد اما با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن رفتارهایی طرف امریکایی و موضع نسبتا سرسختانه چین، بسیاری از فعالان اقتصادی حصول توافقی جامع میان امریکا و چین را امری بسیار دشوار ارزیابی می‌کنند. به همین علت جوی مبهم بر بازار فلزات پایه حاکم شده است.

اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که هر دو طرف چین و امریکا، در خصوص نیل به توافق، تفاهم رای دارند. با این حال بیان می‌شود که اگر به توافق مناسبی نیز دست پیدا نکنند، چین در نظر دارد سیاست اقتصادی بیشتری را با توجه به قدرت خود برای تنظیم بازار محصولات معدنی همچون فولاد در نظر بگیرد و در مقابل امریکا نیز آتش افزایش تعرفه را شعله ور‌تر خواهد کرد. حال آنکه از سوی دیگر شاهد آن هستیم که دولت چین با ارایه بسته اقتصادی جدید، پیش بینی کرده است که در سال 2019 به رشد اقتصادی 6.3 درصدی می‌رسد. چنانچه از این بسته رونمایی شود، به گفته تحلیلگران، ‌بازار کالاهای اساسی که در ماه‌های اخیر روند عمومی رو به نزول داشته، جهش مطلوبی را تجربه می‌کند و فولاد، مس و روی سردمدار این جهش هستند.

   نگاهی به وضعیت بازارهای جهانی

در معاملات روز جمعه شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و با رشدی 1 درصدی به 97/8 واحد رسید. به این ترتیب تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری کمی کاهش یافت. در این میان گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه نوامبر منتشر شد و نتیجه ضعیف‌تر از انتظار این گزارش، بر بازار فلزات تاثیر منفی گذاشت.

با وجود این تمرکز اصلی فعالان بازار فلزات پایه بر ملاقات پیش روی سران امریکا و چین قرار دارد. تنش‌های تجاری ماه‌های اخیر میان دو اقتصاد بزرگ جهان و موضوع جنگ تعرفه‌ای این دو کشور، اصلی‌ترین بحث دو طرف خواهد بود.

هم‌اکنون هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0.4 درصدی به 6181 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0.3 درصد ارزان شده و در سطح 1933 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با رشد قیمتی 1.3 درصدی در قیمت 1958 دلار معامله می‌شود و روی نیز با ثبت افزایش قیمتی 0.5 درصدی به 2476 دلار رسیده است. با ورود به فصل سرد سال، تقاضا برای محصولات فولادی به ویژه میلگرد از سوی بخش زیرساخت و ساختمان روندی نزولی را تجربه می‌کند. در این میان اجرای منعطف برنامه کاهش زمستانی تولید فولاد نیز باعث شده عرضه محصولات فولادی در مقایسه با سال گذشته سیر صعودی را در در بازار داخلی چین تجربه کند و همین امر به افت قیمت‌ها دامن زده است.

براساس گزارش متال بولتن قیمت میلگرد فولادی در بازار شانگهای امروز با افتی 3 دلاری به محدوده 547 تا 551 دلار رسید. در بازار پکن نیز این محصول 1.5 دلار ارزان و در سطح 507 تا 512 دلار معامله شد. قیمت میلگرد در بازار داخلی چین در ماه نوامبر بیش از 18 درصد کاهش یافته است. همچنین نورد گرم فولادی در بازار تایجین با کاهش قیمتی 3 دلاری به محدوده 500 تا 502 دلار رسید. در بازار شانگهای این محصول بیش از یک دلار گران شد و در سطح 517 تا 520 دلار معامله شد.

  ‌6 دسامبر و آینده نفت

جلسه مهم دیگری که در انتهای هفته پیش رو می‌تواند به تعیین مسیر بسیاری از بازیگران بازارهای مالی، کمک کند، ‌نتایج حاصل از جلسه 6 دسامبر اوپک است. در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش تولید عربستان، ‌روسیه و امریکا که حتی به استفاده امریکا از ذخایر استرات‍ژیک این کشور هم منجر شد، باعث نزول جدی قیمت نفت شده است. با این حال برخی از فعالان بازار جهانی نفت معتقدند که برای تنظیم بازار این ماده احتمال وجود توافقاتی در اجلاس 6 دسامبر رخ خواهد داد. با این حال خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته است که کشورش برای برقراری ثبات در بازار به تنهایی اقدام به کاهش تولید نخواهد کرد. به گزارش العالم وی افزود: ما هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد، اما این تنها در صورتی است که به صورت جمعی و در قالب یک گروه متشکل از 25 کشور عمل کنیم. در واقع عربستان نمی‌تواند به تنهایی اقدام کند  این در حالی است که روسیه تاکنون از پیوستن به هرگونه تلاشی برای کاهش تولید خودداری کرده و فالح نیز نگفته است که آیا تغییری در موضع مسکو ایجاد شده است یا نه.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه گفت کشورش با اوپک در ارتباط است، اما در عین حال از نفت بشکه‌ای 60 دلار راضی است. پوتین قبلا هم گفته بود روسیه از نفت بشکه‌ای 70 دلار رضایت دارد. وزیر نفت نیجریه هم می‌گوید که خیلی زود است بخواهیم در مورد مشارکت نیجریه در هرگونه برنامه کاهش سخن بگوییم.

 

ارسال نظر