شاخص‌ها در برزخ

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۰۸۸

گروه بورس|

در معاملات روز گذشته بورس تهران، فعالان بازار سهام شاهد افت قیمت‌ها در گروه خودرو، بانک و تعداد زیادی از گروه‌های پتروشیمی بودند.

در این روز، شاخص کل نقدی و قیمتی ۵۳۰ واحد افت کرد و به رقم ۱۸۲ هزار و ۹۱۸ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۲۲۵ واحد افت تا رقم ۲۷ هزار و ۹۰۰ واحدی پایین آمد.

شاخص آزاد شناور نیز با افت ۹۰۱ واحدی مواجه شد و تا رقم ۱۹۲ هزار و ۳۵۰ واحدی پایین آمد. شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۴۴۹ و ۷۷۱ واحد افت کردند.

هر چند که نمادهایی از گروه معدنی، پتروشیمی و داروسازی بیشترین تاثیر افزاینده را بر شاخص‌های بازار داشتند، اما در نهایت این سهم‌های گروه پتروشیمی و خودرویی و فلزی بودند که زورشان بر دیگر گروه‌ها چربید و شاخص‌ها را به سمت پایین هدایت کردند.

معدنی و صنعتی گل گهر، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی، چهار نمادی بودند که تلاش کردند که شاخص کل از تراز ۱۸۳ هزار واحدی پایین‌تر نیاید.

هر یک از این نمادها ۹۴، ۸۱، ۵۲ و ۵۰ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار داشتند، اما در نهایت تلاششان بی‌نتیجه‌ ماند و شاخص کل، تراز ۱۸۳ هزار واحدی را ترک کرد.

در طرف مقابل گروه مپنا، پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و سایپا به ترتیب با ۴۲، ۳۸، ۳۶ و ۳۶ واحد تاثیر کاهنده سعی کردند شاخص‌های بازار سهام را به سمت پایین هدایت کنند.

ارزش معاملات بورس تهران در روز یکشنبه به رقم ۶۰۵ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۲.۱ میلیارد سهم و ارواق مالی را ردکرد. همچنین تعداد معاملات امروز به عدد ۱۴۹ هزار و ۴۴ واحدی رسید.

     معامله 72 میلیون سهم در فرابورس

روز گذشته شاخص آیفکس با 23 واحد کاهش مواجه شد و در رقم 1984 واحدی توقف کرد. از رویدادهای مربوط به بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس می‌توان به اتمام مدت اعتبار تسه صادرشده در آبان‌ماه 95 تا دو روز دیگر اشاره کرد. در این روز، دادوستد اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی به تغییر مالکیت 22 میلیون ورقه در 8 هزار و 545 نوبت معاملاتی منجر شد که این سهم از مبادلات ارزش 2 هزار و 264 میلیارد ریالی را به ثبت رساند.

رصد بازارهای سهام فرابورس نشان می‌دهد که در بازار اول 72 میلیون سهم به ارزش 297 میلیارد ریال و در بازار دوم 253 میلیون سهم به ارزش افزون بر یک هزار میلیارد ریال دست به دست شده است.

ادامه مبادلات سهام نیز در بازار پایه دنبال شد و هر سه تابلو مبادلاتی این بازار در مجموع میزبان نقل‌وانتقال 544 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 137 میلیارد ریال بودند.

در مجموع، معامله‌گران بازارهای فرابورس ایران در روز یکشنبه به تغییر مالکیت 892 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 751 میلیارد ریال اقدام کردند که نسبت به نخستین روز کاری این هفته حجم معاملات 14 میلیون و ارزش دادوستدها بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافت. در حالی حجم و ارزش مبادلات فرابورس در دومین روز کاری هفته جاری افزایش یافت که شاخص کل فرابورس ایران با 23 واحد کاهش در ارتفاع 1984 واحدی قرار گرفت.

در این روز، ‌نماد «ذوب» نیز در صدر پربیننده‌ترین نمادها ایستاد و بعد از آن نماد «داوه» متعلق به شرکت داروسازی داوه که به تازگی بخشی از سهام آن عرضه اولیه شد با بیشترین بازدید از سوی معامله‌گران روبرو شد.

 

ارسال نظر