نقش محوری بورس کالا در ایجاد تعادل بازارها

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۵۰۹

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که بورس کالا در حال حاضر یک بورس توانا و رو به رشد است و تعداد کالاهایی که در این بورس عرضه می‌شود در حال افزایش بوده و مشاهده می‌کنیم این بورس نقش محوری در ایجاد تعادل بازارها را داشته است.

غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیته فقهی سازمان بورس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص یازدهمین سالگرد تاسیس بورس کالا و نقش این بورس در ایجاد شفافیت به خبرگزاری میزان گفت: بورس کالا در حال حاضر یک بورس توانا و رو به رشد است و تعداد کالاهایی که در این بورس عرضه می‌شود در حال افزایش بوده و مشاهده می‌کنیم این بورس نقش محوری در ایجاد تعادل بازارها را داشته است.

وی افزود: از گروه محصولاتی که در بورس کالای ایران عرضه می‌شود، مواد پتروشیمی است که از گستردگی وسیعی برخوردار است و مکانیسم بورس کالا توانسته شفافیت مطلوبی را برای این حوزه به ارمغان بیاورد.

مصباحی مقدم اظهار کرد: همچنین گندم نیز به عنوان یکی از کالاهای ضروری مورد نیاز مردم در این بورس عرضه و معامله می‌شود؛ جو و ذرت نیز با حجم بالا در این بورس عرضه می‌شود و از این در آینده شاهد آشنایی و حضور بسیاری از کشاورزان کشور در بورس کالای ایران خواهیم بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بورس کالا طی سال‌های گذشته نقش موثری در تنظیم بازار و شفافیت ایفا کرده و ضمن اینکه کشف قیمت کالاها عادلانه‌تر شده و به دلیل ایجاد رقابت و واقعی شدن بازارها، پیش بینی برای تولیدکنندگان ممکن شده است.

مصباحی مقدم به ابزاهای مالی بورس کالا اشاره کرد و گفت: اصولا ابزارهای مالی موجب می‌شوند تا بازارها گسترش و عمق زیادی پیدا کنند ضمن اینکه ابزارهای نوین کمک بیشتری به بنگاه‌های اقتصادی می‌کند تا بتوانند فعالیتشان را افزایش دهند و به دلیل ساختار پوشش ریسک این ابزارها مطمئن باشند که منافعشان در یک رقابت تأمین می‌شود که بورس کالا نیز از ابزارهای مالی بهره مند است.

 

ارسال نظر