استراحت طولانی

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۹۵

گروه بورس|

 شاخص کل بورس تهران در روز گذشته علاوه بر کاهش حجم و ارزش معاملات، در ادامه روند نزولی خود با 5 هزار و 982 واحد ریزش کرد و در کانال 175 هزار واحدی عقب نشست. در معاملات روز گذشته، یک میلیارد و 715 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 212 میلیارد ریال در 100 هزار نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، یک هزار و 748 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 699 واحد کاهش یافت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 494 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.

در معاملات روز شنبه، ‌نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فملی (ملی صنایع مس) فارس (هلدینگ خلیج فارس) و پارس (پتروشیمی پارس) با افت خود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را پایین کشیدند.

گروه فرآورده‌های نفتی در معاملات این روز بورس صدرنشین بود؛ در این گروه 152 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 651 میلیارد ریال دادوستد شد. گروه شیمیایی به ارزش یک هزار و 238 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 932 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات، گروه کانی‌های فلزی با دادوستدی به ارزش 521 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه اطلاعات و ارتباطات نیز با معاملاتی به ارزش 463 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

 عقبگرد 19 قدمی «آیفکس»

نخستین روز کاری هفته چهارم مهرماه در فرابورس ایران با دادوستد بیش از 635 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 3 هزار و 287 میلیارد ریال پایان یافت که یک‌سوم از این حجم و ارزش دادوستدی در بازارهای اول و دوم مبادله شد. در روز شنبه 21 مهرماه 97 معامله‌گران سهام به ترتیب 250 میلیون سهم را در بازارهای اول و دوم فرابورس دست به دست کردند که جابه‌جایی این حجم از دادوستدها ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریالی را به ثبت رساند و بدین ترتیب حدود یک‌سوم از حجم و ارزش مبادلات کل فرابورس به بازارهای اول و دوم اختصاص یافت.

بازار پایه نیز میزبان نقل‌وانتقال 336 میلیون سهم به ارزش 753 میلیارد ریال بود که تابلو «پایه ب» بیشترین حجم و ارزش دادوستدی را در بازار پایه در اختیار گرفت. همچنین شرکت مهندسی و ساختمانی صنایع نفت با نماد «شساخت» از هجدهم مهرماه سال جاری به عنوان دویست و سی‌امین نماد معاملاتی در تابلو ج بازار پایه درج شد. از سوی دیگر معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در مجموع به دادوستد 38 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 479 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی انجامید که تمامی این مبادلات در 9 هزار و 452 نوبت دادوستدی صورت گرفت.

رصد نمادهای فرابورسی نشان می‌دهد که نمادهای «ذوب» پربیننده‌ترین نماد روز گذشته بوده‌ است و بعد از آن نماد «تاپکیش» بیشترین توجه را از سوی معامله‌گران به خود جلب کرد. نماد تاپکیش در عین حال که با برترین تقاضا از سوی فعالان بازار مواجه شد، عنوان بیشترین افزایش قیمت را نیز به خود اختصاص داد. این در حالی است که نمادهای «سمگا» و «قشیر» با بیشترین افت قیمتی روبرو شدند.

در صدر جدول تاثیر در شاخص نیز نام نماد «مارون» به چشم‌ می‌خورد که 19 واحد اثر منفی بر آیفکس گذاشته است.

 نمادهای «ذوب» و «میدکو» نیز در مجموع

18 واحد در افت 72 درصدی این نماگر اثرگذار بوده‌اند و در نهایت شاخص کل فرابورس در نخستین روز کاری هفته در ارتفاع یک هزار و 940 واحدی ایستاد.

 

ارسال نظر