افت شاخص‌ها پس از صعود صبحگاهی

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۰۶۸

گروه بورس| روز گذشته شاخص کل بورس پس از حرکت رو به بالایی که در ساعات ابتدایی بازار داشت، روند منفی گرفت و با افت ۱۴۷۴ واحدی، در جایگاه ۱۸۴ هزار و ۸۵ واحدی متوقف شد.

بر این اساس داد و ستدهای معاملات بازار سهام روز شنبه با ریزش دسته جمعی همه شاخص‌های این بازار تردیدهای تازه‌تری مبنی بر عمیق‌تر شدن فضای منفی شکل گرفته در بورس را ایجاد کرد. بر اساس آمارهای معاملاتی در این روز شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۴۳۰) واحد کاهش معادل (۰.۷۹) درصد به ۵۳ هزار ۸۰۲ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۵۱۷) واحد افت معادل (۱.۶۱) درصد به ۳۱ هزار و ۷۰۸ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۳۶۵) واحد کاهش، معادل (۱.۶۱) درصد به ۲۲ هزار و ۴۱۰ واحد، شاخص آزاد شناور با (۱۹۰۲) واحد ریزش، معادل (۰.۹۶) درصد به ۱۹۷ هزار و ۲۶۸ واحد، شاخص بازار اول با (۹۵۵) واحد افت معادل (۰.۹۶) درصد به ۱۳۷ هزار و ۳۸۳ واحد و شاخص بازار دوم با (۳۵۶۲) واحد ریزش معادل (۰.۹۸) درصد، به ۳۵۸ هزار و ۱۴۱ واحد رسید.

از سویی دیگر ۴ نماد « فولاد با (۲۸۳) واحد، فملی با (۲۱۳) واحد، پارس با (۱۲۰) واحد و کچاد با (۱۱۵) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

روز گذشته اکثر شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با نوسان مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «زغال‌سنگ با ۱۰۷ واحد رشد معادل ۲.۹۲ درصد به ۳ هزار و ۷۷۰ واحد، تامین آب، برق، گاز با (۱۴) واحد کاهش معادل (۲.۹۴) درصد به ۴۷۵ واحد، محصولات چوبی با (۴۷۹۴) واحد افت معادل (۳.۸۴) درصد به ۱۳۳ هزار و ۱۰۹ واحد، ماشین آلات با (۱۰۶۰) واحد کاهش معادل (۳.۶۵) درصد به ۲۷ هزار و ۹۶۷ واحد، انتشار و چاپ با (۱۷۵۸۵) واحد افت، معادل (۴.۵۰) درصد به ۳۷۳ هزار و ۲۹۲ هزار واحد، زراعت با (۴۵۰) واحد کاهش معادل (۴.۵۱) درصد به ۹ هزار و ۵۳۲ واحد، محصولات کاغذ با (۷۹۶) واحد ریزش معادل (۴.۷۹) درصد به ۱۵ هزار و ۲۹۵ واحد» رسید.

به این ترتیب، در پایان معاملات روز شنبه در ۳۲۱ هزار و ۹۹۳ نوبت معاملاتی، ۶ میلیارد و ۱۰۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۸ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۷۰۲ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان رسید.

  افزایش 30 درصدی معاملات فرابورس

همچنین نخستین روز کاری این هفته معاملاتی در فرابورس ایران با افزایش حدود 30 درصدی حجم و ارزش کل معاملات نسبت به معاملات چهارشنبه هفته قبل خاتمه یافت بطوریکه در مجموع بازار‌های فرابورس شاهد داد‌و‌ستد یک میلیارد و 627 میلیون ورقه بهادار به ارزش 10 هزار و 80 میلیارد و 847 میلیون ریال در بیش از 148 هزار نوبت معاملاتی بودیم.

شاخص کل فرابورس ایران نیز که تا ساعت 10 صبح روز شنبه 14 مهر‌ماه 97 با تجربه حدود 50 واحد افزایش، روندی صعودی را درپیش گرفته بود در پایان به افت 5 واحدی نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل تن داد تا در نهایت در ارتفاع 2109 واحدی قرار بگیرد.

نگاهی به معاملات سهام در دو بازار اول و دوم نشان می‌دهد 626 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 737 میلیارد ریال در این دو بازار معامله شده است که در این میان نماد بازار اولی «سمگا» متعلق به گروه هتل و رستوران ارزش معاملات نزدیک به 360 میلیارد ریالی و نماد بازار دومی «دی» متعلق به بانک دی حجم معاملات به میزان بیش از 103 میلیون سهمی را تجربه کردند و به ترتیب به لحاظ ثبت بیشترین ارزش و حجم معاملاتی صدر‌نشین معاملات خُرد بازار سهام فرابورس شدند.

در سمت دیگر، بازار ابزار‌های نوین مالی (شامل معاملات اوراق تسهیلات مسکن، اوراق بدهی و ETF) در روزی که تسه شهریور 97 بیشترین حجم و ارزش معاملاتی و بیشترین قیمت را در میان سایر تسه‌ها دراختیار داشت، میزبان داد‌و‌ستد 22 میلیون ورقه به ارزش 4 هزار و 891 میلیارد ریال بود.

 

 

ارسال نظر