نفس عمیق بورس

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۸۱
نفس عمیق بورس

 پیمان مولوی

 مشاور سرمایه گذاری

بورس لندن در هفته گذشته میزبان شرکت استون مارتین بود، استون مارتین یکی از خوشنام ترین خودروسازان لوکس در جهان است و اصالت بریتانیایی دارد، ارزش‌گذاری این برند لوکس بیش از ۵ میلیارد دلار برآورده شده است .  نحوه حضور و استقبال بورس لندن و نحوه اعلام عرضه این شرکت بسیار برایم آموزنده بود ، به عنوان مثال در تبلیغ گسترده این عرضه در سطح شهر به این جمله اشاره شده بود: حضور دو نام بزرگ در کنار هم! پر واضح است که بورس لندن به عنوان بزرگترین موقعیت استراتژیک تامین مالی بعد در حوزه بانکی و دومین در حوزه بازار سرمایه، نامی بسیار بزرگ تر از یک خودرو ساز لوکس با تیراژ محدود دارد، اما نحوه در کنار هم قرار گرفتن این دو نام و روشی که بورس لندن برای اعلام این همکاری استفاده می کند می تواند برای ما آموزنده باشد. در کشاکش نوسانات شدید ارزی در ایران در ۶ ماهه اخیر و همین اواخر، حضور نقدینگی افسار گسیخته در بورس ایران این نکته را آشکار تر کرده است که بورس ایران نیازمند تعمیق بیشتر در میان آحاد مردم است.  عمق بخشیدن به درک  و تصور مردم از بازار سرمایه این روزها بسیار احساس می شود، اگر جوانان این مرز و بوم در دوران ابتدایی و راهنمایی با بازار سرمایه همانند بانک آشنا نشوند ، دیگر چه زمانی می خواهیم به آنها این ابزار موفق بشری تامین مالی و سرمایه گذاری را آموزش دهیم؟

چه فرصت عظیمی بیشتر از ۱۶۰۰ هزار میلیارد دلار نقدینگی که می توانست با عرضه شرکت‌هایی در صف بزرگ و متوسط و حتی کوچک ایرانی چرخ تولید و حرکتشان تند تر شود و یا از ورشکستگی نجات یابند، اما این فرصت از کف رفت و شرکتهای حاضر در بورس نیز تا حدی توان جذب منابع عظیم نقدینگی را داشتند و به احتمال زیاد بعد از فروکش کردن روند جذب فعلی خروج از آن و حضور در بازار‌های موازی قوت خواهد گرفت. حضور برندهای معتبر در حوزه‌های مختلف با ترکیب‌ها و اندازه‌های متفاوت همه و همه موجب خواهد شد تا مردم درک بیشتری از بازار سرمایه بدست آورند. بازار سرمایه ایران سودای تامین مالی ۵۰ درصدی بازار بزرگ ایران را در سر می پروراند اما در حوزه روابط عمومی روشهای جدید و ابتکاری هنوز جای خود را به این حوزه باز نکرده است. بسیاری از کسب و کار‌های خانوادگی ایران به دلایل عدم

آگاهی‌سازی نظام بازار سرمایه (مشاوران، حسابرسان ، مدیران مالی ...) از ورود به بورس اکراه دارند و آن را در تعارض با رشد و بالندگی می دانند، دلیل این امر عدم حضور نشانه‌ها ، نمادهای فکری و ذهنی بازار سرمایه در ساختار ذهنی خانواده‌های ایرانی است. بنابراین امید می رود که بورس ایران با یک برنامه روابط عمومی قوی در کنار سایر نهاد‌های مالی و سرمایه گذاری زیر مجموعه و البته خارج از آن بتوانند روند بسیار بزرگ در ایجاد ذهنیت به بازار سرمایه، کارکرد‌های آن برای جوانان و خانواده‌های ایرانی داشته باشند.

 

ارسال نظر