تحلیل‌گران چه می‌گویند

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۸۰

  تداوم روند صعودی بازار سرمایه: ورود نقدینگی‌ جدید به بازار سرمایه، عاملی برای صعود شاخص، افرایش حجم و ارزش معاملات در نظر گرفته می‌شود. موسی احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی با بیان مطالب فوق عنوان کرد: التهابات پیش آمده در بازارهای موازی ارز و سکه، باعث شد تا مردم برای حضور در بازار سرمایه ترغیب شوند اما این بازار در کنار روند رو به رشد خود، با رفتار هیجانی تازه واردان روبرو شد. به گزارش سنا، برخی صنایع از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و معدنی از عوامل بنیادین و افق کسب و کار خوبی برخوردارند اما طی چند روز گذشته در برخی بخش‌ها با رشد هیجانی رو به رو بودیم که این مساله بیم مواجهه با مشکلاتی را در ذهن کارشناسان ایجاد کرده است. وی افزود: اجتناب از کاهش ارزش پول و عطش برخورداری از بازده‌های بالا باعث شد افراد جدیدی با سطوح مختلف سواد مالی و سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه وارد شوند که ویژگی آنها مشخصا رفتار هیجانی است و این خصیصه نوسانات اخیر در بازار سرمایه را رقم زد. این تحلیلگر بازارهای مالی ادامه داد: این تجربه یادآوری می‌کند که سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به بازار سرمایه باید از تخصص لازم برخوردار باشند در غیر این صورت مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد. احمدی ادامه داد: مراجعه به نهادهای مالی و پردازشگری اطلاعات، رجوع به مشاور و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها مهم‌ترین فاکتور‌های کنترل ریسک هستند. وی یادآور شد: طبق تعاریف بانک جهانی، برخورداری از زیرساخت‌های مالی مناسب مانند ارتقاء سطح شفافیت، فعالیت موسسات رتبه‌بندی اعتباری، سامانه‌های انتقال و تسویه وجوه، ارتقاء سطح فرهنگ اعتباری سرمایه‌گذاران و سامانه وثایق، لازمه بازارهای پول و سرمایه کارا است. احمدی با تاکید بر ضرورت هدایت نقدینگی به بازار سرمایه افزود: در صورتی که فکری به حال مهار نقدینگی نشود و سازو کارها و نهادهای مورد نیاز در بازار دیده نشود، می‌تواند آثار نامناسبی به همراه داشته باشد اما هدایت نقدینگی به بازار سرمایه بدون فرهنگ سازی نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که به منظور پیشگیری از این موضوع، باید زیرساخت‌های یادشده را تقویت کرد. این تحلیلگر خاطرنشان کرد: با توجه به روند تغییرات نرخ ارز و تأثیرپذیری متفاوت بازارهای مختلف موازی، روند مثبت بازار سرمایه همچنان قابل تصور است.

  تاثیر «FATF» در بازار سرمایه: «FATF»در واقع ایجاد یک چارچوب برای عملیات بانکداری و بانک مرکزی است تا هر گونه سوء ظن به پولشویی را در سیستم‌های مالی از بین ببرد. بهزاد گلکار، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان گفت: پذیرش«FATF» از سوی ایران در واقع به این معناست که سیستم مالی ایران باید طبق چارچوب قانونی پولشویی بین المللی گام بر دارد. وی اظهار داشت: «FATF» یک قاعده برای بانک مرکزی کشورهایی است که به آن ملحق می‌شوند. بر اساس آن بانک‌ها ملزم می‌شوند تا تعاملات خود را طبق قوانین ضدپولشویی و ضد تامین مالی تروریست قاعده مند کنند. مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان گفت: در صورت پذیرش «FATF»، سطح تعاملات بانکی ایران راحت‌تر صورت می‌گیرد. البته این در صورتی است که تحریم‌های بانک مرکزی ملغی شود. گلکار افزود: با الحاق به سند «FATF»، تعاملات بانکی قاعده‌مند شده و بر اساس ضوابط قانونی صورت می‌گیرد. تمامی بانک‌ها باید زیر نظر بانک مرکزی تعاملات بانکی را صورت دهند و هیچ گونه پولشویی صورت نگیرد. البته با قانونی که بانک مرکزی در خصوص ایجاد کمیته پولشویی سابق بر این تصویب کرده بود، بانک‌ها پیشتر نیز از اتهام پولشویی مبرا بودند. مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان در خصوص تأثیر پذیرش «FATF» در بازار سرمایه اظهار داشت: تنها اثری که این سند می‌تواند در بازار سهام بر جای گذارد، ضابطه‌مند شدن بانک‌ها است. منظم شدن فعالیت‌های بانکی و حضور در چارچوب قوانین بین المللی می‌تواند کمی سود بانک‌ها و حجم عملیات بانکداری را رونق دهد. اما از طرف دیگر، روابط بین المللی با دیگر کشورها حرف اول را می‌زند. اگر این رابطه ایجاد نشود، الحاق به سند «FATF»، تنها یک مهر صدآفرین زیر دیکته با نمره بیست است. وی در ادامه متذکر شد: اگر بحث تحریم‌های بانک مرکزی را فاکتور بگیریم پیوستن به «FATF» می‌تواند ارتباط بانکی ما در سطح بین المللی را بهبود ببخشد و حجم عملیات بانکی را توسعه دهد. مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان در ادامه بیان داشت: ایران با پیوستن به این پیمان باید الگوها و استانداردهای بین المللی بانکداری را در صنعت بانکداری رعایت کند و نظارت بر این سیستم، بر عهده بانک مرکزی خواهد بود.

  فرصتی برای بورس: در حالی که این روزها کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شرایطی را ایجاد کرده که بسیاری از مردم اقدام به فروش ارز خود کرده و زمینه برای جذب این نقدینگی در بازار بورس فراهم شود، ولی همزمان افت قیمت‌ها در بازار بورس سبب شده که مردم تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بازار از خود نشان ندهند؛ فرصتی که بسیاری معتقدند می‌توانست کاملا به نفع بورس باشد ولی این سازمان گویا قدر آن را نمی‌داند. به گزارش ایسنا، بیش از نیمی از شرکت‌ها در بورس ایران صادرات محور هستند و درنتیجه طبیعی به نظر می‌رسد که با افزایش قیمت ارز، بازار بورس مثبت و با کاهش قیمت آن، بازار بورس نیز منفی شود و به همین دلیل در این روزها با کاهش قیمت ارز شاهد صف‌های فروش سهام هستیم. در این راستا بسیاری معتقدند که بازار بورس می‌بایست از شرایط به وجود آمده در بازار ارز و کاهش قیمت‌ها در آن که منجر به خروج نقدینگی از آن می‌شود، نهایت استفاده را برده و با اعمال سیاست‌های درست اقدام به جذب نقدینگی می‌کرد، ولی ریزش همزمان شاخص بورس در این روزها باعث شده که مردم تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بازار از خود نشان ندهند. در این مورد یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فراز و فرود قیمت‌ها در تاریخ بورس اظهار کرد: ما باید بدانیم که بورس یک بازار پرریسک است و بالا یا پایین رفتن قیمت‌ها در آن امری عادی است؛ در نتیجه نباید با بالا و پایین رفتن قیمت‌ها هیجانی شد. اما متاسفانه افت شاخص بورس درچند روز اخیر همزمان با افت شدید قیمت دلار در بازار آزاد عجیب به نظر می‌رسد، چرا که هیچ یک از شرکت‌های بورسی با دلار آزاد محصولات‌شان را تولید نمی‌کنند. رضوی امیری افزود: به نظر من بازیگران بزرگ بورس می‌بایست کاهش قیمت ارز در بازار را به فال نیک می‌گرفتند و با خرید سهام باعث تشویق کسانی که از بازار ارز خارج شده‌اند، می‌شدند و با رفتار خود سرمایه آنها را به بازار سهام جذب می‌کردند که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد. یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در پاسخ به این سوال که چطور مسوولان بازار سهام می‌توانند از کاهش قیمت ارز به نفع ورود نقدینگی به بورس استفاده کنند، گفت: با آرام شدن فضای نوسانی در بازار ارز، یکی از بازار‌های متتشکل و نقد شونده، بورس است؛ چرا که یک عده از بازار ارز مایوس می‌شوند و بورس را گزینه‌ای بهتر برای سرمایه‌گذاری می‌بینند. فردین آقابزرگی تاکید کرد: از آنجایی که بورس در شش ماه اخیر به هیچ‌وجه به اندازه بازار ارز، سکه و طلا رشد نکرده، با آرام شدن بازار ارز همچنان سودده خواهد ماند. گفتنی است، در شش ماه گذشته بورس تهران توانسته حدود ۱۰۰ درصد سود عاید سهامداران کند. شاخص کل در این مدت تقریبا دو برابر شده و شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و نفتی بیشترین سود را به سهامدارانشان داده‌اند. کارشناسان معتقدند رشد قیمت دلار در ماه‌های گذشته دلیل اصلی رکورد شکنی‌های بازار سرمایه بوده است.

 

ارسال نظر