صعود شاخص‌ها ادامه دارد

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۵۶۶

روز گذشته شاخص بورس با بیش از ۶۷۰۰ واحد صعود در ساعت پایان معاملات در کانال ۱۸۷ هزار واحد قرار گرفت. آمار معاملات بورس در پایان روز شنبه نشان می‌دهد این بازار به صورت میانگین بیش از ۳ درصد افزایش را رقم زده است.

بر اساس آمارهای معاملاتی، در روز شنبه شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص کل با ۶۷۷۰ واحد رشد معادل ۳.۷۵ درصد به ۱۸۷ هزار ۴۰۶ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۹۷۸ واحد افزایش معادل ۳.۷۵ درصد به ۵۴ هزار ۷۷۲ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۱۱۶۳ واحد رشد معادل ۳.۷۰ درصد به ۳۲ هزار و ۶۱۸ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۸۲۲ واحد افزایش، معادل ۳.۷۰ درصد به ۲۳ هزار و ۵۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۷۱۷۷ واحد صعود، معادل ۳.۷۳ درصد به ۱۹۹ هزار و ۶۵۰ واحد، شاخص بازار اول با ۴۵۹۵ واحد افزایش معادل ۳.۴۵ درصد به ۱۳۷ هزارو ۸۸۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۵۳۶۶ واحد صعود معادل ۴.۲۸ درصد، به ۳۷۴ هزار و ۱۸۷ واحد رسید.از سویی دیگر در این روز ۷ نماد «فارس با ۵۸۱ واحد، تاپیکو با ۵۰۲ واحد، شپنا با ۴۳۹ واحد، شتران با ۳۸۰ واحد، کگل با ۳۴۵ واحد، پارسان با ۲۴۸ واحد و شبندر با ۲۳۰ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.این گزارش می‌افزاید، در روز گذشته همه شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «محصولات کاغذ با ۱۲۹۹ واحد صعود معادل ۸ درصد به ۱۷ هزار و ۵۴۲ واحد، اداره بازارهای مالی با ۸ واحد افزایش معادل ۷.۷۲ درصد به ۱۲۵ واحد، فرآورده نفتی با ۵۱۷۹۴ واحد صعود معادل ۶.۸۲ درصد به ۸۱۱ هزار و ۶۵۲ واحد، دستگاه‌های برقی با ۴۵۳۱۶ واحد رشد معادل ۵.۷۷ درصد به ۸۳۱ هزار و ۹۰ واحد، کانه فلزی با ۲۷۰۱ واحد افزایش، معادل ۵.۱۵ درصد به ۵۵ هزار و ۲۰۰ واحد، ذغالسنگ با ۱۷۶ واحد افزایش معادل ۴.۹۹ درصد به ۳ هزار و ۷۱۶ واحد، وسایل ارتباطی با ۱۵۰ واحد رشد معادل ۴.۹۹ درصد به ۳ هزار و ۱۶۹ واحد» رسید.در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «حفارس، کاما، ثاباد، شپنا، فرآور، غچین و کروی» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «پاکشو، غشان، تیپیکو، غشهد، همراه، کساپا و کماسه» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.به این ترتیب، در پایان معاملات روز شنبه بورس، در ۲۵۲ هزار و ۷۲ نوبت معاملاتی، ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۴ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۷۱۴ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان رسید.

رشد 4 درصدی آیفکس

هفتمین روز از مهرماه 1397 برای بازار فرابورس ایران با رونق معاملات و ادامه رشد بی امان شاخص کل به پایان رسید بطوری که آیفکس با حدود 80 واحد رشد در نزدیکی ارتفاع 2 هزار و 151 واحدی ایستاد و در مجموع بازارها نیز یک میلیارد و 338 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 348 میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات روز شنبه، شاخص کل 3.8 درصد رشد کرد تا از ابتدای مهرماه جاری تا کنون بازدهی خود را به 14 درصد برساند. یعنی 272 واحد رشد طی 5 روز معاملاتی که عمدتا تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در نمادهایی از گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی رقم خورده است.در این صعود نمادهایی همچون مارون، ذوب، زاگرس، هرمز، شاوان، دماوند و شراز تا سطح حداکثر 20 واحد نقش‌آفرینی کردند و جهش نزدیک به 4 درصدی آیفکس را رقم زدند.سهامداران فرابورسی در حالی 97 میلیون سهم را به ارزش 344 میلیارد ریال در بازار اول دست به دست کردند که 594 میلیون سهم دیگر را به ارزش 2 هزار و 391 میلیارد ریال در بازار دوم مورد معامله قرار دادند. در مجموع 3 تابلو معاملاتی بازار پایه نیز دادوستدهای صورت گرفته به تغییر مالکیت 620 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 947 میلیارد ریال انجامید. نه تنها در میان این سه بازار بلکه در کل بازارهای فرابورسی، نماد سهامی ذوب‌آهن با جابه‌جایی بیش از 224 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 772 میلیارد ریال صدرنشین شد و بالاترین رقم حجم و ارزش معاملات را از آن خود کرد. این نماد همچنین پربیننده‌ترین نماد بازار و چهارمین نمادی بود که با بیشترین افزایش قیمت روبرو شد. معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی نیز با دست به دست شدن 28 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 666 میلیارد ریال سپری شد. در این بازار و در تابلو اوراق تسهیلات مسکن قیمت‌ها در بازه 487 هزار تا 607 هزار ریال نوسان کرد. اوراق بدهی در حدود 3 میلیون ورقه به ارزش بیش از 2 هزار و 306 میلیارد ریال خرید و فروش شد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به میزبانی خرید و فروش 22 میلیون ورقه به افزون بر 377 میلیارد ریال رفت.

 

 

ارسال نظر