تداوم روند صعودی بورس تهران

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۳۱۵

بورس تهران در ۶ ماه نخست سال جاری یکی از طلایی‌ترین ادوار خود را تجربه کرد و بازده این بازار از ابتدای سال تا ۲۶ شهریور ماه، ۶۸ درصد بود، کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقدند این روند ادامه‌دار است. به گزارش ایبنا، محمد حسین جعفری کارشناس بورس و بازار سرمایه درباره وضعیت کنونی بورس اظهار داشت: روند رو‌به رشد بازار سرمایه این روزها سرعت تندتری به خود گرفته؛ به‌طوری که در بسیاری از روزها شاهد رکورد‌شکنی از نظر حجم، ارزش معاملات و میزان افزایش در شاخص هستیم این در حالی است که تداوم روند صعودی بورس تهران نیز طی روز‌های آتی قابل پیش‌بینی است. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فقط در تابستان سال جاری بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برابر با ۴۷ درصد بوده است، بسیاری از افراد از سطوح مختلف جامعه ترغیب شده‌اند حداقل بخشی از دارایی‌های نقد خود را به این بازار اختصاص بدهند و این مورد را حتی در تالارهای کوچک استانی می‌توان مشاهده کرد.

در این رشد عمومی البته سهم صنایع و گروه‌های مختلف بورسی متفاوت بوده و به اصلاح لیدرهای بازار گروه‌های مشخصی بوده‌اند. در این بین شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی با رشد حدود ۸۵ درصدی در تابستان و شاخص صنعت محصولات فلزی با افزایش ۵۷ درصدی در مدت مشابه در صدر گروه‌های بورسی قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، توجه به عدد شاخص کل هم وزن در روزهای معاملاتی اخیر نیز به عنوان معیاری که بطور صحیح‌تری روند کلی بازار و سهم‌های کوچک را نشان می‌دهد نیز مبین این نکته است که بیشتر صنایع از این روند رو به رشد حمایت می‌کنند و اندک صنایع جامانده نیز در حال رساندن خود به این موج عظیم صعودی هستند. جعفری در خصوص دلایل روند افزایشی نیز ادامه داد: دلایل متعددی را می‌توان برای این رشد فزاینده نام برد، اما مهم‌ترین پارامتری که باعث شد سهم‌ها رشدهای قابل توجهی داشته باشند افزایش شدید نرخ دلار در ۹ ماه گذشته است و اینکه دولت بالاخره پذیرفت تعیین دستوری نرخ ارز سیاست اشتباهی بوده است.

در نتیجه بسیاری از شرکت‌های تولیدی که محصولات خود را به‌طور گسترده در بورس کالا عرضه می‌کردند مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها توانستند آهسته آهسته خود را از قید محدودیت‌های تعیین شده برای قیمت گذاری محصولاتشان برهانند و بتوانند محصولات خود را بر اساس نرخ‌های نزدیک به بازار ثانویه ارزی به فروش برسانند. از طرف دیگر مجوزهایی به شرکت‌های مختلف داده شد که قیمت محصولات نهایی خود را تا چندین درصد افزایش دهند. وی ادامه داد: همه این موارد از دید سرمایه‌گذاران پنهان نبود و کاملا واضح است که این قبیل تصمیمات باعث افزایش EPS شرکت‌ها می‌شود، بطور مشخص دیدیم که شرکت‌ها شروع به گزارش‌های تعدیل مثبت در سودآوری خود کردند و این مورد با وضوح بیشتر در صورت‌های مالی شش ماهه مشهود خواهد بود.

به گفته وی، همه این موارد در کنار این نکته که در شرایط تورمی و کم ارزش شدن ریال تبدیل وجوه نقد به دارایی‌های سرمایه‌ای مانند سهام می‌تواند سرمایه‌گذاران را در برابر بی ارزش شدن ریال بیمه کند، دست به دست هم داد تا تقاضا برای سهام بسیاری از شرکت‌ها بالا برود.

 

ارسال نظر