سهامداران در انتظار تصمیمات مجلس

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۳۱۳
سهامداران در انتظار تصمیمات مجلس

گروه بورس|مسعود کریمی|

معاملات روز سه‌شنبه در تالار شیشه‌ای حافظ تحت تاثیر اتفاقات بهارستان قرار گرفت و سهامداران با توجه به پالس‌های روز گذشته مجلس شورای اسلامی و گمانه‌زنی‌‌های مثبت در خصوص قرار گرفتن نمایندگان در فرآیند تصویب لایحه «FATF» به داد و ستد سهام پرداختند. بر همین اساس، با توجه به حضور حسن روحانی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار‌‌های محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کشور‌های متعهد به برنامه جامع اقدام مشترک در نیویورک، می‌توان اراده سیاسی را در راستای تحقق اهداف داخلی بدون حضور ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا مشاهده کرد. از سویی، علاوه بر سیگنال‌‌‌های مثبت سیاسی نیویورک به تهران که شاخص‌های بورسی را طی معاملات 2 روز اخیر تحت تاثیر خود قرار داده است مشاهده می شود که افزایش نرخ‌های داخلی اعم از نرخ ارز در محدوده‌ای بیش از 16 هزار تومان و نرخ سکه بیش از 4 میلیون و 700 هزار تومان می‌تواند بیانگر پتانسیل افزایشی بیش‌تر صنایع صادرات محور تحت تاثیر دلار در بازار سرمایه محسوب شود.  از طرفی، با توجه به سنت همیشگی بازار‌های مالی زمانی که سقف انتظارات در سایر بازار‌‌های موازی سهام پر می‌شود به نوعی شاهد تغییر مسیر نقدینگی‌ها به سمت بورس خواهیم بود، اتفاقی که در حال حاضر به خوبی قابل مشاهده است. از همین رو، در چنین شرایطی اغلب کارشناسان بازار سرمایه توصیه می‌کنند که افراد بدون تحلیل وارد جریان معاملاتی سهام نشوند زیرا زمانی که کلیت شرکت‌های بورسی در سودآوری قرار دارند ممکن است با کوچکترین اتفاقی روند بازار معکوس شود و سرمایه‌گذارانی که بدون تحقیق و تشکیل پرتفوی متنوع وارد جریان داد و ستد‌‌ها شدند به راحتی متحمل زیان‌‌‌های هنگفتی می شوند.  از همین رو، با نگاهی به معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران مشاهده می‌شود که شاخص کل با افزایش حدود 6 هزار واحدی توانست وارد کانال 174 هزار واحدی شود که این اتفاق برای نخستن بازار در تاریخ 50 ساله بازار سهام به وقوع پیوسته است.

   پیش‌بینی شاخص 200 هزار واحدی

در همین رابطه، مهدی طحانی مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه درخصوص ثبت رکورد‌‌های تاریخی بورس تهران در گفت‌و‌گو با «تعادل» عنوان کرد: در حال حاضر نرخ برابری دلار به ریال به محدوده 16 هزار تومانی رسیده است. در همین حال، شرکت‌هایی اعم از پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فلزات در بورس کالای ایران که محصولات خود را در این بازار عرضه می‌کنند با دلار حدود 8 هزار تومان به داد و ستد می‌پردازند. وی معتقد است که فاصله 16 الی 8 هزار تومانی، فاصله انتظاری است که بازار قیمت‌گذاری محصولات بورس کالا را با دلار محدوده 10 الی 12 هزار تومانی برآورد می‌کند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه یک انتظار افزایش نرخ در محصولات بورس کالا که اکثرا شرکت‌های بزرگی هم در آن حضور دارند نیز در بازار وجود دارد. مهدی طحانی با اشاره به لایحه «FATF» نیز بیان کرد: زمانی که لایحه‌ای همانند «FATF» در فرآیند تصویب قرار می‌گیرد به این معنی خواهد بود که اتحادیه اروپا هم می‌تواند اقداماتی را اتخاذ کند تا شرکت‌های صادرات محور ایران هم بتوانند بدون امکان برنامه جامع اقدام مشترک به راحتی از لحاظ مبادلات بانکی با کمترین اشکال مواجه شوند.

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه بیان کرد: ‌بر این اساس شرکت‌ها احتمالا از لحاظ مقداری کمتر تحت تاثیر منفی قرار خواهند گرفت بنابراین نرخ در بورس کالا به واسطه رشد نرخ برابری دلار به ریال و تضعیف ریال با افزایش همراه می‌شود. از طرفی، از لحاظ مقداری‌ هم شرکت‌ها کمتر از میزانی که بازار پیش‌بینی می‌کرد تحت تاثیر قرار می‌گیرند در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که مجموع سود شرکت‌‌های بورسی رو به افزایش است. از همین رو، به دلیل این که درآمد این دست از شرکت‌ها جلوتر از هزینه‌‌‌ها در حال افزایش پیدا کردن است و هنوز مواد اولیه، دستمزد و سایر موارد با رشد همراه نشده‌اند، چنین عاملی باعث خواهد شد تا شرکت‌ها به سود مطلوبی برسند. این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: در بورس کالای ایران محصولات پتروشیمی در حال عرضه شدن هستند که به میزان 10 برابر میزان عرضه نیز ‌تقاضا وجود دارد. بر این اساس،‌ تمام عوامل فوق دست به دست هم داده تا حجم نقدینگی 160000 هزار میلیارد تومانی جامعه، بخشی از آن از سپرده‌های بانکی و بازار‌های غیر مولد جدا شده و به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند. وی با اشاره به چشم‌انداز بازار سرمایه نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود که شاخص بورس تهران تا پایان مهر‌ماه حداقل رقم 200 هزار واحدی را به خود اختصاص دهد. این در‌حالی است که فقط اتفاقات جدید سیاسی می‌تواند اعداد و ارقام پیش‌بینی شده را دستخوش تغییر قرار دهد.

   بازاری جذاب و بسیار خطرناک

مهدی طحانی بیان کرد: در صورتی که اتحادیه اروپا تصمیم جدی به همکاری با ایران را اتخاذ کند در نتیجه می‌بایست یک‌سری پروتکل‌هایی داشته باشیم که تصویب «FATF» توسط مجلس و تن دادن بانک‌ها به این موضوع از اقدامات مهم ارزیابی می‌شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد چنین فرآیندی در حال رخ دادن است. وی افزود: حضور رییس جمهوری و وزیر امور خارجه در نیویورک نشان از اراده‌‌های سیاسی برای بقای برجام بدون امریکا با در نظر گرفتن تمام شرایط دارد. این کارشناس بازار سرمایه به فعالان بازار سرمایه توصیه کرد: بازار سهام فعلی برای مردم عادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند در عین حالی که می‌تواند بسیار جذاب باشد، بازاری بسیار خطرناک است. بر همین اساس، مردم می‌بایست از خدمات شرکت‌های سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به بهترین نحو ممکن عملکرد داشته‌اند استفاده کنند. وی گفت: مردم برای جلوگیری از ضرر و زیان مضاعف می‌بایست خود راسا وارد بازار سرمایه نشوند. علاوه بر این، دوری از هیجان و ورود با آرامش و مطالعه از ضروریات حضور در معاملات سهام لحاظ خواهد شد.

 

ارسال نظر