استراتژی نادرست مدیران و هیجانات یک‌طرفه بازار

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۹۸

استفاده از هر راهکاری که منجر به کاهش هیجانات و رفتارهای غیر کارشناسی در بازار سرمایه شود، به رشد بلندمدت بازار کمک می‌کند. یکی از این ابزارها، مهار فشار تقاضا روی سهام بنگاه‌ها است که به ایجاد رشد پایدار بلندمدت برای آن شرکت منجر می‌شود و شرکت‌ها با نوسان کوتاه‌مدت کمتری مواجه شوند. به گزارش سنا، یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: متاسفانه این روزها شاهد هستیم که در بسیاری از مقاطع، استراتژی مدیران سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها، شبیه استراتژی سهامداران حقیقی شده و این موضوع، بازار سرمایه را دچار هیجانات یک طرفه می‌کند. علی اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه ممکن است برخی سهام با نگاه سرمایه‌گذار خرد و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جایگزین، ارزش نگه داری داشته باشد، ابراز داشت: اما اتخاذ تصمیم به منظور نگه داری همان سهام، برای سهامداران حقوقی با توجه به تعداد سهام پرتفوی شان، استراتژی درستی نباشد. تجربه نشان داده برخی مدیران پرتفوی‌ها همان رفتاری را دارند که شخص حقیقی برای دارایی‌های خود اتخاذ می‌کنند.

 وی با توصیه به سهامداران عمده در خصوص تهیه گزارش‌های کارشناسی شده خاطرنشان کرد: سهامداران عمده باید گزارشی کارشناسی تهیه کنند تا میزان سهام قابل واگذاری در صورت عبور از قیمت‌های خاص مشخص باشد. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها طی سال‌های گذشته از وجود سهام در پرتفوی خودشان به عنوان دارایی‌های تحمیلی از دولت و بانک مرکزی یا تصمیمات غلط مدیران گذشته ناراضی بودند و این روزها زمان مناسبی برای واگذاری آنها به شمار می‌رود. رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی با اشاره به اینکه این روزها با الزام به فروش سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها مواجه هستیم، افزود: متاسفانه کمترین حجم عرضه سهام توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، با عرضه اندک سهام توسط صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی مواجه هستیم. در دوره‌های گذشته بارمالی این شرکت‌ها به دلیل پایین بودن قیمت سهام، بر دوش دولت بوده است، اما این روزها با وجود رشد 200 درصدی قیمت سهام، شاهد پاسخگویی سهام‌دار عمده به عطش خرید سهام داران حقیقی نیستیم.

علی اسلامی بیدگلی ادامه داد: باید توجه داشت فروش یک میلیارد سهم نمی‌تواند با قیمت فروش هزار سهم در پرتفوی دارای یک استراتژی باشد. وی با تاکید بر اینکه همزمان با رشد بازار باید کمک کنیم ارزش پایه بازار هم افزایش یابد، گفت: یکی از روش‌های آن عرضه سهام شرکت‌های جدید یا تسریع در صدور مجوزهای افزایش سرمایه دارای طرح‌های توسعه‌ای منطقی است. راهکار دیگر، افزایش سهام شناور آزاد است که باعث کنترل فشار نقدینگی می‌شود و از رشد بی رویه بازار جلوگیری می‌کند. اما متاسفانه در این مدت شرکت بزرگی غیر از پتروشیمی پارس وارد بازار سرمایه نشده است. در عین حال، برای افزایش سرمایه بالایی نیز مجوز صادر نشده و سهام داران بزرگ هم نسبت به عرضه سهام اقدام نکرده‌اند .

اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه نهاد ناظر چند ابزار سریع برای پاسخگویی به عطش بازار دارد؛ تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها در زمان پذیرش، متعهد به عرضه سهام تا 20 درصد می‌شوند. اما هستند شرکت‌هایی که بیش از 10 سال از پذیرش ‌آنها گذشته، اما تعهد اولیه خود را انجام نداده‌اند. رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، با بیان اینکه منظور از عرضه سهام، فروش به ثمن بخس نیست، گفت: منظور مدیریت سهام شرکت به منظور ایجاد رشد پایدار با نرخ منطقی در بازار است. بدیهی است که نمی‌توان انتظار داشت سهام یک شرکت به مدت طولانی روزانه 5 درصد رشد قیمتی را تجربه کند و عملکرد صحیح سهامداران عمده از زیان‌های آتی پیشگیری می‌کند.

 

 

ارسال نظر