«صندوق در صندوق» دارای پرتفوی پرتفوها

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۲۴:۰۸
کد خبر: ۱۲۹۴۱۹
«صندوق در صندوق» دارای پرتفوی پرتفوها

یک کارشناس بازار سرمایه تسهیل ورود افراد غیرحرفه‌ای و مبتدی با سرمایه‌های خرد به بازار سرمایه را مهم‌ترین مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری«Fund of Funds » ارزیابی کرد. به گزارش سنا، نوید قدوسی «صندوق در صندوق» را شبیه به هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بازار سرمایه دانست که نقدینگی قابل‌توجهی را جذب می‌کنند، سهامداران متعددی دارند و بازدهی نسبتا مطلوبی را هم برای سهامداران خود به ارمغان می‌آورند. وی در تبیین ساختار «صندوق در صندوق» توضیح داد: اگر به پرتفوی «صندوق در صندوق» نگاه شود، ساختار آن به شکلی است که مجموعه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند، یعنی هرکدام از اینها یک پرتفوی دارند و در واقع پرتفوی پرتفوها محسوب می‌شوند. قدوسی اظهار داشت: با وجود «صندوق در صندوق» به راحتی می‌توان سرمایه‌گذاران مبتدی را به سوی سرمایه‌گذاری کم‌ریسک هدایت کرد.

البته «صندوق در صندوق» خود نیز می‌تواند استراتژی‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی داشته باشد؛ مثلا می‌تواند صندوق‌های ریسکی را خریداری کند یا برعکس انگشت بر کم ریسک‌ها بگذارد یا ترکیبی از همه این موارد را انتخاب کند تا چیزی شبیه پرتفوی شاخصی شود و هرکدام برای گروهی از سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مهم‌ترین مزیت «صندوق در صندوق» را در یک جمله بگوییم، این است که ورود منابع خرد و ورود افراد غیرحرفه‌ای و مبتدی را به بازار سرمایه به‌شدت تسهیل می‌کند. ضمن اینکه سطح بالاتری از تنوع بخشی با وجود این ابزار رقم خواهد خورد. قدوسی افزود: از دیگر آثار«صندوق در صندوق» در میان مدت و بلندمدت این است که اقدام صاحبان سرمایه‌های خرد را که نوعا مبتدی هستند و نقاط ورود آنها به بازار نقاط ورود خوبی نیست، تصحیح می‌کند . وی ادامه داد: با وجود این ابزار، فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه گسترش پیدا می‌کند و تعداد بیشتری از افراد جامعه با داشتن یک سابقه ذهنی مثبت و مطلوب به سرمایه‌گذاری در بازار سهام تشویق می‌شوند که این اتفاق بسیار خوبی در سطح کلان خواهد بود.

  تنوع و مدیریت حرفه‌ای

قدوسی درباره دیگر آثار این صندوق‌ها بر بازار سرمایه گفت: مخصوصا با این ابزار سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای برای ورود به بازار سرمایه به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هدایت می‌شوند تا پرتفویی از سهام را خریداری کنند که هم تنوع دارد و هم یک تیم حرفه‌ای آن را مدیریت می‌کند. همچنین ریسک‌ها و ابهام‌هایی که ممکن است در سرمایه‌گذاری مستقیم برای سهامداران وجود داشته باشد، در این صندوق‌ها وجود ندارد. وی در خصوص آینده «صندوق در صندوق» هم اظهارنظر کرد: اگر چینش این ابزار صحیح باشد و پرتفوی خوبی برای آن در نظر گرفته شود، پیش‌بینی می‌شود که ابزار موفقی باشد. قدوسی افزود: اگر مدیر این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یک شخصیت حقوقی خوشنام یا حتی کنسرسیومی از حقوقی‌های سرشناس باشد و تبلیغات مناسبی هم پیرامون آن انجام شود، می‌تواند منابع خرد خوبی را جذب کند.

خاطرنشان می‌شود به تازگی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری «صندوق در صندوق»

(Fund of Funds) در بازار سرمایه خبر داد و گفت: با آغاز به کار این صندوق‌ها، امکان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های متنوع فراهم خواهد شد. پیش از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حداکثر مجاز به سرمایه‌گذاری پنج درصد از ارزش کل دارایی‌های خود در سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودند. این در حالی است که صندوق‌های جدید می‌توانند کل دارایی‌های خود را در سایر صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند. مدت فعالیت این صندوق‌ها نامحدود است و حداقل سرمایه لازم برای ایجاد آن 500 میلیارد ریال تعیین شده است.

 

 

ارسال نظر