بازار سرمایه گزینه نخست سرمایه‌گذاری

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۹۹۱

یک تحلیل‌گر بازارهای مالی، بازار سرمایه را در شرایط فعلی از نظر جذابیت سرمایه‌گذاری برای افرادی که بلندمدت فکر می‌کنند، بازار اول کشور مطرح کرد. مهدی طحانی گفت: سرمایه‌گذاری در بورس به منظور جلوگیری از کاهش قدرت خرید، بازار بسیار مناسبی ارزیابی می‌شود. به گزارش سنا، این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بررسی 10 ساله نمودارهای بازدهی چندین بازار موازی کشور نشان می‌دهد بازار سرمایه نسبت به بازار سکه، ملک و دیگر بازارها با این میانگین، همواره بالاترین بازده را داده است. وی در پاسخ به این سوال که در آستانه انتشار گزارش‌های 6 ماهه ابتدای سال، روند رشد صنایع کوچک و بزرگ را طی این مدت چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: فضای افزایش نرخ برابری دلار در برابر ریال و همچنین افزایش نرخ تورم یا انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه باعث شده که بعضا افزایش نرخ محصولات شرکت‌های بورسی را در صورت‌های مالی آنها شاهد باشیم. طحانی افزود: در شرکت‌های صادرات محور با توجه به اینکه دلار آنها با بازار ثانویه رقم می‌خورد، انتظار داریم که در شهریور ماه این افزایش نرخ ارز را بیشتر ببینیم؛ اما در ماه‌های قبل هم می‌توان گفت به صورت تدریجی این افزایش نرخ دلار دیده شده است . این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شرکت‌هایی که تورم محور هستند مانند روغنی‌ها و غذایی‌ها تا قبل از این محصولاتشان را با تخفیف می‌فروختند و همین اتفاقات اخیر باعث شده که آنها هم تخفیفات فروش خود را کم کنند. از طرفی از نظر ریالی هم بهتر بتوانند در صورت‌های مالی و گزارش‌هایی که ارایه می‌دهند، پیشرفت داشته باشند. طحانی با اشاره به وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌ها از نظر ریالی توضیح داد: در گزارش‌هایی که تاکنون آمده، به صورت عمومی قریب به اتفاق صنایع، افزایش ریالی فروش را شاهد هستیم که همین عامل وضع شرکت‌ها را برای آینده، بهتر از قبل برآورد می‌کند. وی افزود: با توجه به اینکه قیمت گذاری‌ها با دلار بازار ثانویه هم تا حدود زیادی انجام می‌شود، گزارش‌هایی که از این پس شرکت‌ها منتشر می‌کنند، می‌تواند بسیار مطلوب‌تر از گزارش‌های 5 ماهه ابتدای سال باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال بیان کرد: از نظر مقداری باتوجه به بحث‌هایی همچون تحریم، احتمالا در کلیه صنایع مانند خودرو و حتی پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها مقداری افت فروش را داشته باشیم؛ یعنی ممکن است شرکت‌ها تولید و حتی انبار کنند اما نتوانند بفروشند. پس آنقدر آن افزایش نرخ فروش جذاب است که آن کاهش مقداری تولید را بتواند پوشش دهد و نتیجه آن افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد. طحانی تصریح کرد: وقتی به صورت تاریخی نمودار بازار سرمایه را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بازار سرمایه در زمانی که تورم روندی صعودی دارد، همگام با آن حرکت می‌کند و به دلیل اهرم‌های مختلفی که در شرکت‌ها وجود دارد سودآوری شرکت‌ها بیشتر از نرخ تورم شده است؛ بنابراین همواره یکی از بازارهایی که برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید به مردم توصیه می‌شود که در آن سرمایه‌گذاری کنند، بازار سرمایه است. وی توضیح داد: بررسی 10 ساله نمودارهای بازدهی چندین بازار موازی کشور نشان می‌دهد بازار سرمایه نسبت به بازار سکه، ملک و دیگر بازارها با این میانگین، همواره بالاترین بازده را داده است و برای افرادی که بلندمدت فکر می‌کنند، بازار سرمایه از نظر جذابیت سرمایه‌گذاری بازار اول کشور است .

   فضای مثبت در 6 ماه دوم سال

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت بازار در شش ماهه دوم گفت: فارغ از اینکه تحریم‌های آبان ماه چقدر بر بازار موثر باشد، با انتظارات تورمی موجود، فضای بسیار مثبتی برای بازار سرمایه قابل تصور است. طحانی توضیح داد: فکر می‌کنم یک قوه عاقله در این کشور هست که به بازار سرمایه می‌پردازد و به آن بال وپر می‌دهد تا این بازار بخشی از این نقدینگی افسار گسیخته جامعه را جمع کند.

 

ارسال نظر