نگاه

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۰:۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۲۸۹۱۶

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای بازگشت آرامش بورس‌کالا

بورس کالا که همواره مورد انتقاد برخی فعالان عرصه پتروشیمی قرار داشت، در دو ماه گذشته به محل اعتراض شرکت‌های پتروشیمی تبدیل شده است. فعالان این حوزه بر این باورند که تقاضایی که برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد واقعی نیست و از سال گذشته بیش از سه برابر شده است، درحالی که میزان تولید پایین دستی سه برابر نشده است.به گزارش ایسنا، آمارها حاکی از افزایش معامله مواد پتروشیمی در بورس کالا است. بطوری که در سال ۹۶، ۸۳۰ هزار تن در بورس معامله شده که این میزان تا تیرماه امسال به یک میلیون و ۵۶ هزار تن رسیده است. یعنی معامله نسبت به سال گذشته حدود ۲۱۰ هزار تن بیشتر شده درحالی که میزان تولید تا این حد رشد نداشته است. این موضوع باعث شد صدای اعتراض شرکت‌های پتروشیمی از آشفته بازار بورس بلند شود و پیشنهاد کنند بررسی‌های لازم انجام شود و شرکت‌هایی که سال گذشته محصولات را نخریده‌اند اما امسال می‌خرند را از بورس خارج کنند، مگر اینکه مطمئن شوند شرکت‌ها محصول را برای تولید می‌خواهند. آنها همچنین از دولت تقاضا کردند متقاضیان واقعی در بورس کالا خریداری کنند و اجازه صادرات به افرادی که از بورس کالا خریداری می‌کنند داده نشود و فقط تولید کننده اجازه صادرات داشته باشد. همچنین تقاضا کردند این اجازه داده شود که با متقاضیان واقعی مواد اولیه در بازار مستقیما و با نرخ واقعی بورس قرارداد امضا شود. در این راستا احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بر اینکه بورس باید به سمت واقعی شدن حرکت کند تاکید کرد و گفت: ما خواهان خروج پتروشیمی از بورس نیستیم. بورس ابزاری دارد که باید براساس آن ابزار امور خود را انجام دهد. اما زمانی که بورس دستوری شده است، مشکلاتی ایجاد می‌شود. در همه دنیا به بورس دستور نمی‌دهند و عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند. اما در بورس ایران این‌طور نیست. وی ادامه داد: اینکه قرارداد به صورت مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده امضا شود بسیار خوب است، اما باید در بورس ثبت شود. در شرایط فعلی یکی از مشکلات این است که خریدار فروشنده را نمی‌بیند اما در بورس هم تعریف شده است که این ساز و کار وجود داشته باشد.

برخی نمادهای بورسی هیچ رشدی نکرده‌اند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نگاهی به شرایط بورس در سال جاری نشان می‌دهد هر چند شاخص بورس در این مدت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته، اما برخی از نمادهای بورسی از ابتدای سال تاکنون هیچ رشدی را ثبت نکرده‌اند.

رضا رحمتی در گفت‌وگو با ایبِنا در خصوص شرایط این روزهای بازار سهام گفت: عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز، اثر مثبتی بر رشد سهام شرکت‌های صادرات‌ محور داشته که این مولفه تاثیر مثبت را بر رشد شاخص بورس نیز گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها هیجانی است اذعان داشت: یکی دو سالی است که رفتار معامله‌گران در تالار شیشه‌ای منطقی‌تر شده، به عنوان نمونه در سال‌های گذشته وقتی عاملی چون افزایش نرخ ارز بر روز نمادهای صادرات‌ محور اثر مثبت داشت و موجب رشد این نمادها می‌شد، تمامی نمادهای معاملاتی بازار سرمایه تحت تاثیر این موضوع و بدون تاثیر بنیادی در برخی نمادها مثبت و صف خرید می‌شدند، اما نگاهی به شرایط بازار سرمایه دست‌کم در سال جاری نشان می‌دهد هر چند شاخص بورس در این مدت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته اما برخی از نمادهای بورسی از ابتدای سال تاکنون هیچ رشدی را تجربه نکرده‌اند.

وی افزود: بر این اساس هر چه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب‌تری در بازار سرمایه صورت بگیرد، رفتار معامله‌گران از هیجان دور شده و منطقی‌تر می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ذات بازار سهام نوسان و پُرریسک‌ بودن است؛ بنابراین باید با مطالعه، رصد خبرها و آگاهی از وضعیت کلی صنایع و مناسبات سیاسی و بین‌المللی اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام کرد.

 

ارسال نظر