تالار حافظ سرشار از نوسان مثبت

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۰:۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۲۸۹۱۴

شاخص بورس در پایان داد وستدهای روز گذشته با بیش از ۲۷۰۰ واحد رشد به ۱۳۷ هزار و ۹۸۳ واحد رسید.  بر اساس آمارهای معاملاتی، دیروز شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص کل با ۲۷۲۶ رشد معادل ۲.۰۲ درصد به ۱۳۷ هزار ۹۸۳ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۷۹۷ واحد افزایش معادل ۲.۰۲ درصد به ۴۰ هزار ۳۵۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۲۵۱ واحد رشد معادل ۱.۱۶ درصد به ۲۱ هزار و ۹۷۶ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۱۷۸ واحد افزایش، معادل ۱.۱۶ درصد به ۱۵ هزار و ۵۴۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۹۳۶ واحد صعود، معادل ۲.۰۳ درصد به ۱۴۷ هزار و ۲۹۸ واحد، شاخص بازار اول با ۲۱۷۶ واحد افزایش معادل ۲.۱۹ درصد به ۱۰۱ هزار و ۶۰۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۶۲۱ واحد رشد معادل ۱.۷۱ درصد، به ۲۷۵ هزار و ۳۶ واحد رسید. از سویی دیگر ۷ نماد «فارس با ۳۱۸ واحد، فولاد با ۲۱۴ واحد، کگل با ۲۰۱ واحد، فملی با ۱۸۰ واحد، شبندر با ۱۷۶، پارس با ۱۷۴ واحد و پارسان با ۱۶۴ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام مشخص می‌کند که قیمت سهام نمادهای «فردوس، خچرخش، تکشا، شتران، شبریز، کفپارس و حفارس» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «وسینا، دسبحا، غمهرا، سکرما، کلوند، حکشتی و غشان» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

به این ترتیب، در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۱۳۸ هزار و ۸۲۰ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۵۶۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۱۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۵۲۶ هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان رسید.

    اخزا 705 در ایستگاه فرابورس

سومین روز کاری هفته دوم شهریورماه در فرابورس ایران با دادوستد بیش از 782 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 3 هزار و 254 میلیارد ریال دنبال شد. همچنین علاوه بر عملکرد مثبت آیفکس، شاهد پذیرش اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 705» نیز بودیم. شاخص کل فرابورس ایران در روز سیزدهم شهریورماه، 41 واحد صعود کرد که نمادهای زاگرس و مارون به ترتیب با 11 و 9 واحد اثر، مثبت‌ترین اهرم‌ها در رشد این نماگر بودند. نمادهای «هرمز» و «ذوب» نیز هر کدام 4 واحد اثر مثبت بر آیفکس گذاشتند تا در نهایت شاخص کل در ارتفاع 1568 واحدی بایستد.

نگاهی به عملکرد بازار سهام در روز گذشته نشانگر آن است معامله‌گران سهام در بازارهای اول و دوم افزون بر 382 میلیون سهم را دست به دست کرده‌اند که ارزش این حجم از مبادلات به یک هزار و 282 میلیارد ریال رسید. بازار پایه نیز دادوستد بیش از 380 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 662 میلیارد ریال را به خود دید که بیشترین حجم و ارزش در میان تابلوهای معاملاتی این بازار به تابلو پایه ب اختصاص یافت.

در نهایت معاملات سهام در بازار SME نیز با نقل‌وانتقال بیش از یک میلیون سهم به ارزش افزون بر 5 میلیارد ریال در نمادهای «شگامرون» و «فماک» دنبال شد. در ادامه پذیرش سری جدید اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا703»، «اخزا704»، «اخزا706» و «اخزا707» در روز هفتم شهریورماه جاری در فرابورس، مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس طی اطلاعیه‌ای از پذیرش اخزا 705 در روز گذشته خبر داد. اوراق اخزا 705 به تعداد 14 میلیون و 360 هزار ورقه در اواخر خردادماه سال جاری منتشر شده و با توجه به اینکه مدت آن چهارده‌ماهه است در 23 مردادماه سال 98 سررسید خواهد شد. خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز 83 هزار و 611 ورقه تسه را مبادله کردند که ارزش این دادوستدها بر 54 میلیارد ریال بالغ شد. در میان تسه‌ها، اوراق تسهیلات مسکن ماه گذشته یعنی مردادماه 97 با بیشترین اقبال از سوی معامله گران روبرو شد بطوری که شاهد مبادله 41 هزار و 542 ورقه تسه 9705 به ارزش افزون بر 27 میلیارد ریال بودیم.

 

ارسال نظر