پایش «به موقع بودن» گزارش‌های مالی ناشران

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۵۱
پایش «به موقع بودن» گزارش‌های مالی ناشران

شرکت‌هایی که گزارش فعالیت ماهانه خود را به‌موقع منتشر کرده‌اند از 262 شرکت در اسفند ماه 96 به 316 شرکت در تیر ماه 97 افزایش یافته است. همچنین تا تاریخ تهیه این گزارش (14 مرداد 1397) فقط 5 شرکت در ارایه گزارش‌ ماهانه تیرماه تأخیر یک تا 5 روز داشته‌اند و تعداد یک شرکت نیز گزارش نداده‌ است.

نتایج بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه و صورت‌های مالی میان دوره‌ای شرکت‌ها نشان می‌دهد که وضعیت گزارشگری شرکت‌ها بهبود یافته و تمایل بیشتر شرکت‌ها برای اطلاع‌رسانی و افشا و پیگیری‌های انجام شده توسط مدیریت امور ناشران بورس تهران در این امر دخیل بوده است. به گزارش بورس تهران، طوبی دهقانی مدیر ناشران با اعلام مطلب فوق گفت: در اجرای وظیفه پیگیری ارسال به‌موقع گزارش‌های مالی شرکت‌ها، مدیریت امور ناشران بورس تهران بطور مستمر به بررسی گزارش‌های ارسال شده توسط ناشران روی سایت کدال می‌پردازد و در صورتی‌که شرکتی گزارش خود را طبق مواد 7 الی 12 مکرر دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات ارسال نکرده باشد، مشمول فرایند تعلیق شده و مکاتبات لازم با ناشران انجام می‌شود. درضمن علامت هشدار در کنار نماد معاملاتی ناشر درج می‌شود تا عموم سرمایه‌گذاران مطلع باشند که این شرکت‌ها گزارش‌های خود را به‌موقع ارسال نکرده‌اند و در سرمایه‌گذاری با دقت بیشتری عمل کنند. علاوه براین طبق رویه اجرایی مواد 38 و 39 دستورالعمل پذیرش به شرکت‌ها مهلت‌های لازم داده می‌شود.

وی افزود: شرکت‌هایی که گزارش فعالیت ماهانه خود را به‌موقع منتشر کرده‌اند از 262 شرکت در اسفند ماه 96 به 316 شرکت در تیر ماه 97 افزایش یافته است . همچنین تا تاریخ تهیه این گزارش (14 مرداد 1397) فقط 5 شرکت در ارایه گزارش‌ ماهانه تیرماه تأخیر یک تا 5 روز داشته‌اند و تعداد یک شرکت نیز گزارش نداده‌ است.

دهقانی وضعیت به‌موقع بودن اطلاع‌رسانی شرکت‌ها به لحاظ انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه، 6 و 9 ماهه منتهی به 31 خرداد 97 و نیز نتایج بررسی‌های صورت گرفته را اینگونه تشریح کرد و اظهار داشت: تعداد 149 شرکت صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه ماهه منتهی به 31خرداد 97 خود را به‌موقع ارایه داده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (131 شرکت، منتهی به 31 خرداد 96) 14 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد 24 شرکت نیز صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه منتهی به 31 خرداد 97 خود را به‌موقع ارایه داده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (19 شرکت، منتهی به 31 خرداد 96) 26 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این تعداد 24 شرکت صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای نه ماهه منتهی به 31 خرداد 97 خود را به‌موقع ارایه داده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (20 شرکت، منتهی به 31خرداد 96) 20 درصد افزایش یافته است. مدیر ناشران بورس تهران اجرایی شدن اصلاحات دستورالعمل‌های پذیرش و افشا و پیگیری‌های صورت گرفته را در تسریع اطلاع‌رسانی موثر دانست و یادآوری کرد: سال گذشته برخی از شرکت‌ها در ارایه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای (سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه) تاخیر بیش از یک ماه داشته‌اند که با اجرایی شدن اصلاحات دستورالعمل‌های پذیرش و افشا و پیگیری‌های صورت گرفته از شرکت‌ها این میزان تأخیر، کاهش قابل توجهی داشته است.

 

ارسال نظر