بورس تهران 140 هزار واحدی شد

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۴۰۹
بورس تهران 140 هزار واحدی شد

گروه بورس| مسعود کریمی|

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به همت افزایش نرخ ارز در کشور برای نخستین‌بار در معاملات روز گذشته توانست وارد کانال 140 هزار واحدی شود. به عقیده فعالان بازار سرمایه در صورت همکاری سایر نهاد‌ها و وزارتخانه‌های تصمیم‌گیر همگام با اتخاذ تصمیماتی در راستای توسعه بازار و نه گسترش سیاست‌های رانت محور بطور قطع صنایع و شرکت‌های حاضر در بورس تهران می‌توانند با سودآوری بیشتری همراه شوند. به هر حال، در این موضوع که سهامداران بورس تهران با نگاهی به سیاست‌های دستوری در بورس کالای ایران اقدام به خرید و فروش سهام در پرتفوی خود می‌کنند هیچ شکی وجود ندارد چرا که هر تغییر در تالار نقره‌ای مستقیما در سبد سرمایه‌گذاری سهامداران تالار شیشه‌ای اثر‌گذار خواهد بود. به هر روی، به تازگی دستورالعملی در حوزه محصولات مس و آلومینیوم منتشر شده است و مشاهده می‌شود که نهاد تصمیم‌گیر دامنه نوسان این محصولات را حذف کرده است اما متاسفانه همچنان بر موضع قیمت‌گذاری دستوری 4200 تومانی پافشاری می‌کند. بر این اساس، در فضای کلی معاملات این روز‌های بورس کشور اینگونه استنباط می‌شود که چنین رویدادی احتمالا سایر محصولات از جمله پتروشیمی و فولادی‌ها را هم در آینده شامل شود. بنابراین گفته می‌شود که فعالان بازار سهام در حال پیشخور کردن اخبار مربوط در این حوزه هستند. اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که سنت همیشگی رفتن به استقبال انتظارات مثبت در بورس در برخی مواقع می‌تواند فعالان بازار را متضرر کند چرا‌که سایه دستورالعمل‌‌های خلق‌الساعه وزارتخانه‌ها و نهاد‌های تصمیم‌گیر در حوزه معاملاتی همچنان وجود دارد.

  سقف 150 هزار واحدی

در همین رابطه، مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل فتح قله 140 هزار واحدی و پیش‌بینی سقف آینده شاخص بورس در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: موضوع آزاد‌‌سازی نرخ ارز شرکت‌های صادراتی تغییرات با اهمیتی را در سود شرکت‌‌ها نشان داد و توانست شاخص بازار سهام را به رقم 140 هزار واحدی برساند. بر این اساس، در حال حاضر می‌بایست بخش تحریم‌‌ که آیا فروش شرکت‌ها را با کاهش همراه خواهد کرد یا خیر، مورد بررسی قرار گیرد. وی معتقد است، بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند با روش‌هایی که در دوره‌های گذشته انجام دادند از موضوع مربوط به تحریم عبور کنند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این موضوع در گزارش‌های ماه‌های آینده قابل مشاهده باشد.

این در حالی است که یک ریسک در این موضوع نهفته است و آن، ریسک افزایش قیمت‌هایی است که در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد و می‌تواند به رکودی در صنایع داخلی منتهی شود و فروش داخلی را هم به نوعی تضعیف کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که شرکت‌های صادرات محور که در دوره‌های گذشته توانستند از مسائلی پیرامون تحریم عبور کنند بطور قطع در این دوره هم با حفظ مشتریان خارجی، صادرات را به راحتی انجام خواهند داد. مهدی افنانی با اشاره به چشم‌انداز نماگر بازار سهام نیز ابراز داشت: با یک اصلاح منطقی بازار می‌تواند تا پایان سال به سمت رقم 150 هزار واحدی حرکت کند. به گفته وی، پس از رسیدن به رقم پیش‌بینی شده باید صبر کرد تا بازار سهام عمق و شرایط بهتری پیدا کند و پس از آن در خصوص چگونگی روند معاملاتی در آینده می‌توان اظهارنظر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره لغو قیمت‌گذاری‌های دستوری نیز بیان کرد: بطور کلی آزاد‌سازی نرخ فولاد مناسب ارزیابی می‌شود اما این موضوع می‌تواند تمام صنایع پایین دستی را تحت تاثیر قرار دهد. از سویی، موضوع مربوط به نرخ خورک پتروشمی‌ها احتمالا تا هفته آینده تعیین و تکلیف خواهد شد. وی افزود: دستورالعمل جدید وزارت صمت حاکی از این است که با در نظر گرفتن نرخ 4200 تومانی، این وزارتخانه بازه معاملاتی را باز کرد. در همین حال، چنین موضوعی و هر روندی که در رابطه با حرکت به سمت اقتصاد آزاد باشد در کشور مثبت ارزیابی خواهد شد.

 مهدی افنانی با اشاره به تغییرات نرخ سود بانکی در مهر ماه هم تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که شاهد تغییرات با اهمیتی در این حوزه نباشیم این در حالی است که سر رسید سود‌های سپرده سال گذشته در حال رسیدن است و باید دید که دولت برای جذب نقدینگی دارد یا خیر. از طرفی انتظار نمی‌رود که عدد بالایی را در نرخ سود‌ها نظاره‌‌گر باشیم اما به هر حال، برای اینکه بازار سرمایه مثبت شود باید برآورد‌ها از نرخ جدید کاهشی لحاظ شود. وی افزود: در حال حاضر متاسفانه بازار سهام علاوه بر اینکه از عمق کافی برخوردار نیست، قدرت جذب بالایی را هم ندارد. بنابراین باید شرکت‌های زیادی برای عرضه در بورس آماده‌سازی شوند.

  احتمال رشد 25 درصدی شاخص

از سویی دیگر، مهدی افضلیان مدیر آموزش و توسعه کارگزاری آگاه با اشاره به اقبال رشد بورس تهران طی چند وقت اخیر در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: در حال حاضر موضوعات پیرامون افزایش نرخ ارز مهم‌ترین عامل رشد شرکت‌ها در بورس مطرح می‌شود و اکنون بازار سهام در حال تاثیر‌پذیری از این مهم است. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، برخی از شرکت‌های صادرات محور می‌توانند محصولات خود را با ارز ثانویه در بازار به فروش برسانند. از سویی، در دیگر شرکت‌هایی که صادرات محور نیستند هم موضوع افزایش نرخ محصولات وجود دارد. بر این اساس، با افزایش نرخ محصولات بطور قطع استقبال بازار مورد توجه این دست از شرکت‌ها خواهد بود. برای شرکت‌هایی که شامل افزایش نرخ می‌شوند موضوع افزایش بهای تمام شده مطرح است

چرا که برخی از این شرکت‌ها می‌بایست مواد اولیه را به قیمت روز خریداری کنند و در پی این موضوع که خیلی از شرکت‌ها به عنوان صنایع پایین دستی محسوب می‌شوند عملا تحت تاثیر شرکت‌‌های بالادستی که نرخ‌های جدید برای محصولات را به بازار ارایه می‌کنند قرار خواهند گرفت. بر این اساس، در نهایت به دلیل حاشیه سود ناخالصی که این شرکت‌ها دارند بطور قطع سود و EPS این دست از شرکت‌ها هم دستخوش تغییر و افزایش خواهد شد.

مهدی افضلیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار افزایش EPS را قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد در برخی از شرکت‌ها مشاهده می‌کند و به همین دلیل در بعضی از نماد‌ها شاهد پیشخور شدن قیمت‌ها هستیم. به عنوان مثال قیمت سهام یک شرکت از 300 تومان به 500 تومان افزایش پیدا می‌کند اما سود شرکت در شرایط فعلی 60 تومان و در گزارش 3 ماهه آینده در رقم 80 تومانی گزارش خواهد شد بر این اساس، قیمت پیشخور شده و سودی که در آینده تغییر خواهد کرد بطور شفاف نمایان است. مدیر آموزش و توسعه کارگزاری آگاه با اشاره به صنایع فلزات اساسی و پتروشیمی نیز تصریح کرد: اغلب شرکت‌های موجود در این صنایع که عمدتا باعث افزایش شاخص کل شده‌اند صرفا به دلیل موضوعات دلاری شرکت‌ها بوده است. این در حالی است که برخی از صنایع و شرکت‌ها نرخ‌های جدید محصولات مس را بر مبنای ارز ثانویه در بازار و در بورس کالا معامله می‌کنند. از همین رو، چنین رویدادی در آینده برای فولاد هم قابل تصور است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: بر این اساس، ‌اتفاقاتی از این قبیل باعث می‌شود علاوه بر افزایش سود، شرکت‌ها مورد توجه و اقبال بازار قرار بگیرند. در همین راستا به دلیل اینکه چنین شرکت‌هایی وزن بالایی در بازار دارند در نتیجه شاخص کل هم متاثر از آنها با صعود همراه خواهد شد. طی چند روز اخیر برای شرکت‌های پالایشی همچنین اتفاقی رخ داد بطوری که دستورالعملی منتشر شد مبنی بر اینکه سایر فرآورده‌های شرکت با افزایش نرخ‌های 80 الی 10 درصد به فروش رسانده شود. این موضوع برای شرکت‌‌های پالایشی 20 درصد از محصولات همان فرآورده‌های ویژه محسوب خواهد شد. گفتنی است، فرآورده‌های ویژه در نهایت منجر به افزایش فروش و رشد EPS شرکت‌ها می‌شود. در چنین شرایطی، هر صنعت و شرکتی با توجه به افزایش نرخ دلار و رسیدن ارز به محدوده 10 هزار تومان برداشت‌های متفاوتی خواهد شد و سود خود را با افزایش همراه می‌کند.

وی با اشاره به چشم‌انداز شاخص بورس گفت: به دلیل اینکه اکنون اثرات نرخ دلار در برخی از شرکت‌ها با ابهام و در سایرین نرخ فروش در صورت‌های مالی به روز رسانی نشده است احتمال رشد قیمت را در آینده خواهیم داشت. از همین رو، رشد 20 الی 25 درصدی شاخص کل از اکنون به بعد می‌تواند محتمل باشد. مهدی افضلیان در خصوص اعلام نرخ سود بانکی طی ماه آینده نیز اذعان داشت: یک انباشت نقدینگی در کشور ایجاد شده و این مهم به سایر بازار‌ها از جمله طلا، ارز، مسکن و... نیز سرایت کرده است. بر این اساس، دولت و بانک مرکزی می‌بایست از یک موج جدید نقدینگی به سایر باز‌ار‌ها جلوگیری کنند. از همین رو، پیش بینی می‌شود که نرخ سود بانکی برای بانک‌های عموم 22 و سایرین 25 درصدی لحاظ شود.

 

ارسال نظر