نفس تازه بازار سرمایه با اجرای سیاست ارزی جدید

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۰۷۸

یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاثیر بسته ارزی بر بازار سرمایه گفت: افزایش قیمت دلار به تدریج در بازار سرمایه منعکس می‌شود. ضمن اینکه تا همین الان هم بخش عمده‌ای از این افزایش‌ها معلول افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بوده است. به هر حال از این محل، بازار سرمایه هم نفس می‌کشد و جابه‌جایی‌ها و تبادلات ارزی روان‌تر انجام خواهد شد.

 یک کارشناس بازار ارز، اقدام دولت در ارایه بسته جدید ارزی را نوعی تغییر سیاست اصلاحی خواند و با مطلوب توصیف کردن آن گفت: برای ما مشخص بود که افزایش قیمت دلار به شکلی که اتفاق افتاد، تقاضا را تحریک و عرضه را با محدودیت مواجه و حوزه‌های رانت را گسترده می‌کند .

میثم رادپور در خصوص ارزیابی خود از بسته جدید ارزی به سنا گفت: سیاست جدید، حداقل این خوبی را دارد که در بازار ثانویه، خریدار و فروشنده روی یک نرخ که برآمده از عرضه و تقاضاست، توافق می‌کنند و معامله را انجام می‌دهند.

وی توضیح داد: البته کنترل‌هایی هم در اینجا انجام می‌شود، اما به هر ترتیب نرخ، برآمده از برهم کنش‌های عرضه کنندگان و خریداران است و به نظر می‌رسد که مشکلات قبلی را ندارد.

رادپور افزود: در الگوی جدید، تقاضا کننده یا

واردکننده می‌داند که با قیمت‌هایی نزدیک به قیمتی که بازار تمایل به معامله دارد، خرید را انجام می‌دهد. از طرف دیگر فروشنده هم که عمدتا صادرکننده است، متوجه می‌شود که می‌تواند ارز خود را به قیمت منصفانه در بازار ثانویه به فروش برساند. این کارشناس بازار ارز با تشریح آثار سیاست‌های جدید دولت در بسته ارزی اخیر گفت: وجود بازار ثانویه باعث می‌شود اتفاقاتی که رسما عرضه را خفه و تقاضا را تحریک کرده بود، تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

رادپور در پاسخ به این سوال که ثابت نگه داشتن قیمت کالاهای اساسی در بسته جدید ارزی با دامنه بالا تا چه حد عملی خواهد بود و آیا احتمال وجود رانت در این کالاها کاملا منتفی است یا خیر، گفت: شما وقتی یک عامل سیستماتیک را به شکل فراگیر فعال می‌کنید باید منتظر تبعات آن هم باشید؛ یعنی اگر کالایی قاچاق پذیر باشد و فرصت قاچاق در بازار هم فراهم باشد، قاچاق رخ خواهد داد. مخصوصا در مقیاسی که این ارز به آن قیمت عرضه می‌شود، حتما نگرانی‌هایی وجود دارد .

وی افزود: به هرحال برخی بازیگران در هر شرایطی مسیر بهره‌برداری از رانت را پیدا خواهند کرد، لذا تنها چیزی که می‌توان گفت این است که با سیاست‌های جدید ارزی، دامنه این قاچاق محدودتر شده است .

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: اگر دولت تصور می‌کند که باید ارز 4200 تومانی را به کالاهای اساسی منحصر کند، باید بپذیرد که در همین کالاها هم نشتی‌هایی وجود خواهد داشت و بخشی از آن به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

رادپور در توضیح راهکارهای پیش رو برای توقف یا کنترل قاچاق هم گفت: راهکار این است که کالاهای اساسی باید محدود به کالاهایی شوند که کمتر قاچاق پذیرند.

 

ارسال نظر