برآیند منفی بورس

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۱۴
برآیند منفی بورس

گروه بورس|

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات یک هفته گذشته با کاهش یک هزارو 45 واحدی همراه شد و به رقم 130 هزارو 476 واحد ریزش پیدا کرد. از همین رو، شاخص بازار اول با ۵۰۱ واحد کاهش رقم ۹۵ هزار و ۷۷۰ واحدی را تجربه کرد. در مقابل شاخص بازار دوم با ۳۳۶۴ واحد ریزش، رقم ۲۶۷ هزار و ۳۰۱ واحدی را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، شاخص آزاد شناور با یک هزارو 278 واحد افت به رقم ۱۳۹ هزار و ۹۲ واحدی ریزش پیدا کرد. افزون بر این، شاخص ۵۰ شرکت در بورس نیز با ۵۸ واحد کاهش همراه شد و رقم 5 هزارو 698 واحدی را به ثبت رساند.

 صعود 35 درصدی شاخص

افزون بر این، بیش از ۱۲۶ میلیون سهم و حق تقدم از ابتدای امسال تاکنون در بورس اوراق بهادار معامله شده است.به گزارش ایبنا، از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۹۴روز معاملاتی تعداد ۱۲۶میلیارد و ۹۹۰میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۳۶۲هزار و ۹۸۸میلیارد ریال در ۷میلیون و ۴۹۵هزار و ۷۸۰دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۸۳میلیارد و ۶۳۰میلیون سهم به ارزش ۱۸۴هزار و ۴۷میلیارد ریال در ۳میلیون و ۵۲۲هزار و ۶۷۴نوبت در بازار اول؛ ۴۱میلیارد و ۷۰۱میلیون سهم به ارزش ۱۲۲هزار و ۶۲۲میلیارد ریال در ۳میلیون و ۸۷۶هزار و ۵۱۴نوبت در بازار دوم؛ ۴۱میلیون سهم به ارزش ۳۹هزار و ۷۴۲میلیارد ریال در ۱۵هزار و ۸۴۸نوبت در بازار بدهی؛ ۳۰۰هزار سهم به ارزش ۱۷میلیارد ریال در ۷۱۶نوبت در بازار مشتقه و یک میلیارد و ۶۱۸میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۶هزار و ۵۵۹میلیارد ریال در ۸۰هزار و ۲۸نوبت مورد معامله قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۳۴هزار و ۱۸۷واحد افزایش معادل ۳۵.۵درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۱۳۰هزار و ۴۷۶واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۲۷هزار و ۱۴۵واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۵۷هزار و ۴۵۱واحد افزایش مواجه شده‌اند.

 رشد ارزش و کاهش حجم معاملات

از سویی دیگر، در هفته منتهی به 26 مردادماه ماه شاخص کل فرابورس در پی فرازوفرودهایی از ارتفاع 1500 واحدی عبور کرد و در مجموع، بازدهی خود از ابتدای ماه به 22.8 و از آغاز سال به نزدیکی 37 درصد رساند. بر این اساس، چهارمین هفته کاری مردادماه در فرابورس با دادوستد 3078 میلیون ورقه بهادار به ارزش 32 هزار و 38 میلیارد ریال همراه بود و بدین ترتیب ارزش مبادلات فرابورس نسبت به هفته ماقبل 28 درصد رشد کرد. این در حالی است که حجم دادوستدها در مقایسه با هفته ماقبل 24 درصد کاهش یافته است. نگاهی به جداول حجم و ارزش مبادلات فرابورس به تفکیک بازارها حاکی از عملکرد سبز بازارهای اول و پایه از نظر حجم دادوستدها و همچنین سبزپوشی بازارهای اول و ابزارهای نوین مالی به لحاظ ارزش مبادلاتی است. بدین ترتیب بازار اول با رشد اندک 5 و 1 واحدی که ناشی از مبادله 744 میلیون سهم به ارزش 1795 میلیارد ریال بود، همچنان سبزپوش ماند. در مقابل در بازار دوم شاهد دست به دست شدن 1268 میلیون سهم به ارزش 4361 میلیارد ریال بودیم که افت 40 و 45 درصدی را در ارزش و حجم مبادلات این بازار به دنبال داشت. در بازار پایه نیز در حالی حجم معاملات نسبت به سومین هفته کاری مردادماه 12 درصد افزایش یافت که ارزش این دادوستدها با 6 درصد کاهش مواجه شد و شاهد جابه‌جایی 1003 میلیون به ارزش 1507 میلیارد ریال در این بازار بودیم. همچنین، در این بازار طی هفته گذشته در حالی تابلو «ج» با افزایش حجم و ارزش مبادلات همراه شد که در تابلوهای معاملاتی «الف» و «ب» شاهد افت این متغیرها بودیم.

 

ارسال نظر