عرضه 12 هزار میلیارد ریال «صکوک» اجاره

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۲۳:۳۹:۵۸
کد خبر: ۱۲۷۶۴۴

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اسفند ماه سال گذشته طی دو مرحله و از طریق انتشار صکوک اجاره مبتنی بر سهام در بازار سرمایه مجموعاً به مبلغ 30 هزار میلیار ریال تامین مالی کرد و این اوراق در نمادهای تامین 97 و شستا 991 تا 994 در شرکت فرابورس ایران در حال معاملهاند.

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره مبتنی بر سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به مبلغ 12 هزار میلیارد ریال جهت تسویه مطالبات سازمان تامین اجتماعی در نمادهای شستا001، شستا002، شستا003 و شستا004 از طریق بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران از فردا سه شنبه 23مرداد 1397 تا شنبه 27مرداد 1397 عرضه عمومی می‌شود.

 غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام این خبر به سنا گفت: سهام مبنای انتشار صکوک اجاره 12 هزار میلیارد ریالی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی عبارت است از: 8,670,520,231 سهم شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین اجتماعی (تاپیکو) با قیمت هر سهم یک هزار و 384 ریال که به مدت سه سال به صورت اجاره به شرط تملیک به شرکت واسط مالی اردیبهشت (با مسوولیت محدود) واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اظهار داشت: این اوراق سه ساله و با نرخ اجاره‌بهای 19 درصد است که این اجاره‌بها هر شش ماه یک بار توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت به حساب دارندگان اوراق واریز خواهد شد.

وی در خصوص ارکان انتشار و ضمانت این اوراق توضیح داد: از کل مبلغ 18,840 میلیارد ریال تعهدات اوراق، مبلغ 8 هزار میلیارد ریال توسط بانک رفاه کارگران تضمین شده و مابقی آن از طریق توثیق سهام شرکت تاپیکو به تعداد 10,599,740,000 سهم و میانگین قیمت یک هزار و 534 ریال تضمین می‌شود و عامل فروش این اوراق هم شرکت کارگزاری امین آوید (سهامی خاص) است.

پذیره نویسی و بازارگردانی این اوراق را کنسرسیومی از شرکت‌های تامین سرمایه به این شرح بر عهده دارند: شرکت تامین سرمایه امین به مبلغ سه هزار میلیارد ریال، شرکت تامین سرمایه تمدن به مبلغ چهار هزار میلیارد ریال، شرکت تامین سرمایه سپهر به مبلغ سه هزار میلیارد ریال و شرکت تامین سرمایه نوین به مبلغ 2 هزار میلیارد ریال.

 

ارسال نظر