عقب‌گرد دسته جمعی شاخص ها

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۳۱
عقب‌گرد دسته جمعی شاخص ها

روز گذاشته بورس تهران، اولین روز معاملاتی هفتگی خود را با قرمزپوش شدن دسته‌جمعی سهم‌های پیشروی بازار به پایان برد. در این روز شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات با کاهش ۲۵۰۷ واحدی به رقم ۱۲۹ هزار و ۱۳ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۱۲ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۹۰۰ واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش ۲۲۵۹ واحدی به رقم ۱۳۸ هزار و ۱۱۰ واحد رسید.

دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با ۳۴۵ واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۲۸۹ واحد و پتروشیمی جم با ۲۲۲ واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند و در مقابل نماد معاملاتی بانک ملت با ۵۸ واحد، ارتباطات سیار ایران با ۳۳ واحد و آسان پرداخت پرشین با ۲۵ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه نماگر ثبت کردند. به گزارش فارس، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از ۴۷۸.۵ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۱۹ هزار و ۱۶۱ نوبت معامله بود. طی معاملات روز شنبه، نماد معاملاتی شرکت‌های نئوپان ۲۲ بهمن، پلاست ایران، مجتمع‌های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری مسکن الوند، گسترش نفت و گاز پارسیان، مجتمع‌های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس، سرمایه‌گذاری سبحان، حفاری شمال، پتروشیمی جم، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، نفت پاسارگاد، حق تقدم خرید سهام شیشه‌سازی مینا، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، کربن ایران، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بورس انرژی، فولاد هرمزگان، پالایش نفت لاوان، سیمان لار سبزوار، ذوب‌آهن اصفهان متوقف شدند. بر‌اساس این گزارش، بازار سهام در حالی معاملات دوطرفه و درون‌گروهی برخی بازارسازها در گروه‌های پیشرو را نظاره‌گر بود که با وجود پرحجم بودن معاملات اما دغدغه‌های موجود در پهنه اقتصاد سیاسی ایران به‌ویژه موضوع تحریم‌های امریکایی در کنار جنگ تجاری امریکا برعلیه دنیا باعث شده تا معامله‌گران بازار سهام با نگاهی امیدوارانه اما دست به عصا در تالار شیشه‌ای گام بردارند. در این بین موضوع امتناع صرافی‌های مجاز برای خرید و فروش ارز در کنار انتظار برای افزایش بیشتر قیمت دلار در بازارهای غیررسمی باعث شده تا معامله‌گران بازار سهام تحلیل‌های مختلفی را در خصوص وضعیت بازار ارایه دهند. وضعیتی که انتظار می‌رود از محل تسعیر ارز و همچنین درآمدهای اتفاقی، رخدادهای جالبی را برای شرکت‌های صادرات‌محور به ویژه گروه پتروشیمی‌های رقم زند.

 سنگینی کفه ترازوی بازار اول و دوم فرابورس

نخستین روز کاری این هفته در فرابورس ایران با نقل‌و‌انتقال 275 میلیون سهم در بازار اول و معامله 196 میلیون سهم در بازار دوم آغاز شد که این رقم معادل 58 درصد از حجم کل معاملات روز شنبه بود.

در روز شنبه 20 مرداد‌ماه 97 حجم معاملات در مجموع بازار‌های فرابورس به 801 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3 هزار و 623 میلیارد ریال رسید که بیانگر افزایش 26 درصدی حجم معاملات نسبت به آخرین روز کاری فرابورس در هفته گذشته است.

معاملات سهام در مجموع دو بازار اول و دوم فرابورس دیروز با داد‌و‌ستد بیش از 470 میلیون سهم به ارزش بیش از یک هزار و 315 میلیارد ریال دنبال شد که نماد «ذوب» با در اختیار گرفتن حدود 23 درصد از حجم و 15 درصد از ارزش معاملات به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملاتی صدر‌نشین این دو بازار شد. سه تابلو بازار پایه نیز در روز گذشته شاهد دست‌به دست شدن 322 میلیون سهم به ارزش 390 میلیارد بودند که نماد «شپلی» متعلق به شرکت پلی‌اکریل ایران بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار به خود اختصاص داد. در سمت دیگر بازار، معاملات اوراق بدهی در تابلو اوراق با درآمد ثابت، با جا‌به‌جایی افزون بر 2 میلیون ورقه به ارزش بیش از یک هزار و 712 میلیارد ریال به پایان رسید که تغییر مالکیت 183 هزار ورقه به ارزش بیش از 139 میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را برای نماد «اخزا622» رقم زد.

همچنین تابلو صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) فرابورس در این روز میزبان معامله نزدیک به 6 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 143 میلیارد ریال بود که نماد «اعتماد» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت. به‌علاوه، تابلو تسهیلات مسکن نیز در روزی که گذشت شاهد معامله بیش از 91 هزار ورقه به ارزش بیش از 61 میلیارد ریال بود که تسه تیر 97 با حجم معاملاتی افزون بر 29 هزار ورقه‌ای به ارزش 20 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را از آن خود کرد.

در نهایت روز گذشته درحالی‌که سه نماد پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و میدکو در مجموع بیشترین تاثیر منفی را در نزول 20 پله‌ای آیفکس سهیم بودند، شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات در ارتفاع 1479 واحدی قرار گرفت.

شایان ذکر است نماد‌های فولاد هرمزگان، ‌پالایش و نفت لاوان، ذوب آهن اصفهان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی متعلق به بازار‌های اول و دوم و نماد «انرژی3» مربوط به تابلو ب بازار پایه به دلیل نوسان قیمت بیش از حد مجاز یا به منظور رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات متوقف شدند.

 

 

ارسال نظر