احتمال رشد تند بورس

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۱۹۲
احتمال رشد تند بورس

گروه بورس| مسعود کریمی|

 معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران در جریان داد و ستد‌های روز سه‌شنبه تحت تاثیر 2 پارامتر اساسی اقتصادی و سیاسی قرار گرفتند. نخستین عاملی که منجر به افزایش کم رمق نماگر اصلی بازار سهام شد مربوط به اجرای فرآیند معاملاتی در بازار ثانویه ارزی طی روز گذشته بود بطوری که تا پایان معاملات دیروز بورس تهران، نرخ کشف شده ارز در بازار ثانویه بطور رسمی اعلام نشد و سهامداران حقوقی و حقیقی تالار شیشه‌ای تحت تاثیر شایعه نرخ 5500 تومانی ارز جدید قرار گرفتند. در ادامه این اتفاق صف‌های فروش در بازار قوت گرفت و حقوقی‌ها اقدام به عرضه‌هایی با حجم زیاد و دور از انتظار کردند که در نهایت منجر به حرکت با احتیاط سهامداران طی روز گذشته شد. از سویی دیگر، روز گذشته دور نخست تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران وارد مرحله اجرایی شد که این مهم هم به عنوان دومین پارامتر تاثیرگذار تا حدودی جریان معاملاتی بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار داد. کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند، اجرای این دوره از تحریم‌ها بیشتر مربوط به حوزه بانکی و دلار می‌شود. بر این اساس، با توجه به این موضوع که پس از معاهده برجام به دلیل کارشکنی‌های زیاد دونالد ترامپ گشایش خاصی در حوزه بانکی ایران رخ نداد در نتیجه، تحریم‌های تازه خیلی نمی‌تواند شرایط اقتصادی و وضعیت بازار‌‌های مالی کشور را با چالش مواجه کند.

از طرفی، صحبت‌های اخیر حسن روحانی رییس‌جمهوری در خصوص تلاش اتحادیه اروپا و ایران برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده و حفظ برجام می‌تواند پالس‌های مثبتی را به سمت نظام مالی کشور ارسال کند. این در حالی است که رییس‌جمهور به صراحت از رونق شاخص‌های بورس در کشور سخن گفت و بیان کرد: می‌بینیم که در یک روز، شاخص بورس ما چند هزار واحد افزایش می‌یابد که این به معنی امید مردم است.  زمانی که رونق بورس را می‌بینیم یعنی نقدینگی درست هدایت می‌شود و به سمت تولید می‌رود. به هر حال، با توجه به اینکه عزم دولت در حمایت همه‌جانبه از اقتصاد و به خصوص بخش مولد اقتصادی نسبت به گذشته بیشتر شده است انتظار می‌رود که در دور دوم تحریم‌ها که بخش نفتی کشور را مورد هدف قرار داده است و از اواسط آبان‌ ماه سال جاری کلید خواهد خورد دولت بتواند به صورت مدیریت شده و با کمترین آسیب از آن عبور کند.

به هر روی، با کشف نرخ واقعی 8950 تومانی بازار ثانویه ارزی که با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین شده است احتمال اینکه بورس تهران در معاملات روز جاری کمی به صورت شارپی رشد کند وجود دارد. افزون بر این، با توجه به افزایش‌های چند هزار واحدی دماسنج بازار سهام طی بازه زمانی کوتاه‌مدت، اصلاح قیمتی سهام دور از انتظار نخواهد بود. گفتنی است، ورود بازار به فاز استراحت و اصلاح قیمتی سهام شرکت‌ها می‌تواند چراغ سبزی برای خرید سهام طی روز‌های آتی به‌شمار رود.

 تداوم صعود بازار سهام

در همین رابطه، علی پروین مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان با اشاره به اجرای سیاست‌های جدید ارزی در بازار ثانویه واکنش شاخص‌های بورسی را مورد بررسی قرار داد و در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد شاخص‌های بازار سهام توانستند تا محدوده فعلی رشد پیدا کنند اما یکی از دلایلی که بازار سرمایه تا پایان معاملات دیروز به اجرای فرآیند بسته جدید ارزی واکنش خاصی نشان نداد را می‌توان در زمینه پیش خور‌کردن اخبار مربوط به این موضوع مشاهده کرد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تا پایان معاملات دیروز بورس تهران، قیمت ارز در بازار ثانویه بطور مشخص اعلام نشده است و در بازار قیمت‌های متفاوتی از جمله نرخ 5500 تومانی به گوش می‌رسید. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، قیمت ارز در بازار ثانویه با توجه به تفاضل تورم و تورمی که در 4 ماه نخست سال با محاسبات دولتی تجربه کرده‌ایم به شکل منطقی می‌بایست رقمی بین 7500 تومان تا 8500 تومان در بازار ثانویه کشف می‌شد تا بازار به یک ثبات قیمتی مطلوب می‌رسید. مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان درباره چرایی واکنش نامناسب بازار سهام به این رویداد نیز گفت: علاوه بر موارد مذکور، عرضه سنگین حقوقی‌ها در روند معاملاتی روز سه‌شنبه بورس به نوعی نفس داد و ستد‌ها را گرفت و منجر به ایجاد ترس در بازار شد. علی پروین در خصوص سازوکار معاملات در بازار ثانویه ارزی نیز گفت: رفتار فعلی این بازار به نوعی مشابه رفتاری است که در دولت‌های نهم و دهم و در زمان تحریم‌ها شکل گرفت. با توجه به اینکه شرکت‌ها توانایی انتقال پول را به داخل ندارند و سوئیفت به صورت کامل اجرایی و وصل نشده است شرکت‌ها پس از صادرات محصول، درآمد حاصل از صادرات که به شکل دلار، یورو، پوند و یوان است در کشور‌های خارجی به صورت بلوکه باقی خواهد ماند. وی افزود: بنابراین سازوکار بازار ثانویه به این دلیل طراحی شده است که واردکنندگان در داخل کشور با صادرکنندگان هماهنگ شوند و به نوعی بتوانند ریال خود را به صادرکننده تحویل دهند. از سویی دیگر، در کشور خارجی نیز صادرکنندگان که دارای حساب بانکی هستند با دریافت دلار، یورو یا هر ارز بانکی اقدام به تهیه محصول وارداتی کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره واکنش بازار‌‌های مالی از جمله بازار سهام به آغاز دور جدید تحریم‌ها نیز بیان کرد: با توجه به این موضوع که تمامی موارد تحریمی زمان‌بندی شده بود در نتیجه بازار‌‌ها انتظار این رویداد را داشتند. بر این اساس، تورم را می‌توان به عنوان مهم‌ترین مولفه‌ای که بازار سرمایه از آن تاثیر می‌پذیرد مطرح کرد. مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان ابراز داشت: نرخ دلار با توجه به این موضوع که نسبت به سال گذشته در بازار آزاد حدود 2 برابر رشد پیدا کرده، بنابراین افزایش درآمد شرکت‌های دلاری محور رخ داده است. از همین رو، متناسب با این موضوع رشد EPS و سودآوری شرکت‌ها حاصل شده است. به گفته وی ارزش دلاری بازار سهام در کف قیمتی خود قرار گرفته است. علی پروین اظهار داشت: چشم‌انداز بورس در سال جاری همانند سال 92 به شکل مثبت ارزیابی می‌شود. این در حالی است که سقف 180 هزار واحدی همچنان تا پایان سال برای شاخص بورس پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه به عنوان مهم‌ترین ابزار در اختیار دولت قرار دارد. بنابراین این نهاد می‌بایست نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت و بطور واقعی از سهامداران حمایت کند. به گفته وی، فروش‌های هیجانی حقوقی‌ها بطور قطع منجر به ترس سهامداران خواهد شد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که روند معاملاتی به صورت منطقی ادامه پیدا کند و بهتر است اتفاقی که در آذر سال 92 رخ داد و تمام حقوقی‌ها وارد صف فروش شدند در شرایط فعلی روی ندهد. زیرا در صورت چنین اتفاقی به‌طور قطع سهامداران با ترس مواجه خواهند شد که در نهایت راهی به غیر از خروج از معاملات بورس را ندارند و پس از آن بازار دلار و سکه به روز‌های خوش خود باز می‌گردد و شاهد شاخص دلار 16000 تومانی خواهیم بود. مدیر تحلیل کارگزاری پارس ایده بنیان با اشاره به کشف نرخ 8950 تومانی در بازار ثانویه ارزی نیز گفت: با توجه به حجم معاملات دیروز رشد شارپی در بازار نخواهیم داشت اما بطور کلی روند بورس مثبت و صعودی ارزیابی می‌شود.

 انتظار استراحت شاخص

از سویی دیگر، مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه درباره روند حرکتی شاخص بورس تهران در معاملات روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: معاملات دیروز بازار سهام تحت تاثیر شایعه نرخ 5500 تومانی ارز کشف شده در بازار ثانویه قرار داشت و از همین رو، سهامداران با افزایش عرضه در داد و ستد‌ها مواجه شدند. این در حالی است که برآورد بازار سهام در نرخ‌‌هایی بین 7 الی 8 هزار تومانی قرار گرفته بود. وی تصریح کرد: رفتار روز گذشته بازار سهام با توجه به این موضوع که تا پایان معاملات هیچ رقمی از نرخ کشف شده ارز در بازار ثانویه به صورت رسمی اعلام نشده اما مقداری هیجانی و دور از منطق بود. به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، در صورتی که شایعه 5500 تومانی نرخ ارز بازار ثانویه به تحقق می‌پیوست بطور قطع طی معاملات روز جاری شاخص‌‌‌‌های بورسی سقوط می‌کردند. این در حالی است که بررسی قیمت‌های روز گذشته حاکی از انتظار بازار برای ارقامی بالاتر از نرخ شایعه‌ای بود.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص واکنش بازار سرمایه با توجه به آغاز تحریم‌های جدید نیز گفت: این بخش از تحریم‌ها مربوط به دلار، طلا و سنگ‌های قیمتی می‌شود و از لحاظ اجرایی تحریم‌هایی نیستند که بتوانند تاثیر زیادی از خود نشان دهند. در این دوره می‌بایست در انتظار اقدامات جدید برای تحریم‌های آینده بود از طرفی مشخص شدن ارتباط با روسیه، اروپا و... نیز مهم ارزیابی می‌شود. مهدی افنانی معتقد است که اعمال تحریم در شرایط فعلی تاثیر شدیدی در بازار‌‌ها ندارد اما در دوره بعدی که دولت هم اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است پیش‌بینی می‌شود که تاثیر اصلی در آن بازه زمانی قابل مشاهده باشد. وی افزود: در شرایط فعلی موضوع مربوط به پول‌شویی نیز مطرح است. با دستورالعمل جدید بانک مرکزی در راستای واردات طلا احتمالا دستخوش مشکلاتی خواهد بود. این تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص واکنش بورس تهران به نرخ 8950 تومانی ارز نیز گفت: احتمالا در معاملات روز جاری شاهد مقداری رشد شارپی بازار سهام باشیم. این در حالی است که، میزان عرضه‌ها در شرایط فعلی بسیار زیاد ارزیابی می‌شود و بازار نیاز به استراحت دارد. وی پیش‌بینی کرد: در معاملات امروز و روز شنبه بازار با افزایش نماگر‌ها همراه می‌شود و پس از آن نماگر اصلی کمی استراحت خواهد کرد.

 

ارسال نظر