اقتصاد تحت‌تاثیر تصمیم ارزی جدید

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۲۷۱۰۸

گروه بورس|

 بازار‌‌های مالی ایران روز دوشنبه تحت تاثیر جزییات سیاست‌های جدید ارزی که توسط عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام شد قرار گرفتند. از همین‌رو، شاخص بورس کشور با واکنش مثبت بیش از 4000 واحدی به استقبال بسته جدید ارزی که از امروز سه‌شنبه به صورت رسمی شروع به فعالیت خواهد کرد، رفت و در نهایت با عبور از 5 کانال بورسی به کار خود پایان داد. علاوه بر این، با نگاهی به پارامتر‌‌های اصلی در سایر بازار‌های مالی مشاهده می‌شود که نرخ دلار در بازار غیر رسمی همچنان در روند نزولی قرار گرفته است و در محدوده 9600 تومان نوساناتی را تجربه می‌کند.

از سویی دیگر، قیمت سکه نیز در بازار دیروز با تغییراتی مواجه شد و در اثر کاهش قیمتی در محدوده 3 میلیون و 600 هزار تومان نوسان پیدا کرد.

این در حالی است که، اغلب کارشناسان بازار‌‌های مالی بر این باورند که اقتصاد کشور با توجه به تغییرات اخیر، در شرایط فعلی بیشتر تحت تاثیر سیاست جدید ارزی قرار گرفته است. از سویی دیگر، برخی دیگر از صاحب‌نظران بازار سرمایه معتقدند که اعمال تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا از امروز خیلی نمی‌تواند جریان‌های معاملاتی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که بازار‌‌های مالی همانند چند روز اخیر به حرکت خود ادامه دهند.

 صعود بیش از 4000  واحدی

 از سویی دیگر، با بررسی روند داد و ستد سهام در پایان معاملات روز شنبه مشاهده می‌شود که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش 5 هزارو 198 واحدی همراه شد.این در حالیست که در ادامه کلیه معاملات انجام شده در نماد معاملاتی شرکت بانک صادرات ایران «وبصادر» طی روز گذشته تایید نشد.براین اساس آخرین آمارها از داد و ستد سهام در شرکت بورس تهران نشان می‌دهد که نماگر اصلی بازار با افزایش 4 هزار و 880 واحدی همراه شد و در نهایت توانست رقم 133 هزارو 328 واحدی را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، شاخص کل هم اما با افزایش 73 واحدی عدد 18 هزار و 958 واحد را به نمایش گذاشت. این در حالی است که، شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 4902 واحدی به رقم 141 هزار و 880 واحد دست یافت. به گزارش فارس، شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 4107 واحدی به رقم 97 هزار و 354 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 9029 واحدی عدد 271 هزار و 443 واحد را به نمایش گذاشت. افزون بر این، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 502واحد، فولاد خراسان با 487 واحد و فولاد مبارکه با 439 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های آسان پرداخت پرشین با 32 واحد، بانک تجارت با 20 واحد و مخابرات ایران با 14 واحد کاهش، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. بر این اساس، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از یک هزار و 426 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 3 میلیارد و 668 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 184 هزار و 715 نوبت داد و ستد بود.

 افزایش شاخص فرابورس

از سویی دیگر، شاخص کل فرابورس در میانه این هفته معاملاتی روند صعودی خود را تداوم بخشید و با شکستن رکوردی جدید و ثبت رشد 3.6 درصدی تا ارتفاع 1527 واحدی صعود کرد. بر این اساس، حجم و ارزش کل در پایان معاملات دیروز که با کاهش به ترتیب 23 و 14 درصدی روبرو بود به میزان 794 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 127 میلیارد ریال رسید. افزون بر این، روز دوشنبه دو نماد پتروشیمی «مارون» و «زاگرس» با اهرم مثبت بیش از 30 واحدی در صعود 3.6 درصدی آیفکس سهیم بودند تا بازدهی بازدهی این نماگر با افزایش روز گذشته به عدد خیره‌کننده 39 درصدی از ابتدای سال برسد. از سویی دیگر، در بازار‌های اول و دوم فرابورس ایران در روز گذشته نزدیک به 536 میلیون سهم به ارزش بیش از یک هزار و 821 میلیارد ریال میان معامله‌گران جا‌به‌جا شد که نماد «ذوب» با حجم معاملاتی به میزان بیش از 211 میلیون سهم به ارزش افزون بر 349 میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.

 

ارسال نظر