صعود بورس همگام با سامان‌دهی بازار ارز

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۲۵
صعود بورس همگام با سامان‌دهی بازار ارز

گروه بورس| مسعود کریمی|

 سیاست‌های جدید ارزی از امروز در نظام مالی کشور اجرایی خواهند شد. از همین رو، بسته ارزی دولت که جزییات آن در ساعات رسمی معاملات روز ‌یک‌شنبه اعلام نشد توانست پالس‌های مثبتی را به بخش مولد اقتصادی ارسال کند. بطوری که شاخص بورس تهران در پایان داد و ستد‌های روز گذشته با افزایش بیش از 4000 واحد، نیمه‌های کانال 128000 واحدی را به خود اختصاص داد. در همین حال، با نگاهی به سایر بازار‌های موازی سهام مشاهده می‌شود که سکه در رقم 3 میلیون و 660 هزار تومان و دلار در مرز 10000 تومان در معاملات دومین روز کاری هفته نوسان پیدا کرد. بر همین اساس، اغلب کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تعمیق بازار ثانویه ارزی و کشف نرخی بین 7500 تا 8000 تومانی می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی بازار‌های غیر رسمی ایفا کند. این در حالی است که، اتخاذ چنین سیاستی بطور قطع در روند سودآوری شرکت‌های فعال در بازار سرمایه تاثیر بسزایی خواهد داشت. به هر حال، اجرایی شدن سیاست جدید ارزی می‌تواند تا حدودی از اعمال تحریم‌های تازه از سوی ایالات متحده امریکا که از امروز اجرایی می‌شود بکاهد. از همین رو، سرمایه‌گذاران می‌بایست این نکته را مورد توجه قرار دهند که بازار‌‌های مالی کشور پیش از لغو یک‌طرفه معاهده بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک توسط ترامپ به نوعی اخبار و تاثیرات منفی این موضوع را تا‌کنون پیشخور کرده‌اند. بر این اساس، شاهد شوک منفی به بدنه اقتصادی کشور نخواهند بود.

 کشف قیمت بر اساس منافع 2 گروه

در همین رابطه ابراهیم عنایت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در خصوص چرایی رشد بورس تهران و کاهش بازار‌‌های موازی در گفت‌وگو‌ با «تعادل» بیان کرد: افزایش شاخص‌های بورس کشور ناشی از امیدواری جامعه سهامداری در خصوص بهبود موضوعاتی پیرامون مسائل داخلی و خارجی در میان مدت است. وی خاطرنشان کرد: ایجاد سمت و سویی برای حل مشکلات اقتصادی از جمله نرخ ارز در شرایط فعلی بسیار ضروری ارزیابی می‌شود. این در حالی است که با اعمال سیاست جدید ارزی دولت بطور قطع شرکت‌های صادراتی اجازه فروش ارز در بازار ثانویه را خواهند داشت که این موضوع بطور مستقیم در سودآوری و درآمد شرکت‌ها تاثیر بسزایی دارد. این کارشناس بازار سرمایه عوامل فوق را از دلایل اساسی در صعود شاخص‌های بورسی مطرح کرد و گفت: در ایران به دلیل اینکه طلا وابستگی شدیدی به ارزش دلار دارد در نتیجه با تغییرات دلار، طلا هم دستخوش تغییر می‌شود. بر این اساس، با توجه به اینکه ریسک سیستماتیک تاثیر زیادی در جهت‌دهی نرخ دلار و به تبع‌ آن طلا خواهد داشت در نتیجه مدیریت ریسک و کاهش آن می‌تواند به نوعی بازار موازی سهام را ساماندهی کند. گفتنی است، این موضوع در نهایت تاثیر قابل توجهی در سودآوری قیمت سهام شرکت‌های بورسی دارد.

ابراهیم عنایت تصریح کرد: این موضوع که دولت عرضه ارز را در یک چهارچوب شفاف و در قالب سیاست‌های جدید ارزی تدوین و پیاده‌سازی کرده است بسیار مفید ارزیابی می‌شود. مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در خصوص اعمال تحریم‌های جدید امریکا و تاثیر آن در بازار سهام کشور نیز اذعان داشت: در گام نخست می‌بایست شدت تحریم‌های جدید را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که تحریم‌ها با شدت زیادی همراه باشند بطور قطع درآمد آتی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: در صورتی که شرکت‌های صادراتی در حوزه صادرات کالاها با مشکل همراه شوند یا اینکه ارز حاصل از صادرات را نتوانند به راحتی به کشور برگردانند و از سویی دیگر، اگر شرکت‌های وارداتی که واردکننده مواد خام و قطعات هستند در صورتی که در حوزه واردات با مشکل مواجه شوند، با توجه به اینکه این دست از شرکت‌ها غالبا در بورس حضور دارند بطور قطع اثرات منفی در سودآوری خواهند داشت. ابراهیم عنایت گفت: همیشه می‌بایست ضد سیاست‌های تحریمی در دستور کار باشد. از همین رو مدیریت ریسک، در نظر گرفتن منافع ملی کشور و اتخاذ سیاست ارزی مناسب می‌توان بخش قابل توجهی از تحریم‌ها را خنثی کرد. مدیرعامل کارگزاری بانک سپه معتقد است قیمت‌ کشف شده در بازار ثانویه ارزی می‌بایست به میزانی در نظر گرفته شود که منافع صادرکنندگان و واردکنندگان را به همراه داشته باشد.

 جهش سودآوری شرکت‌ها

از سویی دیگر، امین ناطقی‌راد مدیرعامل شرکت اندیشه‌نگر پاسارگاد با اشاره به تحولات روز یک شنبه بازار‌‌‌های مالی در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: اتخاذ سیاست ارزی دولت با اعلام نرخ رسمی 4200 تومانی که فاصله زیادی را هم با نرخ‌های‌ بازار غیر رسمی ایجاد کرد با انتقاد‌های زیادی از طرف کارشناسان اقتصادی مواجه شد. بر این اساس، مشاهده شد که چنین سیاستی از کارایی لازم برخوردار نیست. وی خاطرنشان کرد: افزایش قابل توجه نرخ‌ها در بازار ارز و در ادامه تبعیت کردن بازار سکه از نرخ‌‌های جدید نشان از اقبال این بازار‌ها طی چند وقت اخیر دارد. اما در حال حاضر مشاهده می‌شود پول‌های باهوش با در نظر گرفتن این موضوع که بخش عمده‌ای از ارز شرکت‌های پتروشیمی و فلزی وارد بازار ثانویه خواهد شد به سمت بازار سرمایه تغییر مسیر داده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر موضوعات سیاسی در روند معاملاتی بورس نیز گفت: بازار سرمایه در صورتی که ریسک سیاسی خاصی به آن تحمیل نشود بطور قطع بهترین گزینه در راستای سرمایه‌گذاری مطرح خواهد بود.

به گفته امین ناطقی‌راد نرخ‌هایی بین 7000 تا 8000 تومان برای بازار ثانویه ارزی عنوان می‌شود، بر این اساس، در صورتی که دلار صادرکنندگان با چنین ارقامی وارد بازار شود بطور قطع سودآوری شرکت‌ها را با جهش‌های قابل ملاحظه‌ای همراه خواهد کرد. مدیرعامل شرکت اندیشه‌نگر پاسارگاد تاکید کرد: پیش ‌بینی‌هایی در خصوص فضای مثبت بین‌المللی وجود دارد که در صورت تحقق آن بازار سرمایه به شکوفایی کامل خواهد رسید. این تحلیلگر بازار سرمایه درباره تاثیر شروع تحریم‌های جدید امریکا در بازار‌های مالی نیز بیان کرد: پس از توافق برجام گشایش‌هایی رخ داد اما میزان آن به شکل چشم‌گیر و ملموس نبود. بر این اساس از بهمن‌ماه سال 96 که زمزمه خروج دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک به گوش ‌رسید تا‌کنون بازار‌‌های مالی این موضوع را با میزان زیادی پیش خور کرده‌اند. این در حالی است که اثرات منفی تورمی، رشد فزآینده نرخ ارز و... در اقتصاد کشور بطور کامل قابل مشاهده است.

امین ناطقی‌راد افزود: تحریم‌های بانکی از امروز و نفتی از چند ماه آینده آغاز خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود تحریم بانکی تاثیر چندانی را در روند معاملاتی نخواهد گذاشت چرا‌که گشایش‌‌های محدودی تا‌کنون در این زمینه ایجاد شده است اما در نقطه مقابل تحریم نفتی در آینده شرایط را کمی تغییر خواهد داد. وی عنوان کرد: خریداران نفت ایران اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای افزایش خرید نفت ندارند اما کاهشی هم در این زمینه روی نخواهد داد. این در حالی است که، هند در ماه گذشته در موضوع واردات نفت از ایران یک رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. بر این اساس، می‌بایست در انتظار فضای مذاکراتی بود که احتمالا در آینده روی دهد. مدیرعامل شرکت اندیشه‌نگر پاسارگاد با اشاره به چشم‌انداز بازار سرمایه گفت: بطور کلی روند بازار سهام رو به رشد ارزیابی می‌شود. این در حالی است که، اگر با اتفاقاتی از جمله تنش‌های سیاسی همراه نشویم بطور قطع شرایط مطلوب‌تری را در حوزه بورس خواهیم داشت.

 

ارسال نظر