بررسی عملکرد 4 ماهه نمادهای فولادی

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۴۲

 

 شرکت‌های فولادی در سال 96 به عنوان یکی از گروه‌های اثرگذار بر رشد شاخص کل مطرح بودند. انعکاس رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها از جمله مس و فولاد در صورت‌های مالی اغلب آنها، باعث شد تا مجامع سالانه این نماد‌ها با سودآوری مطلوب برای سهامداران همراه باشد. به گزارش سنا، همچنین بررسی عملکرد یکساله برخی از فولادسازهای بزرگ نشان می‌دهد که ارتقای آمار تولید و صادرات طی سال 96، اهرم قوی رشد سودآوری آنها بوده است.

فولاد مبارکه اصفهان

بر این اساس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین شرکت فولادی کشور به شمار می‌رود، علاوه بر این “فولاد “ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه است. بنابر آمارها، از کل فولاد تولید شده در کشور طی سال 96، سهم فولاد مبارکه 45 درصد بوده است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال 96، 804 ریال سود به ازای هر سهم ساخت و تعدیل مثبت 190 درصدی را به ثبت رساند. همچنین این شرکت از سود حاصل، 250 ریال به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد. بر این اساس، «فولاد » در سال گذشته توانست از مرز تولید 100 میلیون تن فولاد خام عبور کند. همچنین این شرکت طی مدت مزبور از اولین و بزرگ‌ترین گندله سازی شرق کشور در سنگان خراسان رضوی بهره‌برداری کرد. تولید فولاد این شرکت در سال 96، در مقایسه با سال قبل‌تر 12.7 درصد رشد داشته است.

فولاد خوزستان

از سویی دیگر، شرکت فولاد خوزستان نیز سال موفقی را پشت سر گذاشت و توانست تعدیل مثبت 152 درصدی را نسبت به سال 95 به ثبت برساند. برهمین اساس «فخوز» به ازای هر سهم 1125 ریال سود در سال گذشته ساخت که از این رقم 750 ریال را میان سهامداران تقسیم کرد. بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی این شرکت، علت اصلی افزایش ١۵٢ درصدی سود در سال ٩۶ نسبت به سال قبل را می‌توان ناشی از رشد ۴٩ درصدی درآمدهای عملیاتی و افزایش در سایر درآمدهای عملیاتی دانست. بنا بر اطلاعات به دست آمده از مجمع این شرکت، فولاد خوزستان در برنامه‌های جدید امسال خود به دنبال هدف حفظ سهم تولید در چشم‌انداز 1404 فولاد کشور است. بنابراین برنامه‌های ارتقای بهره‌وری و توسعه ظرفیت‌های تولید و زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار داد.

فولاد ارفع

همچنین، فولاد ارفع دیگر شرکت فولادی است که سال 96 را با تعدیل مثبت 145 درصدی به پایان رساند. سود حاصل از هر سهم برای این شرکت در سال گذشته 893 ریال برآورد شد که از این رقم سود تقسیمی میان سهامداران 900 ریال به تصویب رسید. شرکت آهن و فولاد ارفع تولید کننده شمش فولاد به روش احیای مستقیم است. همچنین این شرکت فولاد سازی به روش ذوب و ریخته گری، تولید انواع قطعات فلزی هندسی را انجام می‌دهد. بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت چادرملو، با سهم بیش از 43 درصد است. «ارفع» دارای دو واحد مجزای تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی است که ظرفیت اسمی

هر یک از این واحدها 800 هزار تن در سال است.

فولاد خراسان

این در حالی است که، شرکت فولاد خراسان یکی از شرکت‌های بزرگ فولاد سازی کشور است که انواع میلگرد (محصولات سبک ساختمانی)، شمش و آهن اسفنجی را تولید می‌کند. مهم‌ترین محصول شرکت، محصولات سبک ساختمانی (انواع میلگرد و تیرآهن) است که 93 درصد ترکیب مبلغ فروش را به خود اختصاص داده است. بر این اساس، «فخاس» سال 96 را با تعدیل مثبت 56 درصدی در سود دهی به پایان رساند. این شرکت به ازای هر سهم 203 ریال سودآوری داشت که 185 ریال به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد.

ذوب آهن اصفهان

علاوه بر این، یکی از سه فولاد ساز اصلی کشور شرکت ذوب آهن اصفهان است. ذوب آهن طی سال‌های اخیر کش و قوس‌های مالی بسیاری داشته است. با این وجود این شرکت توانسته زیان سال 96 را تا حدی کاهش دهد. بر این اساس، «ذوب » در سال 96 به ازای هر سهم 36 ریال سود ساخت و تعدیل منفی شرکت را نسبت به سال قبل‌تر به 116 درصد تقلیل داد. یکی از مهم‌ترین تحولات این شرکت فرابورسی در سال گذشته تغییر در تیم مدیریتی و مدیرعامل شرکت بود. این شرکت توانست بالاترین آمار معاملات سهام را در سال 96 به خود اختصاص دهد. مجمع سالانه این شرکت در حالی در روزهای تیرماه برگزار شد که مدیرعامل جدید این شرکت از پیگیری‌ها برای خروج هر چه سریعتر از ماده 141 خبر داد. مهم‌ترین برنامه کنونی شرکت رسیدن به تولید ۶ میلیون تن فولاد تا پایان سال ١٤٠٤ است، ذوب در این هدف گذاری در نظر دارد با برخی شرکت‌های جنوبی کشور مشارکت داشته باشد. از این مقدار، تولید

۲. ۵ میلیون تن تا پایان سال ٩٧ و ٤ میلیون تن تا پایان سال ١٤٠٠ در دستور کار شرکت است. براساس آخرین تعدیل پیش بینی بودجه، تولید کک در ذوب آهن با کاهش یک درصدی و چدن مذاب با کاهش 0. 4 درصدی مواجه بوده است. همچنین شمش آماده شرکت دو درصد کاهش داشته است. همچنین در این مجمع گفته شد ۳۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات ذوب آهن با طلب‌های تامین اجتماعی از دولت تهاتر می‌شود، در همین راستا قرار است ذوب سبدی ارایه دهد که به چه صورت این تهاتر انجام شود. یادآور می‌شود درآمد فروش ذوب آهن اصفهان در ۴ ماهه نخست سال مالی ٩٧ با رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به حدود ١، ۶٠٨ میلیارد تومان رسید. ذوب آهن اصفهان در ٣ ماهه منتهی به خرداد ٩٧ برای هر سهم ١٩ ریال سود محقق کرد. ذوب در مدت مشابه سال قبل ٢٠ ریال زیان برای هر سهم شناسایی کرده بود. علت اصلی تبدیل زیان به سود در سه ماهه نخست ٩٧ نسبت به مدت مشابه قبل را می‌توان ناشی از رشد ۴٩ درصدی درآمدهای عملیاتی دانست.

 

 

ارسال نظر