سودآوری شرکت‌های ارز‌‌ آور

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۴۰

نحوه تخصیص و ارزیابی نرخ ارز شرکت‌های صادراتی یکی از ابهامات مهم این گروه در بازار سرمایه بود که حتی گزارش‌های سه ماهه اول سال جاری برخی از ناشران بازار سرمایه نیز تحت تاثیر این ابهام قرار داشت. به گزارش سنا، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی با تاکید بر ابهام نرخ ارز برای شرکت‌های صادرات محور گفت: راهکارهایی که در قالب بازار ثانویه ارز و دستورالعمل‌های ارزی اجرا می‌شود، شکل جدیدی از معاملات ارز را در بازار رقابتی و اقتصاد آزاد ترسیم خواهد کرد که بطور قطع نرخ ۴۲۰۰ تومانی را با تغییراتی همراه می‌کند. وی با اشاره به اینکه شرکت‌های ارزآور بازار سرمایه حداقل در سال اول اجرای این تغییرات با رشد جهشی حاشیه سود مواجه می‌شوند، افزود: هرچند شرکت‌های بورسی در گزارش‌های سه ماهه از این منظر ابهام داشتند اما با توجه به ایجاد ساز و کار لازم برای رفع این شبهه، تحولات مثبتی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها ثبت می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه گزارش‌های سه ماهه پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: با اجرای سیاست‌های جدید ارزی حداقل در یک بازه زمانی یک ساله، شرکت‌های ارزآور با افزایش سودآوری رو به رو می‌شوند اما با گذر از یک سال مالی بین قیمت تمام شده و نرخ فروش توازن ایجاد می‌شود، بر همین اساس سرعت رشد سودآوری در سال‌های بعد کند خواهد شد.

 نقصان وارداتی‌ها

آقابزرگی در حالی رشد سودآوری گروه‌های صاداراتی مثل پالایشی، پتروشیمی، فولادی و کانه‌های فلزی را با تغییر سیاست‌های ارزی پیش بینی کرد که معتقد است برخلاف این گروه‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های ارز بر و شرکت‌هایی که متکی به تامین کالای وارداتی هستند از لحاظ سودآوری با نقصان مواجه خواهند شد. مدیر عامل کارگزاری بانک دی در ادامه به رشد روزهای اخیر بازارسهام و افزایش تقاضای خرید اشاره کرد و گفت: طبقه بندی بازارهای رقیب مثل سکه، ارز و مسکن نشان می‌دهد که بازار سرمایه یکی از مناسب‌ترین، نقدشونده‌ترین و قانونمند‌ترین بازارهای فعال اقتصاد است. به گفته وی این بازار دارای سوابق درخشان و ویژه‌ای در جهت حفظ و نگهداری ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران است.

 سقف 150000 واحدی

آقابزرگی اظهار داشت: با توجه به بازدهی بالای سکه و ارز در این مدت، پیش بینی می‌شود در یک بازه زمانی کمتر از سه الی چهار ماه و در نیمه دوم سال ۹۷ بخشی از بازدهی سایر بازارها بر شاخص بورس اثر بگذارد، بر همین اساس رشد شاخص تا ارقام ۱۵۰ هزار واحد با فرض ثابت ماندن شرایط حال حاضر، دور از انتظار نیست. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ورود حجم قابل توجهی سرمایه‌های جدید به تالار حافظ گفت: سرمایه‌گذاران تازه وارد دقت کنند به دور از هیجان و با تحلیل اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. وی بهترین راه ورود به بازار سرمایه را اتکا به گزارش‌ها و تحلیل‌های کارشناسی مشاوران رسمی و مورد تایید سازمان بورس دانست و گفت: البته افزودن بخشی از منابع در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز دیگر راهکار کم ریسک برای سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای است.

 

ارسال نظر