بلای تورم «درآمدثابت» ها را از سکه انداخت

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۳۸
بلای تورم «درآمدثابت» ها را  از سکه انداخت

کاهش ارزش ریال باعث فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت شد

گروه بورس | سمیرا  ابراهیمی|

اگر نگاهی به بازدهی یک ماهه اخیر  صندوق‌های

سرمایه گذاری بیاندازیم، در بخش صندوق‌های درآمد ثابت ابتدا صندوق های با پشتوانه طلا را می بینیم که با کسب بازدهی های بین 25 تا 31 درصد،‌ صدرنشین رقابت در سودآوری صندوق های سرمایه گذاری هستند. پس از آن صندوق های در سهام حضور دارند که با سود ماهانه 15 تا 13.5 درصدی در 3 صندوق پربازده این بخش ،‌بیشترین میزان سودآوری یک ماه گذشته را داشته اند. سپس صندوق های سرمایه گذاری مختلط مشاهده

می‌شوند که در بازه زمانی یک ماهه منتهی به 12 مرداد ماه سال جاری، در بازه سودآوری 6 تا 7.5 درصدی در 3 صندوق اول هستند و در هیاهوی ورود و خروج نقدینگی به بازار،‌ نقش آفرینی می کنند. در نهایت نیز صندوق های در آمدثابت با پشتوانه اوراق و سپرده بانکی در بهترین حالت سودآوری 2.2 تا 2.8 درصدی را در یک ماه اخیر داشتند. صندوق هایی که به گفته کارشناسان به دلیل افزایش تورم در معرض از دست دادن منابع خود هستند و وارد بازی تبدیل ثروت ریالی به جایگزین طلایی و دلاری شده اند.

در هفته ابتدایی مرداد،‌ ارزش کل صندوق های سرمایه گذاری 0.034 درصد کاهش داشت. در این فرآیند 1487 میلیارد ریال خالص خروج سرمایه بوده است که صندوق های درآمد ثابت،‌ بیشترین سهم در خروج سرمایه را داشتند. در این مدت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۷٫۲۸ درصد و شاخص کل فرابورس ۹٫۳۹ درصد رشد کردند. بخش عمده‌ای از این بازدهی نیز مربوط به روزهای ششم تا هشتم مردادماه است که اخبار و نشانه‌‌‌هایی از تغییر در سیاست ارزی بانک مرکزی و افزایش احتمال ارائه مجوز به شرکت های پتروشیمی و معدنی و فولادی برای فروش منابع ارزی خود در بازار ثانویه بوده است.

بررسی عملکرد 44 صندوق سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به 9 تیر ماه نشان می‌دهد که متوسط بازدهی صندوق‌ها، 6,9 درصد بوده است. 24 صندوق بازدهی بیشتری از شاخص کسب کرده‌اند و 42 صندوق بازدهی مثبت داشته‌اند.  در همین دوره خالص ارزش دارایی کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۱،۴۹۴،۸۸۴ در پایان تیرماه به ۱،۴۷۳،۵۵۸ میلیارد ریال در روز ۸ مردادماه کاهش پیدا کرده است. بخشی از این کاهش ۲۱،۳۲۶ میلیارد ریالی مربوط به تقسیم سود نقدی صندوق‌ها در روز پایانی تیرماه بوده اما بخشی از آن ناشی از خروج منابع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده که بر اساس اطلاعات ارائه شده در سامانه رسام، منابع خارج شده از صندوق‌ها ۱۳،۲۱۹ میلیارد ریال محاسبه شده است. به عبارتی جمع جریان ورود وجه نقد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ۸ روز ابتدای مردادماه ۴۲٫۲۴۷ میلیارد ریال و جمع جریان خروج وجه نقد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در همین ۸ روز ۵۵،۴۶۶ میلیارد ریال بوده است.

 مسیر متفاوت نرخ تورم و سرمایه گذاری در درآمدثابت ها

مصطفی صفاری،‌ مدیرعامل شرکت سبدگردانی ایرانیان در گفت وگو با «تعادل» گفت: وقتی تورم در اقتصاد ایجاد می شود،‌ نرخ بهره اسمی دیگر توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین می توان گفت که خروجی پول از صندوق ها عمدتا از صندوق های درآمد ثابت بوده است. در این مدت بازار مسکن هم رونق پیدا کرده و به خروج نقدینگی از صندوق ها در دو ماه اخیر دامن زده است. وی افزود: هفته گذشته 14 درصد رشد در بورس داشتیم،‌ در این شرایط پول در صندوق

نمی‌ماند، بلکه جریان خروجی رونق می‌گیرد. صندوق‌های مختلط و طلا نیز در این زمان مثبت بودند و توانستند سرمایه زیادی جذب کنند. در واقع تا زمانی که تورم سیر صعودی دارد، جریان ‌خروج پول از صندوق ها را نیز خواهیم داشت.

 رونق صندوق های در سهام با سیاست ارزی جدید دولت

حمید فاروقی،‌ مدیر سرمایه گذاری صندوق کارگزاری پارسیان در گفت و گو با «تعادل» در توصیف چرخش نقدینگی این روزهای بازار گفت: بخش عمده ای از خروج نقدینگی از صندوق های سرمایه گذاری،‌ مربوط به درآمد ثابت هاست که مردم سرمایه خود را وارد می کنند و ماهانه سود می گیرند اما برآیند اتفاقات اخیر، بی ارزش شدن شدید ریال بود و طبیعی است که در این شرایط تورمی،‌ برای کسی صرفه اقتصادی ندارد که سود ثابت بگیرد. بلکه ترجیح می دهند سکه یا دلار بگیرند که ارزش ثروت خود را حفظ کنند. ما نیز به وفور شاهد آن بودیم که اوراق یا واحد صندوق های درآمد ثابت از طریق مشتریان فروخته می شوند.البته مسیر خروج سرمایه از سایر صندوق های درآمد سهام ها مشهود نبوده است.

وی در خصوص مقصد پول های خارج شده از صندوق های درآمدثابت گفت: ‌بخش عمده ای از سرمایه های خارج شده از صندوق های درآمد ثابت، وارد بازارهای دیگر مانند طلا و مسکن شده است،‌ هرچند احتمال دارد بخشی هم تبدیل به سهام شده باشد. البته باید توجه داشت که ما در روزهای اخیر شاهد ورود منابع جدید از سوی مردم به بورس بودیم. دلیل آن را هم می توان اینطور تشریح کرد که قرار است در بازار ثانویه، نرخ دلار در حوالی 7 هزار تا 8 هزار تومان با یک نرخ منطقی کشف شود و صادرکنندگان درآمد دلاری خود را در آن بازار عرضه کنند. این موضوع باعث افزایش سودآوری ناگهانی شرکت های صادرات محور در بازار می شود و طبیعتا به جذب سرمایه منجر می شود.

وی تداوم ورود نقدینگی به این بازار را خوشبینانه تلقی کرد،‌اما معتقد بود که به دلیل عمومی نبودن بازار سرمایه در کشور، چندان افزایش چشمگیری نخواهد داشت. با این حال گفت که ورود منابع به بازار سرمایه، روند صعودی دارد و منابع جدید یا به صورت مستقیم در سهام و یا به صورت ورود از طریق صندوق های درسهام ادامه خواهد داشت، به خصوص اگر سیاست‌های ارزی در جهت حمایت از منافع سهامداران باشد.

 در انتظار تصمیم بانک مرکزی برای نرخ بهره

علیرضا سیری، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر نیز در گفت و گو با «تعادل» گفت: نمی توان در مورد خروج پول از صندوق های سرمایه گذاری به طور کلی نظر داد، زیرا جنس سرمایه گذار در

صندوق‌های درآمد ثابت با سهام متفاوت است. اما اکنون که وضعیت بازار خوب شده است،‌ افراد راغب می شوند که در صندوق های درسهام وارد شوند. البته این موضوع به منزله آن نیست که افراد قصد دارند از صندوق های درآمد ثابت به این بازار بیایند. زیرا میزان ریسک پذیری این دو طیف متفاوت است. اما مردمی که از بیرون وارد بازار می شوند،‌ عموما وارد در سهام ها می شوند. وی در خصوص تورم انتظاری،‌ تورم اعلامی و احتمال تغییر رفتار سرمایه گذاران صندوق های درآمد ثابت و سایر محل های سرمایه گذاری تثبیت شده گفت: در این مورد هم نمی توان اظهار نظر قاطعانه ای اعلام کرد. باید ابتدا ببینیم که سیاست نرخ بهره بانک مرکزی در شهریور ماه به چه شکل خواهد بود. پس از آن می توان تحلیل کرد که تغییر رفتار افراد به چه شکل است.

 

 

 

ارسال نظر