توسعه بازار سرمایه در بستر فناوری اطلاعات

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۲۶۸۶۱

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه پیشرفت اقتصاد جهانی در حال حاضر به صورت انکارناپذیری وابسته به فناوری‌های نوین است و بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست به سنا گفت: مسیر توسعه چه در بخش مدل‌های کسب و کار بازار سرمایه و چه در حوزه ساختار و حاکمیت شرکتی، از بستر‌ آیتی می‌گذرد.

مطهره مروج، رابطه میان توسعه کسب و کار و توسعه آی‌تی را یک ارتباط مستقیم دانست و گفت: حوزه فناوری اطلاعات به بخش جدایی ناپذیر تجارت تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که کسب و کارهای بازارهای مالی (بورس، بانک و بیمه) در عصر کنونی، بدون فراهم‌سازی زیرساخت‌های فنی و فناوری اطلاعات، خروجی مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات، سازمان بورس نیز بر همین اساس، موضوع تسهیل دسترسی اقشار جامعه به بازار سرمایه از طریق ابزارهای مبتنی‌بر فناوری اطلاعات را در راستای برنامه استراتژیک تدوینی خود، پیش‌بینی کرده و در حال پیگیری و اجرا است.

نایب رییس هیات‌مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران درخصوص اهمیت و جایگاه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق با ماموریت ذاتی خود در رابطه با رشد و توسعه بازار، چه در حوزه معاملات و چه در حوزه‌های پیش و پس از معاملات و همچنین مباحث مدیریت ریسک و ابزارهای جدید مالی، که همه با فناوری اطلاعات مرتبط است، طی دو سال اخیر تمهیدات و ابزارهای مناسبی را فراهم کرد.

وی از Multi OMS به عنوان یکی از این موارد یاد کرد و خاطرنشان ساخت: بهره‌برداری از زیرساخت‌های موازی فراهم شده، امکانی است که با رویکرد ایجاد رقابت برای تولید خدمات جدید و دسترس پذیرتر کردن آنها، به توسعه بازار کمک می‌کند. مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این موضوع هم مطلوب سرمایه‌گذاران و هم مطلوب کارگزاران است. به‌گونه‌ای که می‌توانند از بین محصولات ارایه شده توسط شرکت‌های نرم افزاری، خدمات متنوعی را در حوزه‌های معاملات کالا و اوراق بهادار انتخاب کنند.

وی مزایای استفاده از این روش را افزون بر کمک به رشد فناوری اطلاعات در شرکت‌های کارگزاری، افزایش فضای رقابتی در حوزه ارایه نرم افزارهای مدیریت سفارشات، امکان ارایه خدمات تخصصی و حرفه‌ای در حوزه‌های جدید مانند بازارگردانی خودکار، معاملات مشتقه و اختیار معامله، معاملات الگوریتمی، پیاده سازی UI اختصاصی و غیره دانست.  مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به تشریح رسالت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه‌ آی‌تی پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های سازمان در این خصوص، نظارت است که به‌صورت نظارت مستقیم و نظارت غیر مستقیم انجام می‌پذیرد. در حوزه نظارت مستقیم، مدیریت آی‌تی تلاش دارد تا سامانه‌های کنترلی و دیده‌بان بر سامانه‌های موجود در بازار را ایجاد کند تا بتواند آنها را رصد کند.

 

 

ارسال نظر