نرخ ارز محرک بالقوه بازار سهام است

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۴۱

در حال حاضر با توجه به گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها و نیز عملکرد فصل اول سال جاری می‌توان گفت که بازار سهام تنها بازار دارایی است که سهام شرکت‌ها بر اساس ارز 4200 تومانی در حال قیمت خوردن است.

سود خالص شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سهام در سه ماهه ابتدایی سال جاری با افزایش 38 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به رقم 144 هزار میلیارد ریال رسیده است.

 مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین با بیان این مطلب به سنا گفت: صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و فرآوردهای نفتی به مدد افزایش نرخ ارز و قیمت‌های بالای مواد خام در بازار جهانی توانسته‌اند به عنوان گروه پیشرو در بازار باشند، اما این سود توجیه‌کننده ارزش بازار سهام نیست.

ولی نادی قمی افزود: به نظر می‌رسد فعالان بازار سهام تقریباً مطمئن هستند که نرخ ارز و به تبع آن قیمت فروش محصولات شرکت‌های پیشرو در بازار سهام آزاد خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها و نیز عملکرد فصل اول سال جاری می‌توان گفت که بازار سهام تنها بازار دارایی است که قیمت سهام شرکت‌ها بر اساس ارز 4200 تومانی در حال قیمت خوردن است.

وی با بیان اینکه این موضوع ناشی از مقاومت در برابر قیمت‌های بازاری ارز است، افزود: به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران معتقدند قیمت ارز حبابی است و با گشوده شدن گره روابط بین‌المللی، قیمت ارز به اعداد و ارقام تعادلی (حدود 4200تومان) باز می‌گردد.

نادی قمی خاطرنشان کرد: به نظر برخی از کارشناسان ارزش واقعی ارز بیش از این اعداد و ارقام است؛ همچنین با نگاهی به رشد کمیت‌های پولی طی سال‌های اخیر و عدم انعکاس آن در نرخ تورم به جهت عدم تحرک نقدینگی (به دلیل پیشنهاد نرخ بالا برای سود سپرده‌های بانکی) می‌شد انتظار داشت که با سیال شدن نقدینگی قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها منجمله ارز دچار تلاطم شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نرخ‌های تورم کشور در سال‌های اخیر چند برابر تورم کشورهای توسعه یافته بوده، اظهار داشت: تورم انتظاری سال جاری به مراتب بالاتر از نرخ تورم بین‌المللی است؛ لذا می‌توان انتظار داشت که نرخ تعادلی ارز در حالتی که همه گره‌های روابط خارجی گشوده شود، حدود 60 درصد بیشتر از نرخ تعادلی مد نظر سیاست‌گذاران باشد؛ بنابراین در حال حاضر محرک بالقوه بازار سهام نرخ ارز است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین ادامه داد: البته رشد انتظاری بازار سهام به واسطه تغییر محرک‌های بنیادی بازار سهام مثل افزایش قدرت سودآوری شرکت‌ها (در نتیجه افزایش بهره‌وری یا گسترش بازار فروش محصولات) یا کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری نیست؛ بلکه صرفاً به جهت بزرگنمایی مقیاس‌ها یا همان جبران کاهش ارزش پول ملی است.

نادی قمی با اشاره به اینکه با مراجعه به سابقه تاریخی سال 1391 می‌توان سنجه‌یی برای ارزیابی آینده بازار سهام طی چند ماه آینده به دست آورد، تصریح کرد: رشد انفجاری کمیت‌های پولی طی سال‌های قبل از سال 1391، بالاخره اثر خود را در قیمت ارز و سایر دارایی‌ها و نیز کالا و خدمات نشان داد. وی افزود: قیمت دلار در ابتدای سال 1391 حدود 1800 تومان بود و در پایان همان سال به حدود 3500 تومان رسید (یعنی رشد 94 درصدی) . اما در همان سال شاخص کل بورس از حدود رقم 26 هزار واحد به رقم 38 هزار واحد رسید یعنی رشد حدود 46 درصد. در واقع بازار سهام توانست کمتر از نصف تغییرات (افزایش) ارزش دلار را جذب کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: رشد انفجاری شاخص کل بورس در سال 1392 را نمی‌توان به واکنش توأم با تاخیر بازار سهام به افزایش ارزش دلار در سال گذشته نسبت داد، بلکه محرک اصلی بازار سهام در آن سال، انتخابات ریاست‌جمهوری و به پیروزی رسیدن تیم دولت تدبیر و امید بود، به نحوی که با وجود کاهش قیمت دلار از 3500 تومان به کمتر از سه هزار تومان، بازار سهام توانست رشد حدود 60 درصدی را بعد از انتخابات تجربه کند و به اوج تاریخی خود در دی ماه 1392 برسد.

نادی قمی ادامه داد: در حال حاضر اگر بازار سهام بخواهد کل تغییرات ارزش دلار را جذب کند، باید اتفاقات با اهمیتی در حوزه سیاست بین‌المللی و در جهت کاهش ریسک‌ها رخ بدهد. بنابراین با ادامه روند موجود حداکثر شاهد انعکاس 50 درصد تغییرات نرخ ارز در بازار سهام خواهیم بود که به نظرمی رسد احتمال وقوع آن چندان بالا نباشد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین اظهار کرد: در صورت افزایش ریسک‌های بین‌المللی و افزایش تحریم‌ها به نظر می‌رسد که حدود 25 الی 30 درصد تغییرات ارزش دلار در قیمت سهام شرکت‌ها منعکس خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه خوش‌بینی زمان انتخابات سال 1392 حاکم شود، با لحاظ کاهش قیمت دلار و تثبیت آن بر روی قیمت‌های واقعی، می‌توان انتظار داشت که شاخص بازار سهام تا 100 درصد رشد کند.

نادی قمی با بیان اینکه رونق بازار سهام لزوما بیانگر رشد اقتصادی در سال 1397 نیست، افزود: انتظار می‌رود با انجام اصلاحات اقتصادی بتوان آینده خوبی را رقم زد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی باید در صدر اقدامات قرار گیرد و این موضوع از طریق تزریق نقدینگی و افزایش سرمایه بانک‌ها، کنترل سود جریانات، ادغام بانک‌ها و تسهیل ارتباطات بین‌المللی آنها امکان پذیر خواهد بود.

 

ارسال نظر