نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۳۹

 امضای تفاهم‌نامه سازمان بورس و سازمان فناوری اطلاعات: سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان فناوری اطلاعات با هدف توسعه خدمات فناوری اطلاعات در حوزه بازار سرمایه تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کند. به گزارش سنا، تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان فناوری اطلاعات، در جریان بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ97) توسط شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مسعود سراییان، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران امضا می‌شود. بر این اساس، همکاری و هم ‌افزایی توانایی طرفین در ارائه خدمات و اجرای پروژه‌های مشترک علمی-پژوهشی و کاربردی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهداف مهم این تفاهمنامه است که امروز هشتم مردادماه، در محل برگزاری نمایشگاه الکامپ، به امضای طرفین می‌رسد. همچنین ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فناوری اطلاعات و بهره‌مندی از پتانسیل دو سازمان در توسعه بازار سرمایه از مهم‌ترین مفاد تفاهم‌نامه مذکور است.

 ارزش بازار ناشران بورس در پایان تیرماه: با ارزش‌ترین صنایع تالار شیشه‌یی در نخستین ماه تابستان اعلام شد.

به گزارش سنا، بر اساس آمار و اطلاعات بازار منتشر شده از سوی بورس تهران، ارزش بازار ناشران بورس در پایان تیرماه سال جاری به بیش از ۴۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. بر این اساس، از میان ۳۲۶ شرکت که در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه اول تا سوم از نظر ارزش بازار به «صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 313.800 میلیارد ریال، فولاد مبارکه اصفهان با 284.250 میلیارد ریال و پتروشیمی پارس با 180.042میلیارد ریال» اختصاص یافته است‌. همچنین شرکت‌های «سنگ‌آهن گل‌گهر، ملی صنایع مس ایران، ارتباطات سیار ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، مخابرات ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان پتروشیمی جم به ترتیب با 160.488میلیارد ریال، 157.500 میلیارد ریال، 139.238 میلیارد ریال‌، 122.413 میلیارد ریال‌، 112.440 میلیارد ریال، 105.057 میلیارد ریال و 103.824 میلیارد ریال» رتبه‌های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند. از سوی دیگر شرکت‌های «گرانیت بهسرام، صنایع جوشکاب یزد، درخشان تهران، پارس سرام، نوش مازندران، ماشین‌سازی نیرو محرکه، صنایع شیمیایی سینا، پیاذر، داروسازی داملران رازک و لعابیران» به ترتیب در انتهای این جدول قرار دارند. از سویی دیگر، بر اساس اعلام بورس تهران، نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس تهران «P/E» در پایان تیر ماه به ۶. ۳۳ مرتبه رسید. همچنین بین شرکت‌هایی که در تابلوهای بورس تهران معامله می‌شوند، ۶۴ شرکت دارای «P/E» بیش از ۲۰ مرتبه هستند. بخش دیگری از این آمار منتشر شده مشخص می‌کند که ۵۵ شرکت دارای «P/E» بین ۱۰ تا ۲۰ مرتبه و ۱۷۲ شرکت دارای «P/E» کوچک‌تر از ۱۰ و ۳۵ شرکت نیز با پیش‌بینی زیان، «P/E» منفی دارند. بر اساس این گزارش، قیمت به‌ازای هر سهم برای ۲۶ شرکت بیش از ۱۰۰۰۰ ریال است‌. قیمت هر سهم ۱۲۶ شرکت نیز بین ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ریال است‌. افزون بر این، ۱۴۴ شرکت هم با قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ریال در تابلوی بورس مشاهده می‌شود و قیمت سهم ۳۰شرکت نیز کمتر از ۱۰۰۰ ریال دادوستد می‌شود.

 عرضه محصولات دو پالایشگاه در بورس انرژی: کالاهای پروپان پالایش نفت تهران، بلندینگ نفتا حلال ۴۱۰ پالایش نفت شیراز و بوتان پالایش نفت کرمانشاه دیروز در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه شد. به گزارش سنا، بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی روز شنبه در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد «پرند» تعداد ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق را با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۶۱ میلیون ریال عرضه کرد. از سویی دیگر، بازار برق بورس انرژی نیز شاهد معامله از ۱. ۱۰۰ قرارداد معادل ۲۶ هزارو ۴۰۰ کیلووات ساعت به ارزش ۱۱ میلیون و ۶۱۶ هزار ریال بود و نماد بار پایه روزانه مرداد ماه با قیمت ۴۴۰ ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه۳، ۴ و ۵مرداد ماه ۹۷ و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی ۳۱ شهریور ماه ۹۷ گشایش و نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۱۰ مرداد ماه ۹۷ در پایان جلسه معاملاتی متوقف و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

 

ارسال نظر