نقش دولت در ورود شرکت‌های خصوصی به بورس

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۵۶

از دی ماه 96 مطابق دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی، موضوع پیگیری به موقع بودن گزارشگری ناشران به بورس‌ها و ارکان که از جمله بورس تهران و فرابورس هستند، واگذار شد و بحث رسیدگی به کیفیت و قابلیت اتکا به اطلاعات نیز در اختیارو احد ناشران سازمان بورس قرار گرفت. به‌گزارش فارس، روح‌الله حسینی مقدم معاون بورس تهران با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: در گذشته اصطلاحاتی در دستورالعمل به تفسیر یکسری موارد منتج می‌شد که خوشبختانه با تغییراتی که در آن به وجود آمد، این تفاسیر از بین رفته است. در حال حاضر بسیاری از موارد درج شده در دستورالعمل مذکور به همان شکلی که سهامدار و سرمایه‌گذار تفسیر و استنباط می‌کند، نزد بورس‌ها نیز تفسیر می‌شود که شامل شفاف‌سازی درحوزه دستورالعمل‌ها و مقررات است.

وی ابراز داشت: در گذشته بحث به موقع بودن اطلاعات چندان جدی پیگیری نمی‌شد یا اینکه وقتی ناشر با تاخیر گزارشی را ارسال می‌کرد، شاید موضوع به موقع بودن اطلاعات در سازمان بورس به‌طور 100 درصد مورد پیگیری قرار نمی‌گرفت، اما امروز همه گزارش‌ها با توجه به تقویمی که در دستور العمل معاملات و ترتیب مورد نظر در سامانه کدال مشخص شده از طریق علامت دهی به مدیران شرکت‌ها در زمان مورد نظر دریافت می‌شود و اگر این فرایند از مقطع زمانی مورد نظر عبور کند، به‌طور مکاتبه با مدیران و در نهایت اعلام عمومی نتایج موجود به بازار سهام صورت می‌گیرد تا سهامدار بداند چه مکاتباتی بین بورس و ناشر صورت گرفته و نتیجه مکاتبات چه بوده است. معاون شرکت بورس با اشاره به عرضه‌های اولیه نیز گفت: بورس تهران وظیفه پیگیری عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های جدید را برعهده دارد، اما وظیفه تایید اینکه یک شرکت در بورس پذیرفته شود با هیات پذیرش بورس است. بازوی اجرایی هیات پذیرش در شفافیت نیز سازمان بورس بوده که براساس الزامات دستورالعمل افشا و نکاتی که اعضای هیات پذیرش در بندهای صورت جلسه هیات پذیرش آورده‌اند باید تایید نهایی برای عرضه اولیه سهام را به بورس تهران ارائه دهد تا اینکه شرکت جدید از امکان عرضه اولیه سهام در بورس برخوردار شود. حسینی مقدم در خصوص بازار ثانویه ارزی عنوان کرد: تصمیم‌سازان کشور در ابتدا، به این جمع‌بندی رسیدند که باید معاملات ثانویه گواهی صادراتی ارز در یک بازار شفاف و متشکل یعنی بورس اوراق بهادار صورت گیرد. این تصمیم درستی بود، اما به دلیل ملاحظات دیگری در حوزه بالادستی تصمیم‌گیری‌ها، به این جمع‌بندی رسیدند که بازار ثانویه ارز در سامانه نیما و بانک مرکزی پیگیری شود. با این همه بازار سرمایه آمادگی میزبانی از بازار ثانویه ارزی را در هرشرایطی دارد.

وی درباره استراتژی سرمایه‌گذاران در مقابله با تحریم‌ها تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که در بورس است بسیاری از متغیرهای آتی را در ارزش‌گذاری سهام در شرایط فعلی در نظر می‌گیرد. به‌طور حتم بسیاری از متغیرها از جمله تحریم یا حتی رکودی که ممکن است در کشور در بخشی از صنایع پیش‌بینی شود در استراتژی‌های سرمایه‌گذار لحاظ می‌شود. حسینی مقدم درخصوص تاثیر مالیات بر درآمد شرکت‌های بورسی در شرایط فعلی گفت: این منطق با توجه به برنامه‌ریزی که دولت برای درآمدهای خود انجام می‌دهد، می‌تواند تعریف شود. اینکه دولت 100 واحد از محل مالیات بر درآمد شرکت‌های بورسی در سال 97 درآمد داشته باشد، می‌تواند در مقابل این پیش‌بینی نیز قرار گیرد که با کاهش مالیات بر درآمد شرکت‌های بورسی می‌توان یکسری از شرکت‌ها را راغب به ورود به بورس کرد. وی تاکید کرد: دولت باید انگیزه ورود شرکت‌های خصوصی به بورس را در اقتصاد ایجاد کند و برای آنها شرایط ویژه ایجاد کنند. دولت برای شرکت‌های بورسی می‌تواند مسیری به نام دالان سبز را ایجاد کند تا با خلق ارزش به عنوان یک امتیاز برای شرکت‌های بورسی، مدیران این بنگاه‌ها را در گمرک، ثبت شرکت‌ها، دارایی و تامین اجتماعی و غیره معطل نکرد و امور آنها نسبت به سایر شرکت‌های خارج از بورس سریع‌تر انجام شود.

 

ارسال نظر