اقبال بلند گزارش‌های بورسی 3 ماهه

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۵۵
اقبال بلند گزارش‌های بورسی 3 ماهه

گروه بورس| سمیرا ابراهیمی|

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در روز گذشته، ‌رشدی بالغ بر 3 هزار واحد داشت. رشدی که در ادامه جهش 400 واحدی روز چهارشنبه رخ داد و با مثبت‌سازی تمام شاخص‌های نمایانگر وضعیت بازار، خبر از بهبود در شرایطی متعادل می‌دهد و اکنون بر رقم 111 هزار و 877 واحدی قرار دارد. در نخستین روز هفته جاری شاخص‌های قیمت (وزنی- ارزشی) و (هم وزن) هر یک به ترتیب رشد 902 واحدی و 47 واحدی داشتند. همچنین شاخص کل هم وزن نیز رشد 47 واحدی را تجربه کرد که خبر از رشد همگن تمام سهام می‌دهد.

در این میان شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز روند رو به رشد داشت. به‌طوری که در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته، ‌با 42 واحد رشد مواجه شد. این صعود حاصل دادوستد بیش از 316 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 479 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس ایران بود. با توجه به اینکه در فصل مجامع شرکت‌ها هستیم، دیروز در پی برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شماری از شرکت‌های فرابورسی شاهد بازگشایی بالغ بر 20 نماد در جریان بازار بودیم که بسیاری از این نمادها با افزایش قیمت همراه شدند. بدین‌ترتیب نمادهای معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان، کاشی و صدف سرام استقلال آباده، لیزینگ رازی، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، جوش و اکسیژن ایران، صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، پالایش نفت شیراز، توسعه اقتصادی آرین، بیمه سینا، بیمه دی، سیمان لار سبزوار و... بازگشایی شدند. همچنین شاهد بازگشایی نماد «اوان» متعلق به شرکت مبین وان کیش پس از افشای اطلاعات با اهمیت و نماد معاملاتی مهندسی صنعتی روان فن‌آور «خفناور» پس از انتقال از بازار اول به تابلو پایه ب نیز بودیم.

 چرا بورس روند صعودی دارد؟

انفجار نقدینگی سرگردان در جامعه که از ماه‌ها پیش کلید خورده و ناآرامی‌های زیادی را در بازارهای موازی مانند بازار ارز و طلا ایجاد کرده بود، به زعم برخی از کارشناسان هم‌اکنون به مقصد بازار سرمایه رسیده است. البته فضای ناآرام سیاست داخلی و خارجی نیز به این موضوعات دامن زدند، با این حال به‌نظر می‌رسد که شایعات نیز بازار داغی دارند و هر روز یک شایعه درست و غلط به نوسانات بازار سرمایه دامن می‌زند. یک روز خبر از رفتن سیف و جانشینی همتی می‌شود، بازار مثبت می‌شود، ‌بدون آنکه ارتباط معناداری میان این اخبار و رشد بازار باشد. یک روز این شایعه می‌پیچد که پتروشیمی‌ها می‌خواهند معاملات ارزی خود را با ارز 8800 تومانی انجام بدهند که این موضوع به منزله افزایش دوبرابری سود در این گروه صنعتی دارد، اما این شایعه نیز تایید نشده و به‌نظر می‌رسد تنها بخشی از بار روانی بازار را به اشتباه بر دوش می‌کشد.

کامل ابراهیمیان، مدیرمعاملات کارگزاری بانک توسعه صادرات در این باره به «تعادل» گفت: در حال حاضر مجموعه ارزش بازار مجموعه بورس و فرابورس ما با احتساب نرخ دلار بازار آزاد، حدود 60میلیارد دلار می‌شود. در سال 92 این عدد حدود 142 میلیارد دلار بود. وقتی که حجم نقدینگی روند رو به رشد دارد، ارزش جایگزینی شرکت‌ها برای خریداران جذاب می‌شود. در واقع وقتی که ارزش دلاری هنوز به روز نشده، انگیزه جذاب برای سرمایه‌گذاران، ‌به خصوص سرمایه‌گذاران نهادی و حقوقی ایجاد می‌شود. باید توجه داشته باشیم که از اواخر خرداد ماه سال جاری، ورود نقدینگی جدید به بازار داشتیم و پیش بینی ما این است چنانچه ریسک‌های سیاسی مرتفع شوند، بازار سرمایه در یک تا دو سال آینده پررونق خواهد بود.

لازم به ذکر است که جذابیت ارزش جایگزینی دلاری برای سرمایه‌گذاران از آن جهت است که گفته می‌شود بازار با یک فاصله حدود 6 ماهه پس از رشد دلار، برای همسان‌سازی ارزش خود با نرخ دلار اقدام می‌کند که بالطبع با افزایش قیمت سهام مواجه می‌شود.

 شایعه ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار ثانویه

سهام گروه پتروشیمی و پالایشگاهی همواره یکی از حاشیه‌سازترین گروه‌های سهامی بورس بوده و هستند، روز گذشته نیز به گفته چند تن از معامله گران، بخشی از رشد بازار به دلیل این شایعه بود که گفته می‌شد قرار است ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، به جای فروش با نرخ 4200 تومان در بورس، با نرخ بازار ثانویه، در همان بازار به فروش برسد. این موضوع باعث آن شد که در صدر فهرست سهام با بیشترین تاثیرگذاری مثبت در شاخص کل‌ بورس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس‌، پتروشیمی پارس، نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی جم به چشم بخورد. سهام تاثیرگذار در روند بهبود آیفکس نیز همین حال و هوا را داشتند. به‌طوری که پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، و پالایش نفت شیراز مثبت‌ساز‌ترین سهم‌های دیروز فرابورس بودند.

ابراهیمیان نیز این عامل را یکی دیگر از دلایل رشد اخیر بازار برشمرد و گفت: یکی دیگر از دلایل مثبت شدن دو روز اخیر بازار، ‌این بود که شرکت‌های پتروشیمی، ‌معدنی وفلزی، ‌به خصوص صادرات محورها می‌توانند ارزهای خود را در بازار ثانویه بفروشند. این شرکت‌ها گزارش‌های 3 ماهه را با دلار 4200 تومانی دادند. چنانچه فروش دلار آنها در بازار ثانویه شکل بگیرد، سودسازی این شرکت‌ها بهتر خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر بازار ثانویه شکل بگیرد و این افراد ارز خود را به این بازار ببرند، قیمت واقعی دلار در این بازار بین 7500 تا 8 هزار خواهد بود، البته به دلیل آنکه رشد نقدینگی داریم، رشد نرخ دلار اجتناب‌ناپذیر است و سال دیگر هم سوددهی این بخش وجود دارد.

اما مسعود جبرئیلی، مدیرعامل پتروشیمی آبادان در گفت‌وگو با «تعادل»، درخصوص وضعیت تسویه ارزی پتروشیمی‌ها گفت: بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، ما ارز حاصل از صادرات محصولات را به قیمت 4200تومان در سامانه نیما عرضه می‌کنیم. تاکنون مصوبه‌یی مبنی‌بر ارائه ارز با قیمت بالاتر و ورود به بازار ثانویه نداشتیم. البته شنیده‌ایم که شاید این موضوع اتفاق بیفتد. پیش از این مهدوی، رییس انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی نیز ورود ارز صادراتی پتروشیمی‌ها به بازار ثانویه را تکذیب کرده‌‍ بود. یکی دیگر از دلایل مثبت شدن دو روز اخیر بازار، ‌این بود که شرکت‌های پتروشیمی، ‌معدنی وفلزی و به‌خصوص صادرات محورها می‌توانند ارزهای خود را در بازار ثانویه بفروشند. این شرکت‌ها گزارش‌های 3 ماهه را با دلار 4200 تومانی دادند. چنانچه فروش دلار آنها در بازار ثانویه شکل بگیرد، سودسازی این شرکت‌ها بهتر خواهد بود.

اگر بازار ثانویه شکل بگیرد و این افراد ارز خود را به این بازار ببرند، ‌قیمت واقعی دلار در این بازار بین 7500 تا 8 هزار تومان است. به دلیل آنکه رشد نقدینگی داریم، رشد نرخ دلار اجتناب ناپذیر است و سال دیگر هم سوددهی این بخش وجود دارد.

 گزارش‌های 3 ماهه مثبت بود

ابراهیمیان، در ادامه ارائه دلایل رشد بازار گفت: به نظر می‌رسد که گزارش‌های 3 ماهه خوب شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های معدنی، ‌فلزی و پالایشی و پتروشیمی، ‌اصلی‌ترین دلیل رشد بازار بود که از بابت مقدار فروش و مبلغ فروش رشد بسزایی داشتند. ضمن اینکه در کنار آنها، قیمت جهانی هم در نوسان معقول بود.

 

ارسال نظر