مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۸۱

 

گروه بورس| در هفته گذشته اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که ارائه آدرس غلط دلالان و سوداگران درباره بورس کالا، تداوم فعالیت معاملات آتی سکه، بورس کالا راهکاری مناسب برای تنظیم بازارها و اشتیاق سیمانی‌ها برای حضور در تالار داخلی و صادراتی این بازار از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود. بر این اساس، طی هفته گذشته معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه دلالان و سوداگران از گذشته با جوسازی و ارائه آدرس‌های غلط به مسوولان، قصد تخریب بورس را داشته‌اند، گفت: بدون شک اگر محصولات در بورس کالا عرضه نشود به سرعت شاهد ایجاد انحصار در بازارهای کالای کشور خواهیم بود. رضا ویسه با تشریح کارکردهای بورس کالای ایران در اقتصاد کشور گفت: راه‌اندازی بورس کالا، تلاشی برای مقابله با سوداگری و رانت‌خواری در بازارهای کالایی بود و در طول این سال‌ها بورس کالا همواره با وجود برخی مقاومت‌ها در روند توسعه و تغییر ساختارهای معاملاتی کالاها از سنتی به مدرن مواجه بوده است.

تداوم معاملات آتی سکه

از سویی دیگر، مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بورس آتی سکه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و خبر متوقف شدن طولانی آن حقیقت ندارد و محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل بازار است. حامد سلطانی نژاد اظهار داشت: بورس آتی سکه یک بازار رسمی و قابل کنترل است و هر بازاری که مدیریت ریسک مشتریان را بر عهده دارد ممکن است محدودیت‌هایی را برای آن اعمال کنیم اما این محدودیت‌ها بعد از مدتی برداشته می‌شود. وی افزود: با کنترل بازارهای آتی باید به این بازارهای رسمی جهت دهی شود تا افراد سفته باز به جای اینکه در بازارهای غیر رسمی کار کنند در این بازارهای کنترل شده خرید و فروش کنند و باید از شایعات در مورد این بازارها بپرهیزیم.

چرایی عدم عرضه اوراق گواهی سکه در بورس

افزون بر این، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره علت عدم ‌عرضه اوراق گواهی سکه در بورس گفت: با عرضه اوراق اگر بازار روال طبیعی داشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. مسعود رحیمی بیان کرد: درخصوص اوراق گواهی سکه، مذاکراتی با سازمان بورس در حال انجام است اما مشکل اصلی عدم عرضه این اوراق در بورس، موضوع مالیات است. از آنجایی که مالیاتی برای بورس تعریف نشده، مالیات اوراق گواهی سکه نیز با ابهام همراه است. سازمان بورس و سازمان مالیاتی در حال رایزنی هستند تا مشکل عرضه اوراق گواهی سکه در بورس را حل کنند. وی در خصوص تاثیر اوراق گواهی سکه بر کاهش حباب قیمت سکه در بازار آزاد گفت: با عرضه اوراق، سمت عرضه تحریک می‌شود و اگر بازار روال طبیعی داشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد ولی اگر رفتار غیرعقلانی از سوی سوداگران مشاهده شود شاید باز هم حباب وجود داشته باشد.

شفافیت راه مقابله با رانت

علاوه بر این، معاون وزیر صنعت گفت: بورس دارای مخالفانی است که از شفاف‌سازی مبادلات کالاها آسیب می‌بینند و دیگر رانتی برای آنها وجود ندارد؛ از این رو حمایت از بازار سرمایه و بورس کالا جزو سیاست‌های دولت است. مهدی کرباسیان عنوان کرد: مزیت‌های بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای مبادلات کالاها، باعث شده تا عرضه انواع محصولات از جمله فولاد و پتروشیمی‌ها در این بازار به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی باشد و اگر رضایتی از بورس کالا وجود ندارد، به نارضایتی عده‌یی رانت خوار برمی‌گردد.

 

ارسال نظر