تهدید و فرصت‌های پشتیبانی اتوس

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۷۶
تهدید و فرصت‌های پشتیبانی  اتوس

گروه بورس| سمیرا ابراهیمی|

از امروز سامانه معاملاتی سفارش‌گیری و انجام معاملات در بازارهای فرابورس ایران در نسخه جدید سامانه معاملاتی اتوس (Atos Euronext-NSC7900) انجام می‌شود. بنابر به‌کارگیری این سامانه، به معامله گران و کارگزاران اطلاعیه داده شده بود که تمامی سفارش‌های وارده در سامانه معاملات حداکثر تا ساعت 2 و نیم بعد از ظهر روز چهارشنبه، ‌سوم مرداد ماه از سامانه معاملاتی فرابورس ایران حذف شود و در صورت تمایل نسبت به ورود سفارشات خود در نسخه جدید سامانه معاملاتی فرابورس ایران اقدام کنند.

بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به مطلب بالا گفت: نسخه قدیم سامانه معاملاتی اتوس NSC از سال 2006 به عنوان سامانه معاملات در دسترس بوده و اشکالاتی از نظر زیرساختی، قابلیت‌ها و مدل‌های ارتباطی داشت که در پی فراهم آمدن فضای جدید بین‌المللی، مذاکراتی با شرکت اتوس یورونکست (Atos Euronext) انجام شد و بدین‌ترتیب آخرین نسخه نرم‌افزار NSC در اختیار بازار سرمایه کشور قرار گرفت.

محسنی در ادامه گفت: پیش از آنکه وارد مرحله نصب آخرین نسخه سامانه معاملاتی اتوس یعنی V900 NSC شویم هسته معاملات بورس تهران و فرابورس ایران توسط همکاران شرکت مدیریت فناوری تفکیک شده که اشکالاتی در یکپارچه بودن هسته معاملات بورس تهران و فرابورس ایران وجود داشت. زیرا بروز هرگونه اختلالی در این سامانه بازارهای هر دو بورس را متاثر می‌کرد و از زمانی که هسته معاملات بورس و فرابورس تفکیک شد سامانه‌های معاملاتی این دو بورس از نظر فنی و زیرساختی به صورت مجزا مدیریت می‌شود.  معاون عملیات و نظارت بازار در ادامه با اشاره به اینکه تست‌های متعددی هم از نظر کسب‌وکار و هم از نظر فنی و عملیاتی روی نسخه‌یی که اکنون در حال عملیاتی شدن است انجام شده و سال گذشته نیز این نسخه برای بورس تهران نصب و عملیاتی شد، بیان کرد: برای فرابورس نیز این نسخه توسط کارگزاران، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات برخط (OMS) و شرکت مدیریت فناوری بررسی شده و آزمون‌هایی نیز از نظر کارایی و عملیاتی روی این سامانه صورت گرفته است.

 ورود دوباره اتوس تحریم‌ها و حاشیه‌ها

Atos یک شرکت اروپایی فناوری اطلاعات است که شعبه‌های اصلی آن در پاریس و مونیخ فعالند. فعالیت عمده این شرکت در تلفیق سیستم‌ها و ارائه خدمات معاملاتی با فناوری بالاست که در حوزه‌های بازار اوراق و سهام، ارتباطات متحدالشکل، داده‌های حجیم و امنیت سایبری طراحی و پیاده‌سازی می‌کند.

ورود اتوس به ایران از سال 2006 صورت گرفت اما 10 سال تحریم ایران موجب آن شد که کارشناسان این شرکت، 10 سال به ایران نیایند و بالطبع نوسازی این سیستم انجام نشود. اما در آذرماه سال 95 که تحریم‌ها با توافق ایران و 1+5 لغو شده بود، کارشناسان این شرکت را برای بار دوم به ایران آورد تا در خصوص به روز رسانی پایگاه داده‌ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران تفاهم‌نامه همکاری جدید امضا شود. طی این تفاهم‌نامه، قرار بر این شد که نسخه 2015 این نرم‌افزار جایگزین نسخه 2005 شود تا بازار سرمایه ایران از مشکلات و باگ‌های سیستم معاملاتی قبلی، ‌رهایی پیدا کند. سرعت نرم افزار جدید بالاتر می‌رود و تعدد سفارش‌های آنلاین، ایرادی در سیستم معاملات ایجاد نخواهد کرد.

 امکان پیاده‌سازی مدل‌های ارتباطی

محسنی در ادامه پشتیبانی از فناوری‌های جدید در حوزه زیرساخت و امکان پیاده‌سازی مدل‌های ارتباطی جدید را از ویژگی‌های نسخه جدید سامانه معاملاتی برشمرد و افزود: همچنین زیرساخت و سیستم‌عامل سامانه ارتقا پیدا کرده و تلاش شده برای حل بخش عمده‌یی از مشکلات نرم‌افزاری راهکارهای مناسبی در نظر گرفته شود. وی درباره خصوصیات دیگر نسخه

V900 NSC سامانه اتوس اظهار کرد: پایداری و امنیت نسخه جدید ارتقا پیدا کرده و از سوی دیگر پشتیبانی شرکت تامین‌کننده یعنی اتوس یورونکست نیز برای ما در دسترس‌تر شده است.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس در پایان به‌کارگیری نسخه جدید سامانه معاملاتی اتوس در فرابورس را یک گام عملی در حوزه به‌روز کردن و ارتقای تکنولوژی‌های موجود در بازار سرمایه و به تبع آن کاهش مشکلات و موانع موجود در این حوزه عنوان کرد.

محسنی در گفت‌وگو با «تعادل»، ضمن ارائه جزییات بیشتر از این سامانه، در خصوص نگرانی‌هایی که درباره عدم پشتیبانی شرکت سازنده در زمان تحریم مطرح می‌شود، ‌گفت: اکنون مبلغ قرار داد خرید به‌طور کامل پرداخت شده و تنها مبالغی برای تعهدات طرف خارجی در خصوص حسن انجام کار وجود دارد که این مبالغ هنوز پرداخت نشده است. همچنین به تمهیداتی که برای پشتیبانی از سیستم برنامه‌ریزی شده است، اشاره کرده و گفت: تاکنون تحویل نسخه به‌طور کامل انجام شده است. نصب در حال انجام در شرایطی است که نسخه‌های تحویل داده شده، به‌طور کامل پیاده‌سازی شود. اما درخصوص پشتیبانی به صورت کلی می‌توان گفت که از سال2006 تاکنون، امکانات دانشی و فنی در تیم‌های داخلی افزایش پیدا کرده که می‌توانند بدون وابستگی به طرف خارجی، عیوب و مشکلات سیستم معاملاتی فوق الذکر را رفع و رجوع کنند.

همچنین احمد پویانفر، عضو هیات‌مدیره فرابورس ایران درخصوص خرید نسخه جدید نرم افزار ATOS به «تعادل» گفت: هماهنگی‌های خرید این نرم افزار از سوی سازمان بورس انجام شده است. پس از به روز رسانی سامانه معاملاتی بورس تهران، فرابورس نیز به این نسخه معاملاتی مجهز شده است. با توجه به پرداخت عمده اقساط خرید، به نظر می‌رسد که تحریم‌ها نمی‌تواند در این قرارداد اختلالی ایجاد کند. با این حال امکان اینکه تحریم‌های جدید، مشکلاتی برای پشتیبانی از سیستم ایجاد کند، وجود د ارد، همانطور که در زمان استفاده از نسخه قبلی که مصادف با اعمال تحریم‌ها شد، پشتیبانی به درستی از سوی طرف خارجی صورت نمی‌گرفت.

 

 نسخه جدید همان نسخه قبلی را متعادل می‌کند

روزبه شریعتی، ‌مدیرمعاملات کارگزاری اقتصادبیدار در گفت‌وگو با تعادل درباره سامانه جدید و احتمال تاثیر‌گذاری سیستم جدید در روند معاملات گفت: به‌نظر نمی‌رسد که تغییر سیستم معاملاتی که مد نظر است، تغییر چندانی در روند انجام معاملات داشته باشد. زیرا عملکرد این سامانه در حد متعادل‌سازی همان سامانه قبلی است. اما باید توجه داشته باشیم که در هسته سامانه معاملات، هنوز انشقاق معاملات بورسی و فرابورسی وجود دارد. این انشقاق موجب اختلالات زیادی برای معاملات می‌شود. به‌طور مثال اگر ما برای یک مشتری خرید یا فروش فرابورسی انجام دهیم، اعتبار ما در سیستم فرابورس می‌ماند و همان لحطه نمی‌توانیم اعتبار را به سیستم معاملاتی بورس ببریم. اگر در راستای بهبود سیستم معاملات، ‌یکپارچگی هسته معاملات نیز انجام شود، کمک شایان توجهی به روانسازی معاملات بازار سهام خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر