عقب ‌نشینی شاخص‌‌کل

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۰۹۳

گروه بورس|

در معاملات روز شنبه بورس تهران نماگر اصلی بازار با ریزش یک هزارو 438واحدی همراه شد و به رقم 111هزار و 51 واحدی سقوط کرد. از همین رو شاخص کل هم ‌وزن با کاهش 39واحدی رقم 18هزار و 665 واحد را به نمایش گذاشت. علاوه بر این شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش یک هزار و 374واحدی به رقم 121هزار و 907واحد دست یافت. همچنین معامله‌گران بورس تهران امروز با وجود افزایش حجم عرضه و تشکیل‌ صف فروش در نمادهای معاملاتی شاهد اصلاح قیمت‌ها یک روز پس از راه‌اندازی بازار ثانویه ارزی بودند. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران(تدپیکس) در پایان معاملات روز شنبه 16تیر ماه 97 با کاهش یک هزار و 438واحدی به رقم 111هزار و 51 واحدی رسید. این درحالی است که شاخص بازار اول با کاهش یک هزار و 99واحدی به رقم 81 هزار و 509 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم با کاهش 2هزار و 653 واحدی رقم 222هزار و 535 واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 285واحد، فولاد مبارکه با 264واحد و تاپیکو با 153واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های بانک صادرات ایران با 42واحد، ارتباطات سیار با 31واحد و مخابرات ایران با 26واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. افزون بر این ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران درحالی به بیش از 282میلیارد و 336میلیون تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 171میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 68 هزار و 645 نوبت داد و ستد بود.

 عرضه 800 کیلویی زعفران

افزون بر این تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه میزبان عرضه ۲۲هزار و ۱۰۰تن گندم خوراکی، ۳هزار و ۹۰۸تن شکر، ۵۰۰ تن روغن خام سویا، یک هزار و ۲۰۰تن خرمای مضافتی و ۸۰۰ کیلوگرم زعفران رشته‌یی بود. همچنین دیروز ۲هزار و ۲۰۰تن تیرآهن، ۲هزار و ۲۰۰تن سبد میلگرد و ۲۰کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. این درحالی است که تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۳۵هزار و ۷۰تن قیر و عایق رطوبتی بود. همچنین دیروز ۱۰۷هزار و ۵۶۴ تن قیر، وکیوم باتوم، مواد پلیمری، مواد شیمیایی و سلاپس واکس نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه شد.

 2 عرضه بلوکی در فرا بورس

از سویی دیگر شاخص کل فرابورس ایران در روند معاملاتی روز گذشته با کاهش 8 واحدی رقم یک هزار و 244واحدی را به خود اختصاص داد. این درحالی است که فرابورس ایران در روزهای 19و 27تیر ماه میزبان عرضه بلوکی سهام دو شرکت‌ پتروشیمی داراب و کشاورزی و دامپروری ملارد شیر خواهد بود. بر این اساس یک شرکت کارگزاری در نظر دارد تعداد 215میلیون و 678 هزار و 810 سهم شرکت پتروشیمی داراب را که متعلق به بانک صادرات ایران است به طور یکجا و به صورت نقد از طریق عرضه در بازار «پایه ب» براساس مقررات بازار سوم فرابورس ایران به فروش برساند. بدین‌ترتیب نوزدهم تیر ماه در بازار پایه فرابورس ایران نزدیک به 6.32 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی داراب در نماد «داراب4» با قیمت پایه هر سهم 1124ریال عرضه می‌شود. همچنین شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین در نظر دارد 99.99درصد از سهام شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر را به طور یکجا و به صورت نقد یا نقد و اقساط از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش برساند. بر این اساس قیمت پایه هر سهم شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر 2974ریال در نظر گرفته شده است و بدین‌ترتیب 299میلیون و 998هزار سهم این شرکت که موضوع فعالیت آن کشاورزی و دامپروری، صنایع غذایی، ایجاد صنایع جنبی برای تهیه، تولید و توزیع و فروش محصولات کشاورزی عنوان شده است اواخر تیر ماه عرضه می‌شود. این درحالی است که چهارشنبه 27تیر ماه بازار سوم فرابورس میزبان عرضه این بلوک است که از سوی یک شرکت کارگزاری به عنوان کارگزار عرضه‌کننده روی میز فروش می‌رود. گفتنی است، سهامدار عمده شرکت کشاورزی و دامپروی ملارد شیر که آخرین سرمایه آن 300میلیارد ریال است، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین با دارا بودن 299میلیون و 998هزار سهم این شرکت است و شرکت‌های کشت و دامداری فکا و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان هر کدام دارنده 1000سهم شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر هستند.

 

ارسال نظر