فراز و فرود‌های هیجانی بورس

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۰۹۲
فراز و فرود‌های هیجانی بورس

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق و بهادار تهران مدتی است که فراز و فرود‌های سنگینی را در معاملات روزانه تجربه می‌کند به طوری که برخی از کارشناسان بازار سهام بر این باورند که اغلب سرمایه‌گذاران تازه‌ نفس بدون هیچ استراتژی مشخصی در تالار شیشه‌یی حافظ حاضر شده‌اند و این دست از سرمایه‌گذاران با رفتار‌هایی همانند صف‌نشینی و پیروی از سایر افراد اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. این درحالی است که بدترین نوع رفتار سرمایه‌گذاری در بورس بر خلاف سایر بازار‌های مالی رفتار‌هایی مبتنی بر هیجان و خرید و فروش بدون در نظر گرفتن تحلیل‌های بنیادی و صورت‌‌‌های مالی شرکت‌‌هاست. به هر حال ریزش به یک‌باره نماگر و تشکیل طرف عرضه بدون هیچ توجیهی در یک روز و خرید سهم‌هایی بدون پشتوانه منطقی در روز بعد و فقط با هدف پیروی از سایر سرمایه‌گذاران می‌تواند طی مرور زمان به ته‌‌نشین شدن برخی از سهم‌ها در پرتفوی سرمایه‌گذاران منجر شود. بر این اساس با توجه به گمانه‌زنی‌های مثبتی که در حوزه برنامه جامع اقدام مشترک وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود که سهامداران قدیمی با احتیاط بیشتری به خرید و فروش سهام در معاملات روزانه بورس تهران تا زمان مشخص‌ شدن واکنش ایران به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا بپردازند.

 رشد بورس همگام با رشد دلار

در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه بهترین راهکار برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه را شفافیت اطلاعاتی و مبتنی بودن صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی با واقعیت درونی آنها دانست. به گزارش سنا، محمد صفری بیان کرد: در دوره‌های گذشته مسائلی ازجمله مشکلات نظام بانکی و عدم سازگاری صورت‌های مالی با واقعیت شرکت‌های بانکی باعث ایجاد محدودیت در جذب دارایی‌های مالی مردم به بازار سرمایه شده است. وی در پاسخ به این سوال که دولت برای انتقال و هدایت نقدینگی به سمت بورس چه سازوکارهایی در اختیار دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین پیشنهاد جهت تحقق تلاش دولت برای انتقال و هدایت نقدینگی به سمت بورس در درجه اول پرهیز از تصمیمات غیرکارشناسانه، خلق‌الساعه و بدون مطالعه است که از آن جمله می‌توان به تحمیل تسهیلات تکلیفی به بانک‌های بورسی، تعیین نرخ دستوری ارز، تعیین دستوری نرخ سود علی‌الحساب بانکی و... اشاره کرد که سرمایه سهامداران را در معرض ریسک قرار داده و در بسیاری موارد با زیان مواجه کرده است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه نقش مهمی در این زمینه دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر تلاش‌های شایسته تقدیری در بالا بردن شفافیت بازار سرمایه داشته است. صفری همچنین در پاسخ به سوالی در مورد افزایش نسبت ریسک به بازده در اکثر بازارهای موازی ازجمله طلا و مسکن و اینکه پتانسیل رشد تا چه اندازه در بورس فراهم است، گفت: با توجه به رشد بیش از 100درصدی نرخ دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ طلا به عنوان دو بازار موازی، انتظار این است که بازار سرمایه کشورمان که بالغ بر نیمی از ارزش آن را شرکت‌های صادر‌کننده و دلاری محور تشکیل می‌دهد، متناسب با افزایش نرخ دلار رشد کند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما درحال حاضر بازار سرمایه در ابهام ناشی از پیامدهای مورد انتظار از سرمایه تصمیمات غیراقتصادی و تحمیلی مسوولان قرار دارد که مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است. وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم بروز ریسک‌های سیاسی جدید پس از رفع موانع ذکر شده شاهد رشد بازار سرمایه باشیم.

 اشتغال‌زایی از مسیر بازار‌ سهام

از سویی دیگر بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: حجم نقدینگی سرگردان کشور نزدیک به 400میلیارد دلار برآورد می‌شود که در صورت هدایت شدن به بخش‌های اقتصادی مولد می‌تواند به ارتقای آن بخش کمک کند که در غیر این صورت التهاب‌آفرین خواهد بود. التهابات این روزهای نرخ بازارهای ارز، مسکن و سکه در همین زمینه قابل تفسیر است. به گفته وی امروز نیازمند مساعد کردن فضای کسب وکار هستیم و باید به گونه‌یی رفتار کنیم که فعالان بخش خصوصی در بخش تولیدی از بازدهی مناسبی برخوردار باشند. به گزارش ایرنا، وی با تاکید بر اینکه بازار سکه و ارز نمی‌تواند اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کند و حتی در مواردی تهدیدکننده نیز است، ادامه داد: اگر نقدینگی‌های سرگردان را به سمت بورس و بازارهای مالی هدایت کنیم ضمن تامین نقدینگی مورد نیاز فعالان اقتصادی می‌تواند سود مناسبی به آنان داده و با اشتغال‌زایی بیشتر به افزایش قدرت اقتصادی کشور کمک کند. شکوری اضافه کرد: اگر دولت به وظایف حاکمیتی خود عمل کرده و به تکمیل زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل، بنادر، کشتیرانی و... بپردازد و بازده سرمایه‌گذاری‌ها در بورس افزایش یابد، همه این عوامل می‌توانند جذاب‌تر شدن هر چه بیشتر بخش معدن را برای سرمایه‌گذاران به دنبال داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب بخش خصوصی نیز می‌تواند محصول خود را با قیمت‌های رقابتی در بازارهای جهانی به فروش برساند و از سود خوبی بهره‌مند شود که در ادامه به تولید و اشتغال بیشتر می‌انجامد.

 

ارسال نظر