قرمز‌پوشی تدپیکس

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۸۵

گروه بورس|

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با کاهش 2 هزار و 834 واحدی همراه شد و به رقم 108 هزار و 694 واحدی سقوط کرد. در همین حال، اغلب فعالان بازار سرمایه بر این ‌باورند که عرضه سهام یک شرکت پتروشیمی طی روز‌های آینده، از دلایل اساسی تشکیل صف‌های فروش در اغلب نماد‌‌های معاملاتی روز یک‌شنبه به‌شمار می‌رود.

 همین رو، شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب دو هزار و ۲۰۹ و ۵ هزار و

۱۴ واحد نزولی شدند. این در حالی است که، گروه‌های فلزات اساسی، کانه فلزی و شیمیایی دیروز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. همچنین، بیشترین رشد قیمتی در شرکت‌های محورسازان ایران‌خودرو، تولید محور خودرو، آلومراد، پارس سوییچ، صنایع شیمیایی سینا، داروسازی فارابی و سایپا آذین ثبت شد. علاوه بر این، دیروز کارتن ایران، پتروشیمی جم، فولاد کاوه جنوب کیش، کربن ایران، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری امید و پتروشیمی شازند شاهد کاهش رشد قیمتی بودند. براساس این گزارش، سرمایه‌گذاران در پایان معاملات روز گذشته برای خرید واحدهای صندوق امین یکم، سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، اوراق صکوک مخابرات، سهام پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان، محورسازان ایران‌خودرو و تولید محور خودرو بیشترین تقاضا و صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران برای خروج از اوراق صکوک سایپا، سهام سرمایه‌گذاری سپه، سهام گروه مپنا و اوراق صکوک گل‌گهر بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند. افزون بر این، در معاملات روز یک‌شنبه سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک میلیارد و

۵۵۹ میلیون برگه دارایی مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات ۳ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال بود و در ۷۷ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

 سقوط آیفکس

از سویی دیگر، داد‌و‌ستد نزدیک به 338 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 15 میلیارد ریال طی 34هزار نوبت معاملاتی حاصل معاملات در بازارهای فرابورس ایران در دومین روز کاری این هفته است. بر این اساس، روز یک‌شنبه بیش از 256 میلیون سهم به ارزش 611.5 میلیارد ریال در بازار‌های اول و دوم فرابورس دست‌ به دست شد که از این میان بیش از

142 میلیون جابه‌جایی سهم به ارزش 178میلیارد ریال متعلق به نماد ذوب بود. همچنین، ادامه مبادلات سهام در سه تابلو معاملاتی بازار پایه به نقل‌ و انتقال بیش از 72.9 میلیون سهم به ارزش افزون بر 135.5 میلیارد ریال منجر شد که تمام این نقل ‌و انتقالات در تابلو ب این بازار اتفاق افتاد. در این میان بیشترین حجم معاملاتی در بازار پایه متعلق به نماد «شلرد» متعلق به شرکت‌ کود شیمیایی اوره لردگان بود. براساس این گزارش، در پی داد‌و‌ستد‌ها در روزی که گذشت آیفکس با افت حدود 3درصدی معادل 36.69 واحدی روبه‌رو شد تا بدین‌ترتیب در پله 1230 واحدی معاملات روز گذشته را خاتمه دهد. در جریان بازار نمادهای پتروشیمی منفی‌ترین اهرم‌های اثرگذار بر شاخص کل بودند.

بر این اساس نمادهای زاگرس، مارون و نیز میدکو، هرمز، ذوب و شاوان تا سطح حداکثر 5.8 واحد تاثیر منفی بر آیفکس داشتند. همچنین در حالی نماد‌های ذوب، سمگا و چکاپا سه نماد پربیننده در جریان معاملات دیروز بودند که بیشترین افزایش قیمت در میان نمادهای فرابورسی مربوط به نماد‌های «غدیس»، «افرا» و «بالاس» بود. نگاهی به مبادلات تابلو تسهیلات مسکن در روزی که گذشت نیز حکایت از آن دارد که این تابلو میزبان مبادله بیش از 39 هزار ورقه تسه به ارزش حدودی 26 میلیارد ریال بود که امتیاز تسهیلات مسکن اسفند‌ماه 96 شاهد بیشترین میزان خرید و فروش بوده است. گفتنی است نماد معاملاتی اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تیرماه 1395 در نماد «تسه9504»، در پایان معاملات روز چهارشنبه سیزدهم تیرماه جاری به علت پایان مدت اعتبار و برای نقل‌وانتقال در روز پانزدهم همین ماه متوقف خواهد شد. بر این اساس، در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز که دیروز اکثر اوراق موجود در این بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شده بودند در مجموع بیش از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش نزدیک به یک هزار و 96 میلیارد ریال جابه‌جا شد و «اخزا601» با تغییر مالکیت بیش از 144هزار ورقه بهادار نزدیک به 142 میلیارد ریال با بیشترین حجم و ارزش در صدر ایستاد.

 

ارسال نظر