تداوم اصلاح قیمتی بازار

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۴۸

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات دیروز با کاهش 2 هزارو 202 واحدی همراه شد و به رقم 11 هزارو 132 واحدی ریزش پیدا کرد. بر این اساس، در داد و ستدهای روز چهارشنبه بورس سرمایه‌گذاری غدیر با معامله ۴۲۴میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و فولاد مبارکه با معامله ۶۹۶میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران دیروز بیش از ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که نسبت به روز ماقبل کاهش حدود ۴۹درصدی حجم معاملات ثبت شد. همچنین ارزش معاملات روز گذشته ۵ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال بود که این متغیر نیز نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافت. علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که خالص تغییر مالکیت کل بازار ۱۱۳ میلیارد تومان به نفع حقوقی‌هاست که نشان‌دهنده ورود حقوقی‌ها برای خرید سهام در روزهای منفی است. در بازار دیروز گروه‌های فلزات اساسی، کانه فلزی و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی بورس بودند. همچنین گروه‌های بیمه و صندوق بازنشستگی، ساخت محصولات فلزی و مخابرات بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. افزون بر این سرمایه‌گذاران بورسی در روز چهارشنبه توجه ویژه‌یی برای خرید سهام به گروه‌های ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، بیمه و صندوق بازنشستگی و رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن داشتند. این در حالی بود که صنایع سیمانی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی شاهد صف‌های فروش بودند. بر این اساس، تعداد سهام آخرین معامله مثبت در روز گذشته متعلق به ۸۸ شرکت بود. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت در نماد شرکت‌های آهنگری تراکتورسازی ایران، دوده صنعتی پارس، کویر تایر، داروسازی امین، افست، سایپا آذین و تولید محور خودرو ثبت شد.

همچنین دیروز نماد شرکت‌های حفاری شمال، داروسازی فارابی، سامان گستر اصفهان، رینگ‌سازی مشهد، پارس الکتریک، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند. در پایان معاملات بازار دیروز معاملات نمادهای فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس، تاپیکو، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت اصفهان با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص افت 2هزار و ۲۰۲ واحدی این متغیر را رقم زدند. شاخص کل در عدد ۱۱۱ هزار و ۳۲۴ واحد هفته را به پایان رساند. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب یک هزار و ۵۸۰ و ۴ هزار و ۶۰۵ واحد منفی شدند.

 ریزش 27 واحدی آیفکس

از سوی دیگر معامله 816 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 606میلیارد ریال ماحصل دادوستدهای انجام‌ شده در بازارهای 9گانه فرابورس ایران در آخرین روز کاری هفته است که این ارقام در مقایسه با روز ماقبل از کاهش اندک حجم و ارزش معاملات حکایت دارد. بر این اساس در جریان بازار روز چهارشنبه، شاخص کل نیز اگر چه در دقایق ابتدایی معاملات با رشد مواجه شد اما در ادامه رو به نزول گذاشت تا در نهایت به افت حدود 27 واحدی تن دهد.

بدین‌ترتیب آیفکس در نتیجه افت 2درصدی تا پله یک‌هزار و 269 واحدی تنزل کرد که عمده فشار منفی بر این نماگر از جانب نمادهای پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی رقم خورد. بر این اساس نمادهای میدکو، ذوب، زاگرس، هرمز، خراسان و شراز تا سطح حداکثر 9.5 واحد تاثیر منفی بر شاخص کل فرابورس داشتند و تنها نمادی که در این میان توانست نزدیک به 3 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس برجای بگذارد، نماد شرکت پتروشیمی مارون آن‌ هم نزدیک به 3 واحد بود. همچنین در معاملات دیروز سهامداران 611 میلیون سهم به ارزش بیش از یک‌هزار و 239 میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند که نماد ذوب‌آهن با خرید و فروش 387 میلیون سهم به ارزش افزون بر 487میلیارد ریال بالاترین میزان حجم و ارزش دادوستدها را میان نمادهای این دو بازار به خود اختصاص داد. در این سهم 92 درصد از فروش توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت و حقوقی‌ها مشارکت نزدیک به 52 درصدی در سمت خرید داشتند.

افزون بر این نگاهی به معاملات بازار پایه نیز حاکی از آن است که 189 میلیون سهم در سه تابلو این بازار مورد دادوستد قرار گرفته که ارزش آن 228میلیارد ریال بود. در تابلو الف این بازار روز جاری نماد «کالا» متعلق به بورس کالای ایران به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شد. بر این اساس، در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز سرمایه‌گذاران میزبان جابه‌جایی یک میلیون ورقه بدهی به ارزش 901میلیارد ریال بودند و نماد «اشاد9» متعلق به اوراق مشارکت دولتی واجد شرایط خاص بیشترین میزان حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت. درنهایت خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن 29هزار ورقه تسه را به ارزش 19.5میلیارد ریال میان خود دست به دست کردند و تسه اسفند 96 بالاترین میزان حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. بدین‌ترتیب تسه فروردین 96 نیز بیشترین رشد قیمت و تسه دی‌ماه 95 بالاترین افت قیمت را در میان سایر تسه‌ها تجربه کردند.

 

ارسال نظر