نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۸۸

 ثبت سفارش خرید سکه آتی آزاد شد: ثبت سفارش خرید سکه آتی در بورس کالا که روز یک‌شنبه پس از نوسان‌های شدید بهای سکه در بازار آتی و بازار نقد، لغو شده بود، از روز دوشنبه آزاد شد. به گزارش ایرنا، براساس اطلاعیه بورس کالا، از روز گذشته اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار، امکان‌پذیر است و اطلاعیه ممنوعیت ثبت سفارش خرید، لغو می‌شود؛ به این ترتیب علاقه‌مندان قادر به ثبت سفارش‌های خرید و فروش سکه در معاملات آتی بورس کالا هستند. باتوجه به نوسان شدید قیمت سکه در بازار آتی و بازار نقد که تحت تاثیر رشد قیمت دلار رخ داده، بورس کالا با هدف کاستن از شدت رشد قیمت‌ها، محدودیت‌هایی را برای معاملات درنظر گرفته است. همچنین براساس اطلاعیه دیگری که چندی پیش صادر شد، بورس کالا برای محدود کردن نوسان قیمت‌ها در بازار آتی سکه، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه را 2 میلیون و 750هزار تومان افزایش داد. بر این اساس، از دیروز وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا باتوجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای این بازار، پنج میلیون و 400 هزار تومان شد که در مجموع (وجه تضمین اولیه + وجه تضمین اضافی) در مجموع به هفت میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافت.

 بازار پایه فرابورس ۲۴۰ شرکتی شد: شرکت سرمایه‌گذاری ملت به عنوان دویست و چهارمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. به گزارش تسنیم، شرکت سرمایه‌گذاری ملت (سهامی عام) به استناد ماده 36 قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه و موافقت کمیته درج شرکت فرابورس ایران، در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس به عنوان دویست و چهارمین نماد معاملاتی درج شد. این شرکت با نماد معاملاتی«وملت»، در گروه سرمایه‌گذاری‌ها و زیرگروه سایر واسطه‌های مالی روی تابلوی فرابورس ایران رفته است. گفتنی است سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای شرکت‌ها، موسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف کسب انتفاع به‌طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته خود، کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌پذیر را در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه نیابد، سرمایه‌گذاری در سایر اوراق بهادار که به‌طور معمول دارای حق رای نیست و توانایی انتخاب مدیر یا کنترل ناشر را به مالک اوراق بهادار نمی‌دهد، مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری ملت را تشکیل می‌دهند.

 احیای صنعت کفش ایران به کمک بورس‌ کالا: دبیرکل جامعه صنعت کفش ایران از بهبود روند تامین مواد اولیه مصرفی تولیدکنندگان این صنعت به کمک بورس کالای ایران خبر داد. به گزارش تسنیم، علی لشکری به روند تامین مواد اولیه این صنعت اشاره کرد و گفت: در جلسه‌یی که اخیرا تشکل صنعت کفش ایران با مجتمع پتروشیمی اراک و بورس کالا داشت، درخصوص تقاضای الکل یا دی اتیلن هگزانول و عرضه این ماده از سوی پتروشیمی اراک، روند قیمت پایه و معامله این محصول طی یکی دوسال اخیر بحث شد. وی با بیان اینکه تحت تاثیر تفاوت نرخ دلار رسمی و غیررسمی در بازار، میزان تقاضای برخی محصولات حوزه پتروشیمی و فلزی نسبت به عرضه طی بازه‌یی به صورت غیرعادی افزایش پیدا کرده بود، گفت: سرگردانی قیمت مواد اولیه بین دلار رسمی و غیررسمی باعث شده بود صادرات مواد اولیه توسط اشخاص متفرقه رو به افزایش برود که با تمهیدات وزارت صمت و بورس کالا تصمیم بر این شد تا صادرات مواد پلیمری و فلزی رأسا از طریق تولیدکنندگان اصلی انجام شده و اشخاص متفرقه امکان صادرات نداشته باشند تا التهابات موجود در بازار تحت‌تاثیر افزایش تقاضای کاذب کاهش یابد. وی افزود: التهاب در بازار کالاها درحالی رخ داد که صنایع پایین دست انتظار دارند تولیدکنندگان بالادستی با عرضه منظم محصولات خود در بورس التهاب بازار را کاهش داده و کمک کنند تا قیمت‌ها به صورت منطقی کشف و محصولات دراختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد. دبیرکل جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به برگزاری جلسات هم‌اندیشی در بورس کالا در راستای حمایت از بخش‌های تولیدی گفت: به کمک رویکرد جدید بورس طی یک ماه اخیر و از طریق برگزاری جلسات هم‌اندیشی مشترک ضمن تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دست، بسیاری از کدهای معاملاتی که تقاضا را به صورت غیرواقعی بالا می‌بردند، شناسایی و حذف شدند. به گفته لشکری این اقدام شایسته بورس کالا در پالایش متقاضیان و حذف تقاضای غیرواقعی می‌تواند در کاهش و حذف التهابات اخیر در بازار کالایی بسیار موثر واقع شود. به‌طوری‌که با تشکیل جلسات منظم در بورس کالا با تشکل‌های ملی و صنایع پایین دستی، متقاضیان غیرواقعی مواد اولیه شناسایی و از معاملات حذف شده و در نتیجه از رشد حبابی تقاضا و افزایش قیمت‌ها جلوگیری به‌عمل می‌آید تا مسیر معاملات در بازار به سمت بازی برد برد بین صنایع بالادست و پایین‌دست حرکت کند.

 بازگشت تعادل به بازار سکه: در طرح پیش‌فروش سکه بانک‌ مرکزی که از بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان فروردین‌ماه امسال اجرا شد، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار سکه در 7 نوبت سررسید در بازه‌های زمانی یک ماه تا دو سال به فروش رسید؛ اما نکته‌یی که در طرح پیش‌فروش سکه وجود دارد، این است که گواهی‌ها تا زمانی که سررسید آنها فرا نرسیده بود، قابلیت فروش نداشتند و دارنده آنها باید از چند ماه تا دو سال برای فروش انتظار می‌کشید و این امر به معنای حبس نقدینگی بود؛ برای حل این مساله تفاهمنامه‌یی سه‌جانبه میان بانک مرکزی، بورس کالای ایران و کارگزاری بانک ملی امضا شد. در این طرح، بانک مرکزی قصد دارد برای سکه‌های پیش‌فروش شده اوراق گواهی سکه طلا منتشر کند و به این ترتیب امکان نقدشوندگی پیش از سررسید برای اوراق پیش‌فروش ایجاد می‌شود. به گزارش سنا، براساس این طرح خریداران سکه‌های پیش‌فروش، می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی،

در قبال ارائه رسیدهای دریافتی خود، اوراق گواهی سکه طلا دریافت کرده و آنها را پیش از سررسید در بورس کالا و با قیمتی متناسب با زمان باقی‌مانده تا سررسید، به فروش برسانند. اوراق گواهی سکه طلا قبل و بعد از سررسید در بورس کالا قابل خرید و فروش است؛ با این تفاوت که قبل از سررسید قابلیت تبدیل به سکه را ندارد و پس از آن و در صورت درخواست دارنده اوراق، امکان تبدیل آن به سکه طلا وجود دارد. در همین رابطه محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر، در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با تاکید بر اینکه این طرح تاثیرات مثبتی دارد، گفت: این اقدام در درجه اول التهاب کاذب بازار را می‌گیرد. به بیان دیگر افزایش دسترسی همه مردم به سکه که محصول این اقدام است سبب کاهش التهاب بازار می‌شود. رییس اتحادیه طلا و جواهر افزود: وقتی مردم بدانند که می‌توانند نیاز خود را در جایی تامین کنند طبیعتا هجوم برای خرید سکه و ذخیره کردن سکه نخواهیم داشت. وقتی افراد جامعه احساس کنند در هر زمان و مکانی که بخواهند می‌توانند به بانک ملی مراجعه کنند یا در بورس کالا معاملات خود را انجام دهند هیجان بازار کنترل می‌شود. کشتی‌آرای با بیان اینکه جو روانی امنیتی نگهداری از سکه نیز عامل مهمی است، عنوان کرد: بسیاری از خانواده‌ها و افرادی که سکه ثبت‌نام کرده‌اند مشکل نگهداری آن را دارند و این خود عامل مثبت و تاثیرگذار در بازار است. رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه هنگام ایجاد حباب در بازار‌ها ازجمله سکه و طلا باید از ابزارهای کنترلی منطقی بهره برد، گفت: زمانی که از حباب بازارها صحبت می‌کنیم یعنی بر اثر عدم تعادل عرضه و تقاضا قیمت واقعی و قیمتی که کالا داد و ستد می‌شود، اختلاف دارد. کشتی‌آرای با اشاره به اینکه تفاهمنامه اخیر ابزاری برای کنترل حباب بازار سکه است، گفت: با این اقدام حباب بازار سکه به‌تدریج از بین خواهد رفت زیرا عرضه و تقاضا متعادل می‌شود و این تعادل بازار نظم و انضباط قیمت‌گذاری را به همراه دارد. رییس اتحادیه طلا و جواهر به تاثیر دیگر این تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: با این رویکرد بازار تابع نوسانات قانونی می‌شود.

 

ارسال نظر