بورس همگام با دلار

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۰۰
بورس همگام با دلار

گروه بورس| مسعود کریمی|

سهامداران تالار شیشه‌یی درحالی روز یک‌شنبه شاهد افزایش و تداوم رکورد‌شکنی‌ نماگر‌‌ها در بورس تهران بودند که سایر بازار‌‌های مالی هم از این روند افزایشی عقب نماندند. در همین حال با توجه به این موضوع که صعود شاخص بورس بیشتر تحت تاثیر افزایش روزانه قیمت دلار «محدوده 8500 تومان» که در بازار‌های غیررسمی نوسان داشت قرار دارد، پیش‌بینی می‌شود که حداقل تا حدود 13روز دیگر که موضع اتحادیه اروپا در راستای حفظ یا لغو برنامه جامع اقدام مشترک اعلام خواهد شد، ادامه داشته باشد. از طرفی برخی از کارشناسان بورسی معتقدند در صورتی که ایران با اتحادیه اروپا در راستای بقای برجام به توافق برسد به طور قطع بازار‌های مالی از هیجان فعلی عبور کرده و یک ثبات نسبی در معاملات ایجاد خواهد شد. اما در صورتی که توافق حاصل نشود، شرایط کمی متفاوت‌تر خواهد بود. به هر حال سراریز شدن میزان قابل توجهی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه جدا از موضوع ارزندگی قیمت سهام، نشان از حفظ ارزش پول به واسطه سرمایه‌گذاری در بازار سهام دارد. بر این اساس «تعادل» به بررسی عوامل و چرایی تداوم صعود شاخص‌ها پرداخته است که آن را در ادامه می‌خوانید:

 بازگشت به روند منطقی

هاشم باروتی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص صعود جهشی بورس در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: درحال حاضر نقدینگی به سمت بازار سرمایه تغییر مسیر داده است و پیش‌بینی می‌شود به طور منطقی طی چند روز آینده این روند متوقف شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نرخ دلار(محدوده 8500 تومان) در بازار‌های غیررسمی پیش‌بینی می‌شود، برخی از سهم‌هایی که امکان ارز‌آوری دارند همانند پتروشیمی‌ها همچنان با اصلاح سود مواجه شوند. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌‌های سیستماتیک نیز اذعان کرد: موضوع تحریم‌های ایالات متحده امریکا و آینده سیاسی ایران در برابر دولت ترامپ از دیگر عوامل تاثیرگذار در روند معاملاتی در آینده محسوب می‌شود. هاشم باروتی تصریح کرد: سهامداران در شرایط فعلی ‌باید در خرید و فروش سهام هوشیار‌تر از گذشته اقدام کنند چراکه روند سیاسی کشور به گونه‌یی است که احتمال ورود ریسک‌های خارج از سیستم وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه این نگرانی وجود دارد که با فشار بیشتر تحریم‌ها در آینده روندی معکوس جریان فعلی معاملاتی شکل بگیرد.

 پیش ‌‌بینی 180000 واحد تا اواسط مرداد

از سویی دیگر مهدی افنانی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این موضوع که روند افزایشی شاخص‌ها کاملا طبیعی است در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: تاکنون تمام بازار‌‌های موازی رشدی را با شتاب و به میزانی بسیار بالاتر از بورس تجربه کرده‌اند و بازار سهام به نوعی بازاری جا مانده از بقیه بازار‌های مالی کشور محسوب می‌شود. به گفته وی ریسک‌های سیاسی از دلایل عقب افتادن بورس نسبت به سایر بازار‌ها در نظر گرفته می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی ‌می‌شود تا قبل از اجرایی شدن موضوع تحریم‌ها در ماه آینده این روند با شتاب بالایی ادامه‌دار باشد. وی درخصوص سقف رشد بورس نیز تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تا اواسط مرداد ماه رقم 180000واحدی را به خود اختصاص دهد. مهدی افنانی به سهامداران توصیه کرد: ‌باید با سهم‌‌هایی که فروش‌های ارزی دارند، سهامداری کرد چراکه جابه‌جایی سهام در شرایط فعلی گزینه مناسبی ارزیابی نمی‌شود. وی افزود: اتخاذ تصمیم در راستای خرید و فروش سهام باید براساس واقعیت‌های اقتصادی صورت بگیرد. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، افزایش نرخ ارز در بازار‌های غیررسمی عاملی تاثیر‌گذار در صعود شاخص‌‌‌های بورسی محسوب می‌شود چراکه دولت نتوانست براساس برنامه‌ها اقدام به مدیریت ارزی کند. وی افزود: پتروشیمی‌هایی که برنامه واگذاری ارزی با قیمت مصوب دولت در سامانه نیما داشتند، موفقیت‌آمیز نبود و این موضوع در گزارش‌های شرکت‌ها به طور کامل مشهود است. این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: زمانی که اختلاف زیادی بین ارز دریافتی و ارز به فروش رفته ایجاد شود طبیعتا در سود و قیمت سهام این دست از شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. مهدی افنانی ابراز کرد: شنیده شده ستاد اقتصاد مقاومتی اجازه داده است 30درصد از ارز صادرات محور‌ها به صورت آزاد و 70درصد مابقی به صورت سامانه نیما به فروش برسد. در صورتی که این موضوع عملیاتی شود، میانگین نرخ فروش کل افزایش پیدا خواهد کرد. وی افزود: این موضوع که صادرات محور‌ها اکنون درحال فروش ارز از محل 30درصد هستند یا خیر قابل بررسی نیست. بنابراین بازار با نرخی که فروش صورت می‌گیرد، اقدام به تحلیل صورت‌های مالی کرده است. این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: باید دید که این سیاست دولت می‌تواند موفق باشد یا خیر، چرا‌که رفتار‌های دولت متاسفانه از یک انسجام کافی برخوردار نیست و تصمیمات به صورت لحظه‌یی درحال تغییر است.

 صعود طبیعی بازار

علاوه بر این پژمان شعبان‌پور‌فرد، مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی درباره چرایی رشد‌های اخیر شاخص‌ها در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: درحال حاضر صعود‌های شاخص بورس تهران طبیعی است و بازار با توجه به ارزش جایگزینی شرکت‌ها رشد می‌کند. وی معتقد است، افزایش نرخ دلار در بازار‌‌های غیررسمی این چشم‌انداز را در بازار ایجاد می‌کند که شرکت‌ها در صورتی که با دلار فعلی(محدوده 8500 تومان در بازار‌های غیررسمی) قیمت‌گذاری شوند پس قیمت‌های ریالی ‌باید خیلی بیشتر از قیمت‌ها در شرایط کنونی باشد. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: زمانی سقفی را می‌توان برای رشد بورس در نظر گرفت که قیمت‌ها به قیمت‌های عادلانه و ذاتی خود برسند که درحال حاضر با این مهم در بازار فاصله وجود دارد. پژمان شعبان‌پور‌فرد اذعان کرد: افزایش بیش از اندازه میزان نقدینگی به نسبت تولید، بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار داده است. وی تاکید کرد: سهامداران از خرید سهام شرکت‌هایی که ممکن است با تحریم دچار اختلال در سودآوری و فروش شوند، پرهیز کنند. از طرفی خرید سهام شرکت‌هایی که تولید و فروش‌‌ آنها به تقاضای داخلی وابسطه است نیز مناسب ارزیابی می‌شود.

 جنس متفاوت تقاضا

افزون بر این محمد دارستانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جریان معاملاتی بازار سهام در گفت‌وگو با «تعادل» ابراز کرد: زمانی که رشد بورس با بازار‌‌‌های موازی اعم از مسکن، سکه و ارز مقایسه شود، مشاهده می‌شود که افزایش‌های 2 الی 3درصدی شاخص در یک روز کاری غیرطبیعی نیست چراکه واکنشی‌ است که بورس نسبت به افزایش قیمت دلار و دارایی شرکت‌ها داده است. وی خاطرنشان کرد: در صورتی که افزایش بورس با نگاهی به سابقه گذشته این بازار ارزیابی شود، رشد نماگر‌های بازار سهام در شرایط فعلی بسیار فزاینده و هیجانی لحاظ خواهد شد این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سهام اکنون در هیجان خرید سهام شرکت‌ها قرار دارد و برخی افراد برای اینکه از قدرت خرید پول خود نگه‌داری کنند، اقدام به خرید سهام کرده‌اند. وی افزود: جنس تقاضای فعلی در بازار، تقاضایی از جنس خرید سهام با دیدگاه دریافت سود نقدی نیست. به عنوان مثال فردی با داشتن 2 اتومبیل اقدام به خرید 2 اتومبیل دیگر نه برای استفاده و نه در راستای کسب سود می‌کند. این اقدام و خرید دارایی ثابت معمولا با توجه به کاهش ارزش ریال در بازار صورت می‌گیرد. بر این اساس خرید سهام با دیدگاه حفظ ارزش پول درحال حاضر صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر