بورس بهترین گزینه سرمایه‌گذاری

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۱۹
بورس بهترین گزینه سرمایه‌گذاری

گروه بورس|

در معاملات نخستین روز کاری تیر‌ماه سهامداران بورس تهران شاهد کاهش هیجان در طرف تقاضای سهام بودند و روند طبیعی داد و ستد‌ها با افزایش نیم‌درصدی شاخص کل در نهایت به پایان رسید. بر این اساس با نگاهی به سایر بازار‌‌های موازی بورس مشاهده می‌شود که سکه و طلا نسبت به روز کاری گذشته با افزایش قابل ملاحظه‌یی همراه شدند و در طرف مقابل نرخ دلار نیز در بازار‌های غیررسمی نوسان اندکی را در محدوده 7300 تومان تجربه کرد. در همین حال اغلب صاحب‌نظران بازار‌ سرمایه بر این نکته که بورس همچنان بهترین گزینه سرمایه‌گذاری نسبت به سایر بازار‌های مالی کشور است، تاکید دارند چرا که با ورود نقدینگی به بخش واقعی اقتصاد و تزریق آن به صنایع و شرکت‌ها به‌طور قطع افزایش سود‌آوری در قیمت سهام را برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت. از طرفی افزایش میزان اشتغال و تولید دیگر پیامد سرمایه‌گذاری در بازار سهام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی لحاظ می‌شود. بر این اساس افزایش نرخ ارز و پیش‌بینی سودآوری صادراتی‌ها در کنار وضعیت مطلوب بنیادی اغلب صنایع بورسی و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد می‌تواند نوید‌دهنده روز‌های پررونقی در بورس تهران باشد. در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی‌داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که رشد شاخص بورس عمدتا ناشی از تغییرات قیمت دارایی پایه شرکت‌های بورسی بوده که در این رابطه رشد نرخ ارز تاثیرگذار بوده است. نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: تغییرات قیمت دارایی پایه شرکت‌های بورسی روی ترازنامه شرکت‌ها موثر بوده و به مانند بحث تجدید ارزیابی است و با رشد نرخ ارز، تقاضا برای خرید سهام نیز رشد می‌کند. به گزارش خانه‌ملت رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: افزایش پیش‌بینی سودآوری برای شرکت‌های صادراتی نیز در رشد شاخص بورس تاثیرگذار بوده، چراکه صادرات بر اساس دلار با نرخ جدید انجام می‌شود، البته در موضوع محاسبه لحاظ نرخ دلار دولتی یا آزاد مهم است. به‌طور طبیعی موضوعات مذکور در رشد شاخص بورس تاثیر داشته است.

 وضعیت مطلوب بنیادی

از سوی دیگر مصطفی حقیقی‌مهمانداری عضو شورای عالی بورس، بازار سرمایه را امن‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در شرایط امروز اقتصاد کشور دانست و گفت: رشد بازار سرمایه به دنبال رشد سایر بازارها و افزایش تورم آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه طبق آمار بانک مرکزی نقدینگی در کشور افزایش نیافته است، گفت: با این حال وضعیت اقتصادی و تورم به گونه‌یی است که جامعه در شرایط «فرار از پول» قرار گرفته، چراکه ارزش پول ملی کم و قدرت خرید کاهش یافته است. به گزارش سنا، حقیقی‌مهمانداری هجوم مردم برای خرید کالاهای ارزشی مثل سکه، طلا و ارز را به دلیل کاهش ارزش پول ملی دانست و اظهار داشت: هرچند بازارهای غیرمولد گزینه اول ورود نقدینگی‌ها پس از کاهش پول ملی بوده اما بازار سهام در این شرایط بهترین گزینه سرمایه‌گذاری است. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در شرایط «فرار از پول»، نقدینگی‌ها تبدیل به ارز، سکه و ملک شدند، گفت: کاهش ارزش پول ملی مهم‌ترین دلیل این اتفاق است. عضو شورای عالی بورس ورود نقدینگی به بازارهای سفته‌بازانه را باعث ایجاد تلاطم در اقتصاد دانست و تاکید کرد: بر همین اساس بازار سرمایه بهترین محل برای هدایت این سرمایه‌ها در شرایط فرار از پول است. وی با اشاره به اینکه اکثر سهام بازار سرمایه از وضعیت بنیادی خوبی برخوردارند، تاکید کرد: در حال حاضر گزینه‌های خرید در بازار سرمایه بسیار زیاد است، البته این خرید‌ها باید با مطالعه و تحلیل باشد، صورت‌های مالی و دورنمای صنایع باید قبل از خرید سهام بررسی شود. حقیقی‌مهمانداری با تاکید بر اینکه سبدی از صنایع بزرگ و تاثیرگذار بر اقتصاد در بازار سرمایه حاضر هستند، اظهار داشت: به عنوان مثال رونق بازار مسکن بخش قابل توجهی از صنایع بازار سرمایه را با رشد مواجه می‌کند به همین دلیل خرید سهام شرکت‌های این صنعت می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بازدهی به همراه داشته باشد. بسیاری از صنایع بازار سرمایه مثل فولاد، سیمان و آلومینیوم وابسته به صنعت ساختمان هستند، بر همین اساس زمانی که این صنعت با رونق مواجه می‌شود چندین صنعت بزرگ مرتبط و اقتصاد کشور متاثر خواهد شد.

 ریسک بازارهای غیرمولد

وی به سایر صنایع بزرگ و تاثیرگذار بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: هر چند بازار سرمایه در شرایط خوبی قرار دارد و اکثر صنایع و سهام بازار کم ریسک و با چشم‌انداز بازدهی مثبت هستند اما سرمایه‌گذاران پیش از خرید هر سهمی باید تک‌تک متغیرهای تاثیرگذار بر سهم و صنعت را بررسی کنند و در شرایط صعودی بازار اسیر هیجان نشوند و دنباله‌روی از صف‌های خرید نکنند. عضو شورای عالی بورس درباره تاثیر رشد نرخ ارز بر بازار سرمایه و لزوم هدایت نقدینگی‌ها از این بازار غیرمولد به سمت بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ ارز باعث جذب بخشی از سرمایه‌ها شد، چراکه افزایش‌ها در این بازار بسیار سریع بود و حتی اعلام نرخ رسمی دولتی هم نتوانست مانع این رشد شود تا جایی که امروز در کنار نرخ دولتی حتی برخی رسانه‌های رسمی، نرخ غیردولتی و بازار سیاه را اعلام می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه هنوز بخشی از نقدینگی‌ها در بازار ارز مانده است اما نباید ریسک‌های آن را فراموش کرد، گفت: در این مورد می‌توان به بازار سکه اشاره کرد که هفته گذشته شاهد رشد آن بودیم، اما در فاصله زمان کوتاهی در مسیر نزولی قرار گرفت و چنین ضررهایی به‌طور قطع در بازار ارز نیز وجود دارد. حقیقی‌مهمانداری با اشاره به ریسک‌های بازارهای غیرمولد اظهار داشت: در شرایط فعلی بازار سرمایه بهترین و کم‌ریسک‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری است، مشروط به اینکه افراد با تحلیل صحیح سرمایه‌گذاری کنند تا از رشد‌های این بازار منتفع شوند.

 تداوم شیب صعود

افزون بر این فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام با اعتقاد به اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است، گفت: حس ناشی از بی‌ثباتی در تصمیم‌ اقتصادی به‌طور خودکار مردم را به فکر حضور در بازارهای موازی نسبت به بازار سرمایه که کمتر از بازار ارز و سکه رشد کرده، انداخته است. وی پیرامون آخرین وضعیت بازار سهام و احتمال خروج نقدینگی از آن با تداوم نوسان بازارهای موازی گفت: برآیند اتفاق‌های رخ داده در بورس تهران و محوریت آن ناشی از اصلاح سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سرمایه است. لحاظ کردن میزان افزایش نرخ ارزها در اقتصاد کلان فارغ از بحث افت ارزش پول ملی باعث شده تا بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد. به گزارش فارس، وی با اعتقاد به اینکه نوسان ذات بازار سرمایه است، یادآور شد: روند سینوسی نماگرها در بازار سهام هم ‌اکنون طبیعی بوده و افزایش یا کاهش‌های پرشتاب چندان خوشایند این بازار نیست. به اعتقاد وی وضعیتی که در حال حاضر برای بازار سرمایه رخ داده، ناشی از اصلاح قیمت‌ها در معاملاتی است که قابلیت نقدشوندگی بسیار مناسب در مقایسه با سایر بازارها دارند، از طرفی لزوم جبران عقب‌ماندگی نسبت به بازدهی سایر بازارها در بورس و از طرفی زمزمه‌هایی مبنی بر قابلیت معامله اظهارنامه‌های صادراتی که بر اساس آن شرکت‌ها می‌توانند ارز خود را با تکیه بر قیمت بازار آزاد به فروش برسانند، باعث شده که ورود به بازار سهام برای سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی در صورت عملیاتی شدن قانون جدید اظهارنامه‌های صادراتی، شبهه الزام ثبت ارز صادراتی شرکت‌ها در سامانه نیما و ضرر ناشی از فروش 4200تومانی آن از بین خواهد رفت. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت کارگزاری بانک دی از تداوم جریان نقدینگی در بورس سخن گفت و افزود: اصلی‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران در بازار ارز و سکه نقد کردن این دارایی‌ها یا نگهداری آنها و همچنین غیرمتشکل بودن این بازارهاست. آقابزرگی ادامه داد: روند بازار سهام هم ‌اکنون طبیعی بوده و با توجه به بازدهی حدود 12درصدی بازارهای موازی اما بورس به تازگی تحرک و شادابی دوباره به دست آورد. برآیند سمت و سوی حرکت نماگر‌های بورسی حاکی از تداوم شیب ملایم صعودی قیمت‌ها بوده و به نظر می‌رسد، فارغ از تغییرات سیاسی و اقتصادی بازدهی 50درصدی را نسبت به ابتدای سال 97 حداقل تا زمستان امسال بر جای گذارد.

 سرمایه‌گذاری بدون محدودیت

وی در برابر این پرسش که چگونه می‌شود 50 نفر هر یک با در اختیار داشتن 300میلیارد تومان پول نقد می‌توانند 7300سکه طلا را پیش‌خرید کنند، اما هنوز به بازار سرمایه اعتماد پرقدرتی وجود ندارد و پول سرگردان میل به گرایش به سایر بازارهای موازی و غیر مولد دارد، گفت: انتظار از تغییرات یک‌باره در تصمیم‌های اقتصادی از جمله تعدیل نرخ سود سپرده و گواهی سپرده در بازار پول یا انتشار گواهی معاملات سکه همزمان با پیش‌فروش سکه از جمله تغییراتی است که باعث شده حس ناشی از بی‌ثباتی در تصمیم‌های اقتصادی به‌طور خودکار مردم را به فکر حضور در بازارهای موازی و غیرمتشکل نسبت به بازار سرمایه که کمتر از بازار ارز و سکه رشد کرده بیندازد. به گفته آقابزرگی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی از جمله نقدشوندگی بالا و همچنین متشکل و تحت نظارت بودن آن می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاران را نسبت به سایر بازارها به شدت کاهش دهد. به باور وی در بازار سرمایه محدودیت برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، ولی در بازار سکه و ارز محدودیت وجود دارد.

 رابطه جنگ تجاری و صنایع پیشرو

این کارشناس بورسی تاکید کرد: انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس در حالی ایجاد شده که جریان نقدینگی از محل بازارهای با بازدهی کمتر از 25درصد آغاز شده است که یا می‌تواند بازار با اوراق درآمد ثابت یا بازار پول و سپرده باشد. موضوع سرمایه‌گذاری در بورس به معنی این نیست که ارز و سکه به نقطه سقف قیمت‌ها رسیده و نقدینگی از آنجا خارج و به سمت بورس می‌رود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقدینگی در بازارهای غیرمتشکل و غیرقانونی به سرعت نمی‌تواند قابلیت نقدشوندگی داشته باشد، افزود: در حال حاضر شاید بازدهی 25درصدی در فضای اقتصادی نسبت به آنچه انتظار می‌رود، ارزش روز دارایی‌ها باید مطابق واقعیت امروز حرکت داشته باشند، برای سرمایه‌گذار مطلوب نیست، بر این اساس سرمایه‌ها به سمت بازار سهام حرکت می‌کند.

آقابزرگی صنایع پربازده بورسی را صنایع ارزآور و شرکت‌های صادرات‌محور عنوان کرد و افزود: جنگ تجاری میان امریکا و چین و برخی کشورهای اروپایی می‌تواند صنایعی که منطبق با نرخ‌های جهانی کالاهای پایه و نفت هستند، از جمله پالایشی‌ها، پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی‌ها را جزو صنایع پیشرو بازار سهام قرار دهد، منتها در بازار سهام به دلیل مرتبط بودن گروه‌ها، حرکت صنایع به‌طور همگن است. وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش مسکن برای آن دسته از شرکت‌ها و صنایعی که به عنوان سبد سرمایه‌گذاری آنها محسوب می‌شود، می‌تواند گزینه سودآوری برای سرمایه‌گذاران باشند، از جمله این صنایع می‌توان به سهام بانک‌هایی اشاره کرد که درآمد حاصل از املاک و مستغلات در صورت‌های مالی آنها از شناسایی درآمدهای مناسبی حکایت دارد.

 

ارسال نظر