ثبت رکورد تاریخی بورس

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۱:۳۴:۱۳
کد خبر: ۱۲۳۷۱۳
ثبت رکورد تاریخی بورس

گروه بورس  مسعود کریمی

بورس اوراق بهادار تهران دومین رکورد 50ساله معاملاتی خود را در داد و ستد‌‌های دیروز به ثبت رساند و سقف‌شکنی تازه بورس به واسطه رشد

تمام قد شاخص کل در تاریخ بازار سرمایه ایران

به وقوع پیوست. بر این اساس، طی 2 روز معاملاتی اخیر نماگر بازار سهام با افزایش بیش از 6000 واحد توانست از 6 کانال عبور کند و برای نخستین‌بار در قله 102 هزار واحدی متوقف شود. در همین حال با افزایش روز به روز میزان نقدینگی در بورس تهران مشاهده می‌شود که سایر بازار‌های مالی همزمان با افزایش ریسک معاملاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در شیب نزولی قرار گرفته‌اند. در همین حال و باتوجه به رهنمود اخیر مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که روند صعودی بازار سرمایه با تداوم تغییر مسیر نقدینگی به سمت این بازار

در راستای حمایت از تولیدات داخلی همچنان ادامه پیدا کند.

 پتانسیل جذب نقدینگی

در همین ارتباط روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس درخصوص نقش بازار سرمایه کشور در راستای تحقق رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت هدایت نقدینگی به سمت بخش مولد اقتصاد در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: بازار سرمایه یکی از اصلی‌ترین بازار‌ها برای تجهیز و کانالیزه‌ کردن منابع سرگردان و خرد به سمت فعالیت‌‌های مولد، بزرگ و فعالیت با سرمایه‌های بسیار بالا است. وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه باید بتواند با سطح کارایی که به وجود می‌آورد و طراحی ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید، منابع را به طرق مختلف در کنار تجهیز و کانالیزه ‌کردن دراختیار شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ قرار دهد تا آنها نیز بتوانند برای توسعه فعالیت‌های خود در راستای اهداف اقتصادی، اشتغال و... بهره‌گیری کنند. معاون شرکت بورس تهران ابراز داشت: در حال حاضر میزان نقدینگی در کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی از رقم قابل‌توجهی برخوردار است اما متاسفانه هیچ‌گاه به شکل مناسب و درستی از این نقدینگی استفاده نشده است. روح‌الله حسینی‌مقدم با اشاره به بازار‌های موازی بورس نیز تصریح کرد: نمونه بارز عدم استفاده درست از نقدینگی در سایر بازار‌‌ها اعم از سکه، مسکن، ارز، خودرو و... قابل مشاهده است. وی افزود: منشا موضوعات مذکور در نبود یک بازار منسجم است که بتواند نقدینگی را جمع‌آوری کند و با یک تجمیع مناسب در اختیار بنگاه‌ها قرار دهد. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در ادامه اظهار داشت: رسالت بازار سرمایه این است که منابع را به شکل درست تجهیز کند. در سال‌های اخیر به ویژه پس از قانون بازار به لحاظ ابزار‌ها و نهاد‌ها در مضیقه قرار نداریم و زیر‌ساخت‌های لازم برای جذب منابع به‌صورت مطلوب وجود دارد. این مقام مسوول بیان کرد: متاسفانه تعداد کمی از افراد جامعه با بازار‌ سرمایه آشنایی دارند. در همین حال، موضوع فرهنگ‌سازی و فرهنگ‌سازی ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از دیگر رسالت‌‌های بازار سرمایه به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر انتظار نمی‌رود که تمام افراد جامعه با بورس، سهام و چگونگی سرمایه‌گذاری در این بازار آشنایی کامل داشته باشند، بر این اساس، در چنین شرایطی ‌باید فرهنگ‌سازی به صورت درست صورت بگیرد تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان بتوانند منابع افرادی که آشنایی با روند معاملاتی بازار سرمایه را ندارند به شکلی مناسب وارد بازار کنند. روح‌الله حسینی‌مقدم با مغتنم شمردن شرایط فعلی بازار سهام عنوان کرد: فضایی که در حال حاضر به وجود آمده است و بعضا در مقاطعی دیگر هم شاهد چنین شرایطی بودیم برای شرکت‌‌های بزرگ بورسی فرصت مناسبی ارزیابی می‌شود، چراکه در چنین حالتی شرکت‌ها می‌توانند با ورود به بازار با برنامه‌های تامین مالی خود، منابع تامین مالی جدید را در اختیار بگیرند و در راستای فعالیت‌های تولیدی و برنامه‌های توسعه‌یی به‌کار گیرند. معاون شرکت بورس تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مولد نیز خاطرنشان کرد: حوزه‌های مولد شرکت‌های بزرگ حاضر در بورس هستند که تولید ناخالص داخلی کشور را رقم می‌زنند.

این مقام مسوول درخصوص چرایی افزایش‌های اخیر شاخص کل، بیان کرد: باید توجه داشت که بازار سهام چند درصد رشد را در معاملات روز‌‌های اخیر به ثبت رسانده است. در همین حال، با بررسی عوامل متعدد نیز مشاهده می‌شود به‌طور کلی نقدینگی که در فضای اقتصاد کشور موجود است براساس آمار‌های منتشر شده بانک مرکزی و متخصصان حوزه بازار ارز و طلا ارائه کردند در حوزه سکه حباب 400 هزار تومانی وجود دارد که منشا آن نیز کمبود نقدینگی است. قاعدتا بازار سرمایه با ارزندگی خود پتانسیل جذب نقدینگی را دارد. وی گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود که بخشی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است اما این رقم زیاد نیست. روح‌الله حسینی‌مقدم تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها به‌دلیل افزایش قیمت، با یک ریسک بزرگ مواجه است. به عنوان مثال، امروز ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سکه، ارز، مسکن و... به مراتب بیشتر از زمانی خواهد بود که قیمت آن در رقمی کمتر از 20درصد بوده است. در چنین شرایطی به‌طور قطع نقدینگی مسیری را انتخاب خواهد کرد که شرایط قیمت‌‌ها مناسب‌ و مساعد‌تر باشد. معاون شرکت بورس تهران درباره ماندگاری یا عدم ماندگاری این رشد نیز تاکید کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی نیست چراکه در بورس قیمت تعیین‌کننده نهایی است و در صورت ارزندگی سهام شرایط متفاوت خواهد بود. وی توصیه کرد: سهامداران در روند معاملات به شایعات توجه نداشته باشند و فقط باتوجه به مسائل بنیادی سهام اقدام به خرید و فروش کنند.

 بزرگ‌ترین رسالت بورس؛ تجهیز منابع مالی

از سویی دیگر، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی درخصوص دلایل رشد بیش از

6000 واحدی بورس در یک هفته بیان کرد: ارزش پول ملی نسبت به 4 الی 5 ماهه گذشته کاهش داشته است. وی خاطرنشان کرد: افزایش بازار‌هایی اعم از مسکن، ارز، سکه و رشد نرخی که سایر کالا‌ها به صورت مشهود از جمله خودرو به خود اختصاص داده‌اند، در صورت مقایسه بورس با این بازار‌‌ها، یک عدم تقارن مشاهده می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه با طبیعی خواندن رشد‌‌های اخیر شاخص بورس عنوان کرد: صعود‌های نماگر بورس به عنوان یکی از مزیت‌های قابل‌توجه بازار سرمایه در حوزه

کم‌ بودن ریسک سرمایه‌گذاری و قابلیت نقدشوندگی به‌شمار می‌رود. بر این اساس، در راستای تطبیق وضعیت با روند کاهش پول ملی، بورس به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر می‌شود. فردین آقا‌بزرگی با استناد به روند بورس در سال 1391 گفت: با افزایش قیمت ارز از یک هزار تومان به 3000 تومان در سال 91 مشاهده می‌شود که حدود چنین افزایشی در حال حاضر و در مجموع شاخص کل قابل مشاهده است و برآورد می‌شود که نسبت به ابتدای سال جاری بازدهی بیش از 50درصدی را در پایان سال 97 تجربه کنیم.

 وظیفه سنگین

مدیرعامل کارگزاری بانک دی درباره نقش بازار سرمایه در هدایت نقدینگی به سمت تولید براساس رهنمود مقام معظم رهبری نیز ابراز داشت: بزرگ‌ترین رسالت بورس به‌خصوص در بازار اولیه تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه برای بنگاه‌های تولیدی است. وی افزود: این موضوع در دستور کار از لحاظ آکادمیک قرار دارد. همچنین تطبیق وضعیت این فرآیند تامین مالی در حال اجرایی‌ است و بانک‌ها در بازه کوتاه‌مدت کمتر از یک سال و بازار سرمایه مختص تامین مالی در بازه‌های بلندمدت فعالیت می‌کند. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: باتوجه به مکانیسم فوق، موثر‌ترین نقش در جهت ایجاد رونق و تحول در بنگاه‌ها، صنعتگران و تولیدات را بازار سرمایه می‌تواند ایفا کند. وی تصریح کرد: اقدامات اخیر سازمان بورس درخصوص این موضوع که برآیند‌های تامین مالی جمعی که تولید‌کنندگان و صنعتگران محدود به محل تامین مالی در حوزه بازار سرمایه و بورس صرفا نباشند و در خارج از این مکانیسم به سهولت این فرآیند قابل اجرایی باشد نیز مناسب ارزیابی می‌شود. به گفته وی، وظیفه سنگینی به بورس و بازار سرمایه محول شده است که امیدواریم از عهده این مسوولیت به نحو شایسته برآید.

 رشد در مدار شایعات

افزون بر این، بهروز زارع مدیرعامل گروه مالی بانک ایران‌زمین درخصوص چرایی استقبال از جریان معاملاتی بورس تهران در گفت‌وگو با «تعادل» اذعان داشت: احتمالا استنباط افرادی که در بازار فعالیت می‌کنند براساس شنیده‌هایی طی هفته گذشته مبنی بر تغییر شرایط صادرات‌محور‌ها در حوزه ارز است. وی خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند در سودآوری شرکت‌هایی ازجمله معدنی، فلزی تاثیر بسزایی داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع که رشد اخیر شاخص پایدار خواهد بود یا خیر در ابهام وجود دارد چراکه زمینه‌یی برای چنین افزایشی در حال حاضر فراهم نیست. بهروز زارع عنوان کرد: درخصوص نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به اندازه کافی صحبت شده است اما متاسفانه مجموع سیاست‌گذاری‌هایی که در بدنه دولت و بانک مرکزی صورت می‌گیرد به‌طور کامل خلاف این جهت است. مدیرعامل گروه مالی بانک ایران‌زمین تصریح کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود که تامین مالی‌ها بیشتر به سمت بانک سوق داده می‌شود. وی گفت: طی یک الی دو سال اخیر عمدتا تامین مالی دولت در بازار سرمایه صورت گرفته است. وی به سهامداران توصیه کرد: افراد مستقیما وارد معاملات بازار نشوند اگر‌چه احتمال دارد که رفتار بازار هیجانی باشد. بر این اساس افراد بهتر است از طریق صندوق‌ها اقدام به خرید و فروش کنند تا در معرض ریسک بزرگ قرار نگیرند.

 

ارسال نظر