معامله گاز مایع پالایشگاه ستاره در بورس انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۲۱

مدیرعامل بورس انرژی ایران از نخستین معامله گاز مایع تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به حجم 2000 تن و به قیمت 585 دلار به‌ازای هر تن خبر داد و گفت: تاکنون 5 فرآورده این پالایشگاه شامل نفتای مخلوط، نفت گاز، حلال 404، گاز مایع و بنزین پذیرش شده‌اند. سیدعلی حسینی گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت است. به گزارش فارس، سیدعلی حسینی افزود: این شرکت در سال 1385 با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، احداث، بهره‌برداری و نگهداری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید. شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با بهره‌گیری از توان و ظرفیت نیروهای متخصص ایرانی و شرکت‌های داخلی اعم از مدیریتی، مهندسی و ساخت از بزرگ‌ترین شرکت‌های پالایشی کشور است.

به گفته وی، ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از 75درصد بنزین و نفت گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی ازجمله توجیه‌ اقتصادی برای تاسیس چنین پروژه‌هایی به‌شمار می‌آید. حسینی در ادامه با بیان اینکه بورس انرژی ایران در سال 1395 فرآورده بنزین این پالایشگاه را در تابلوی سایر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی پذیرش کرد، افزود: تاکنون 5 فرآورده تولیدی این پالایشگاه شامل نفتای مخلوط، نفت گاز، حلال 404، گاز مایع و بنزین در بورس انرژی ایران مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. مدیرعامل بورس انرژی یادآور شد: خوشبختانه نخستین معامله گازمایع تولیدی این پالایشگاه به حجم 2000 تن در روز یک‌شنبه

13 خرداد ماه 1397 به قیمت 585 دلار به‌ازای هر تن در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با موفقیت عرضه و مورد معامله قرار گرفت. وی افزود: این محموله از انبار پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به خریداران تحویل داده می‌شود و حمل آن به صورت زمینی صورت می‌گیرد.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد: امید است با ادامه روند عرضه فرآورده‌های این پالایشگاه، شاهد توسعه و رونق معاملات تمامی محصولات تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس باشیم و با تداوم و ثبات در عرضه فرآورده‌ها، استقبال بیشتر خریداران و یافتن بازارهای هدف محقق شود.

 

ارسال نظر