دیدگاه

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۶۷

 قیمت سهام در کف تاریخی

یکی از کارشناسان بازار سرمایه دلایل افزایش تقاضا، صعود شاخص کل، رونق معاملات و آینده کوتاه‌مدت و میان‌مدت بازار را پیش‌بینی کرد. مصطفی صفاری با اشاره به افزایش تقاضا و رونق معاملات در بازار نخستین روز هفته گفت: نزدیک شدن به فصل مجامع یکی از مهم‌ترین دلایل رشد تقاضا در بازار است. ماه‌های خرداد و تیر آغاز فصل مجامع و تقسیم سود است که باعث رونق معاملات می‌شود. به گزارش سنا، وی همچنین با اشاره به خبرهای سیاسی بین‌الملل و افزایش اختلاف امریکا و اروپا اظهار داشت: در خبرهای جهانی اختلاف امریکا و اروپا زیاد شده و این موضوع عملا آثار منفی خروج امریکا از برجام را برای ایران کمرنگ می‌کند چراکه اروپا به مواضع ایران نزدیک‌تر می‌شود. وی کاهش نگرانی‌های سیاسی پیرامون برجام را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع زمینه‌ساز اطمینان بیشتر برای افزایش خریدها در بازار سرمایه شده است. وی تورم شکل گرفته در اقتصاد را مورد توجه قرار داد و افزود: افزایش نرخ تورم همیشه به نفع بازار سرمایه است چراکه رشد این متغیر، بازار سرمایه را مثبت می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه کاهش قیمت‌ها و P/E بازار سرمایه را از دیگر دلایل افزایش اقبال سرمایه‌گذاران دانست و گفت: قیمت اکثر سهام در بازار به کف تاریخی خود نزدیک شده است که برای خرید جذابیت دارد. وی با اشاره به اینکه سال گذشته ارزش دلار رسمی ۳۲۰۰ تومان و امسال

۴۲۰۰ تومان است، گفت: به این ترتیب ارزش ریال ۳۰درصد کاهش یافته است اما اگر ارزش دلاری بازار سرمایه را درنظر بگیریم بیش از ۳۰درصد کاهش یافته و چنین افتی مجموعه بازار را جذاب کرده است. صفاری با پیش‌بینی تداوم رشد بازار گفت: پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال رشد بیشتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم. وی درخصوص صنایع برتر بازار گفت: صادراتی‌ها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. شرکت‌های صادرات‌محور و همچنین شرکت‌هایی که فروش داخلی آنها برمبنای نرخ دلار انجام می‌شود، تحت‌تاثیر رشد قیمت دلار، سود خوبی را کسب کرده و رشد داشته‌اند. وی معتقد است: افزایش قیمت دلار در سال جاری نیز می‌تواند به افزایش درآمد شرکت‌های صادرات‌محور منجر شود و از این نظر شرکت‌هایی که از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند در سال 97 وضعیت بهتری در بورس خواهند داشت. وی گروه‌های فولادی، معدنی، فلزی و پتروشیمی را سهام ارزنده بنیادی برای خرید دانست و گفت: در ماه‌های اخیر همه‌چیز در بازار ایران و پهنای اقتصادی کشور گرانتر شده اما ارزش سهام بورسی نه تنها تغییر نکرده بلکه کاهش هم یافته است. صفاری با تاکید بر اینکه بازار سهام باید توام و همراه با افزایش قیمت کالاها رشد کند، گفت: معمولا پس از رشد هیجانی و اشباع بازار طلا، ارز و مسکن، نقدینگی و سرمایه‌ها به سوی بازار سهام حرکت خواهند کرد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم جبران ارزش جایگزینی شرکت‌ها پیش‌بینی کرد: تعدیل و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها ادامه‌دار است. همچنین تحولات مثبتی در اقتصاد رخ داده که در رونق بازار سرمایه تاثیرگذار است که ازجمله آنها می‌توان به بهبود وضعیت بنیادی شرکت‌ها اشاره کرد. صفاری با اشاره به اینکه در سال گذشته متغیرهایی همچون نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی باعث رشد شاخص بورس شد، گفت: امسال نیز با درنظر گرفتن همین عوامل می‌توان نزدیک‌ترین پیش‌بینی را به واقعیت انجام داد.

 تاثیر تامین ‌مالی ‌جمعی در تامین ‌مالی اقتصاد

یک کارشناس بازار سرمایه تامین مالی جمعی را اهرم قوی برای تامین مالی استارت‌آپ‌ها، ایده‌های نو و صنایع کوچک مطرح کرد. حمید‌رضا مهرآور گفت: تصویب دستورالعمل تامین مالی جمعی در شورای عالی بورس اتفاق بسیار خوبی برای بازار سرمایه است که به افزایش نقش این بازار در تامین مالی اقتصاد کمک بسزایی می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه درباره استفاده از روش تامین مالی جمعی در بازارهای دنیا گفت: تامین مالی جمعی برای نخستین‌بار در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ شکل گرفت. در آن سال بانک‌ها به‌دلیل بحران اقتصادی تمایل نداشتند به صنعتگران، فعالیت‌های نوپا یا کسانی که قصد داشتند فعالیت اقتصادی داشته باشند، تسهیلات بدهند. وی با اشاره به اینکه در بحران مالی سال ۲۰۰۸ تامین مالی به‌خصوص برای صنایع و بنگاه‌های کوچک معضل بزرگی شده بود، گفت: این گروه افراد هم برای اینکه بتوانند فعالیت خودشان ادامه بدهند به‌دنبال روش‌های جایگزین بودند. این کارشناس بازار سرمایه تامین مالی جمعی را کمک گرفتن از بقیه دانست و این‌گونه مثال زد: این نحوه تامین مالی در ابعاد کوچک مانند صندوق‌های خانوادگی است که از افراد خانواده تامین مالی می‌کنند. وی ادامه داد: با بزرگ‌تر شدن دایره این روش تامین مالی، افراد بیشتری از جامعه به تامین مالی یک طرح، استارت‌آپ یا شرکتی که نیاز به نقدینگی دارد، کمک می‌کنند تا مشکل خودش را حل کند و به بهره‌برداری برسد. به گزارش سنا، این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در دنیا هم شرکت‌های استارت‌آپ به سرعت در حال گسترش هستند، گفت: در ایران هم باتوجه به حمایت‌های خوب دولت و اقدامات بسیار سنجیده فرابورس ایران برای شناساندن استارت‌آپ‌ها به جامعه، فرهنگ استارت‌آپی توسعه خوبی یافته است. مهرآور درباره گروه‌های استارت‌آپی گفت: این گروه‌ها معمولا جوان‌های دانشگاهی هستند که ایده‌های بسیار خوب و کارساز دارند، اما از سوی دیگر منابع لازم برای اجرایی کردن این پروژه‌ها را ندارند. تامین مالی جمعی می‌تواند به این گروه از افراد کمک کند تا بتوانند طرح‌ها و پروژه‌های‌شان را تامین مالی کنند و به بهره‌وری برسانند. وی افزود: بازار سرمایه می‌تواند نقش بسیار خوبی برای معرفی طرح‌ها و تامین مالی آنها داشته باشد. وی به شعار سال جاری و تاکید بر حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه امسال سال تولید ملی هم نام‌گذاری شده، این روش تامین مالی می‌تواند اهرم قوی بری دلگرم کردن و حمایت از تولید‌کنندگان جامعه باشد.

 

 

ارسال نظر